Helien Verhagen (East4Fresh) over zoete aardappelteelt

"Duitse retail verdubbelt afname zodra Portugese oogst begint"

Tholen - Bij de contracttelers van East4Fresh in Portugal is de zoete aardappeloogst nog altijd in volle gang. Ook in het huidige, door Corona overschaduwde seizoen vertoont de afzet weer een duidelijke plus ten opzichte van vorig jaar, aldus Helien Verhagen. "We zijn natuurlijk pas halverwege het seizoen, maar ik reken met een afzetstijging van 30 procent."

De Corona-crisis heeft het im- en exportbedrijf allerminst windeieren gelegd. "Vorig jaar seizoen waren we relatief vroeg - omstreeks maart - van de markt, waardoor de crisis nauwelijks van invloed was op de afzet van onze Portugese volumes. Dit jaar verwachten we het seizoen wat langer te kunnen doortrekken, tot aan mei.

Het gat tot aan de start van de nieuwe Portugese oogst in september wordt met aanvoer uit Zuid-Afrika en Senegal opgevangen, schetst Helien, die diverse grote Duitse retailers belevert. "Toch zien we dat de Portugese zoete aardappel een streepje voor heeft bij de Duitse retail. Zodra de eerste volumes uit nieuwe oogst op de markt komen, verdubbelt men de afname."

De oranje Bellevue is het voornaamste ras uit Portugese teelt en omvat ca. 90% van het totale volume. "Bellevue staat voor een gebruiksvriendelijke zoete aardappel die makkelijk te schillen en snijden is. Daarnaast hopen we onze witte Murazaki en een paarse variëteit in de komende jaren te ontwikkelen." Daarnaast onderscheidt het product zich door het IGP-keurmerk, aangezien de zoete aardappelen in een beschermd natuurgebied worden geteeld. Bovendien worden er tijdens het teeltproces geen fungiciden gebruikt. 


Duurzame winterverpakking

Continuïteit
Naast de afzet wordt ook de prijs nauwelijks door Corona beïnvloed. "In de eerste fase van het seizoen, pakweg tot december, ondervonden we nog hevige druk vanuit Egypte. Momenteel zien we echter weinig concurrentie: Bovendien zijn wij in staat het hele seizoen een gelijkblijvende volumes en kwaliteit te bieden, andere landen waaronder Egypte hebben daarentegen weinig continuïteit in het leveren van kwaliteit. "

Vanaf het begin draagt East4Fresh duurzaamheid hoog in het vaandel. Helien: "We leveren een product van hoge kwaliteit en passen geen fungicide om de oogst uit te harden. Dit proberen we gedurende de hele supply chain door te trekken, tot aan het verpakte product in de supermarkt. Om die reden zetten we nu in op kartonschaaltjes zonder plastic omverpakking. Deze bieden we voornamelijk als 750 gram-variant aan met 3 à 4 middelgrote zoete aardappels op een schaaltje. We zien dat deze handzame middelmaten toch het populairst zijn bij de consument."

Verdere groei verwacht
Uit alle consumentenonderzoeken blijkt dat de zoete aardappel nog altijd in de lift zit, met name in de West-Europese retail. Om aan de vraag te kunnen voldoen breidde East4Fresh haar teeltcapaciteit de voorbije jaren in rap tempo uit. Angst voor een mogelijke stagnatie van het marktsegment is er dan ook niet. "Ik verwacht de komende 10 jaar alleen maar verdere groei. Uit onderzoek blijkt dat met name de jongere consument tot 50 jaar de zoete aardappel in toenemende mate als gezond alternatief voor de gewone aardappel ziet en hem ook als zodanig consumeert."

Biologische zoete aardappel
Daarnaast is er ook binnen het marktsegment ruimte voor differentiatie en niches. "We hebben onze bio-certificering bijna rond en zullen wellicht dit seizoen al de eerste biologische zoete aardappelen uit Portugal op de markt brengen. Deze lijn willen we overigens ook doortrekken naar onze andere producten", klinkt het tot slot.

Meer info:
Helien Verhagen
+31 (0) 174535353
helien@east4fresh.nl 
www.east4fresh.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven