Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hubert & Niklas Hengesbach, Josef Hesse:

"In coronatijd wordt er meer geld besteed aan versproducten van goede kwaliteit"

Sinds het begin van de coronacrisis zijn verse levensmiddelen, waaronder allerlei soorten groenten en fruit, erg populair. Terwijl de groothandel en de levensmiddelensector aanzienlijke omzetverliezen hebben geleden, is er in de foodretail meer omzet geboekt. Hetzelfde geldt voor de overige handel: "De klassieke markthandel wordt door de consument meer gewaardeerd," zeggen Hubert en Niklas Hengesbach, derde en vierde generatie van de in Essen gevestigde AGF-groothandel Josef Hesse.


Niklas (l) en Hubert Hengesbach met hun seizoensaanbieding

"De groothandel vertoont weer een stijgende lijn," zeggen zij, "omdat men meer dan ooit thuis kookt. De algemene indruk is heel bevredigend. Er wordt over het algemeen meer geld besteed aan versproducten van goede kwaliteit. Dit betekent dat vooral in de gespecialiseerde handel en op de wekelijkse markt meer artikelen worden gekocht die anders veel minder worden afgenomen, zoals exotische groenten en fruit. Wij hebben deze tendens vorig jaar met name tijdens de eerste lockdown waargenomen," zeggen Hubert en Niklas eensgezind.


Merkartikelen behoren tot het standaardassortiment van Josef Hesse.

Intussen lijkt deze tendens echter weer iets te zijn afgevlakt. "Op basis van de gekochte artikelen merken we dat consumenten hun geld liever in hun portemonnee houden. Velen zijn hun baan kwijt of werken in deeltijd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de koopkracht," merken zij op.


Een blik op de dagelijkse activiteiten

Loyaliteit tussen klanten en leveranciers
Tot dusver is het gelukt het klantenbestand te handhaven: Door direct marketing hebben ze er zelfs nog een paar boerderijwinkels bij kunnen krijgen. "In het algemeen is ons klantenbestand stabiel en zijn onze klanten tevreden, wat voor ons waarschijnlijk het belangrijkste is. Bovendien is er een grote loyaliteit tussen kopers en leveranciers." Hij voegde eraan toe dat de verscheidenheid aan producten die te koop worden aangeboden, het kenmerk is van het traditionele AGF-bedrijf, zelfs in tijden van corona: "Dit brede assortiment in elke prijscategorie is altijd onze kracht geweest en dat wilden wij ook in deze moeilijke tijden behouden."

Josef Hesse is sinds 1968 gevestigd in het Frischezentrum Essen. Er is een bedrijfsoppervlakte van ruim 3.500 m² (incl. 600 m² convenienceproductie).

Hogere productiekosten
Door de coronamaatregelen heeft het in 1935 opgerichte bedrijf ook te kampen gehad met gestegen productiekosten. "Niet alleen de kosten voor maskers en ontsmettingsmiddelen zijn nogal hoog, maar ook het scheiden van afdelingen en het creëren van ploegendiensten is een kostbare actie. Natuurlijk hebben we veel functies dubbel moeten invullen, waardoor we in zeer korte tijd de complete bedrijfsprocessen hebben moeten veranderen en aanpassen aan de omstandigheden," aldus Niklas.

Wat de aankoop van ingevoerde goederen betreft, ziet men echter weinig problemen. "Op dit moment zijn er vertragingen bij de levering van Portugees product. Toch is de prijsontwikkeling heel normaal en bij lange na niet zo dramatisch als vaak in de media wordt geschetst."

Convencienceproductie
Ondanks de huidige uitzonderlijke situatie ziet het uit twee personen bestaande managementteam de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Wij zien onszelf als dienstverlener en willen de klant alles uit één hand aanbieden, dus niet alleen groenten en fruit, maar ook zuivel en gemaksartikelen." In 2018 hebben de broers de firma Großmann overgenomen, een specialist in gesneden producten. Sinds de overname vindt de convenienceproductie gedeeltelijk in de eigen productiefaciliteit van de onderneming plaats.

De verssector is door corona hard getroffen vanwege het verdwijnen van catering en bedrijfskantines. "Wij verwachten dat de cateringsector zich zal herstellen, maar dat laat nog wel even op zich wachten. De bedrijfskantines daarentegen zullen minder omzet gaan opleveren dan vroeger, omdat wij de indruk hebben dat veel mensen ook na de crisis thuis zullen blijven werken," besluiten de gebroeders Hengesbach.

Verdere informatie:
Hubert & Niklas Hengesbach
Josef Hesse GmbH
Frischezentrum Essen
Lützowstr. 28c
45141 Essen, Duitsland
+49 201 310 290
info@hesse-essen.de
www.hesse-essen.de

Publicatiedatum: