Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt papaya's

De wereldwijde papayamarkt is vrij stabiel te noemen op dit moment. In veel Europese landen blijft de vraag naar papaya’s wat achter, maar langzaamaan groeit de populariteit van dit fruit. Het tekort aan luchtvrachtcapaciteit door de coronapandemie heeft flink wat invloed gehad op de beschikbaarheid en het prijsniveau van de papaya, dat beduidend hoger ligt dan in andere jaren. Brazilië is één van de grootste producerende landen kan het hele jaar door papaya’s leveren. De twee belangrijkste exportmarkten voor Braziliaanse papaya's zijn Europa en de Verenigde Staten.



Nederland: Papayamarkt heeft last van Corona; tegenwoordig ook papaya’s uit Hollandse kassen
De papaya groeit in het kielzog van de mango en avocado uit tot een veelgevraagde exoot. Zowel retailers als foodservice werken er graag mee, alhoewel de vraag in Nederland nog achterblijft bij de vraag in naburige landen. In principe kan Brazilië jaarrond produceren, maar in de zomer neemt de vraag traditioneel af door de concurrentie van ander zomerfruit. Ook Europese en dan met name Spaanse telers ruiken daarom hun kans en zoeken dan ook steeds meer afzet in Europa. Een nieuwe ontwikkeling is dat er ook in de Hollandse kassen Formosa-papaya’s worden geteeld. De eerste testteelt is twee jaar geleden gestart, door de actuele uitbreiding van productie naar 4 hectare groeit het aanbod behoorlijk. 

Een Hollandse importeur vertelt dat het aanbod van de Golden papaya momenteel wat beperkter is en de vraag daardoor is uiteraard wat beter. Van de Formosa papaya is het aanbod goed en de vraag is gemiddeld. Wel heeft de verkoop van de papaya’s bij de importeur in het algemeen wel te lijden door Corona. “We merken toch dat de vraag in z’n algemeenheid wat is afgenomen. Wat betreft de prijs. Die is al jaren redelijk stabiel. De verkoopprijs wordt voor een groot gedeelte bepaald aan de hand van de luchtvrachtkosten. Door het vliegverbod dat sinds een aantal weken geldt voor vluchten uit Zuid-Amerika is de luchtvracht duurder geworden, waardoor de prijs van het product logischerwijs stijgt.”

Duitsland: Papaya wint aan populariteit
Papaya’s worden steeds populairder in de Duitse handel en worden met name tijdens het winterseizoen, pakweg tussen oktober en mei, geconsumeerd. De Braziliaanse Formosa-papaya is daarbij de meest voorname variëteit, gevolgd door andere rassen als de Golden. Evenals bij andere exoten is er nog altijd sprake van een schrijnend tekort aan luchtvrachtcapaciteit door het wegvallen van veel lijnvluchten. Hierdoor ligt het prijsniveau beduidend hoger dan in andere jaren.

Inmiddels probeert men papaya’s ook in West-Europa te telen: Onder leiding van het Duitse Weyers GmbH loopt in het Duits-Nederlandse grensgebied sinds geruime tijd een test op 4ha onder glas. Deze vruchten worden onder andere via een Duitse retailketen afgezet.

Frankrijk: Papayamarkt al jaren vrij stabiel
Op de Franse markt is het hele jaar door papaya te vinden. Voorlopig is de kwaliteit van Braziliaanse origines goed en zijn de prijzen stabiel. Doordat de consumptie niet echt evolueert, is de papayamarkt de laatste jaren redelijk stabiel. Dit komt vooral doordat de papaya wordt geconsumeerd door mensen die het fruit echt kennen en waarderen. In Frankrijk wordt het voornamelijk geconsumeerd in steden door de Aziatische en Afrikaanse gemeenschappen.

Spanje: Grote beschikbaarheid en prijzen onder druk
Op de Spaanse Canarische Eilanden is het papayaseizoen inmiddels in volle gang. Dit is de periode met de hoogste productie op de eilanden. Aan de andere kant staan ​​de markten nu vol met papaya's uit Brazilië, Mexico, Ecuador en Costa Rica, dus er is een grote beschikbaarheid. Papaya is een belangrijk product voor het horecakanaal, dat zwaar getroffen is door de pandemie, waardoor de voor dit kanaal bestemde volume bij de retailers terechtkwam. Door een groot aanbod en minder afzetkanalen is de vraag lager dan het aanbod en staan ​​de prijzen onder druk. Hoewel papaya's uit Latijns-Amerika de markten domineren, wint het Canarische product geleidelijk terrein in Europa als lokaal exotisch product met een kleinere ecologische voetafdruk.

Italië: Siciliaans seizoen van april tot november
In Italië is de papayamarkt stabiel. Een groothandel in Noord-Italië laat weten dat zowel de vraag als consumptie regelmatig is. De prijs die de afgelopen dagen werd genoteerd, was €16 per doos voor verpakkingen van 3,5 kg conventionele papaya. De grote Formosa-papaja daarentegen, in verpakkingen van 4,5 kg, lag op een prijsniveau van €20.

De Formosa-papaya komt voornamelijk per vliegtuig uit Brazilië. De prijs wordt grotendeels bepaald door de transportkosten, maar in dit geval is er een balans bereikt. Hoewel Colombia het probeert, is het zeevervoer van papaya's volledig gestaakt omdat het fruit te vroeg geplukt moest worden en nog groen aankwam. Klanten zijn gespecialiseerde groente- en fruitwinkels en voor de lockdown de horeca. Dit kanaallaat nu een heel klein herstel zien.

Ook in Sicilië wordt de papaya geteeld en het productieseizoen loopt van april tot november. De meest voorkomende en populaire variëteit is de Formosa.

VS: Vraag naar papaya's neemt toe
De aanvoer van papaya’s is stabiel, laat een handelaar uit New York weten. Aan het begin van het jaar was de aanvoer wat laag, maar naarmate het weer beter wordt kan er meer geoogst worden. Momenteel komt in Mexico een aanzienlijk deel van de papaya’s uit Colima, maar ook uit andere regio's, waaronder Chiapas, Campeche en Veracruz. Ook komt er wat volume uit Guatemala.

De vraag naar tropisch fruit, waaronder papaya’s groeit, nu mensen zich meer zorgen maken over hun gezondheid. De handelaar merkt op dat vraag dit jaar hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar en de prijs is vergelijkbaar met 2020.

Zuid-Afrika: Geen grote volumes deze tijd van het jaar
Papaya is meer een winterfruit in Zuid-Afrika, dus er zijn geen grote volumes papaya op de markt. Er is momenteel wel wat beschikbaarheid, ongeveer 2.000 dozen op de markt van Johannesburg.

De prijzen zijn goed en in lijn met de prijzen van andere jaren. De prijzen liggen tussen R25 (1,4 euro) - R30 (1,68 euro) voor voorverpakte papaya, vergeleken met slechts R6 (0,33 euro) tijdens het hoogseizoen. Dit zijn gebruikelijke prijzen voor deze tijd van het jaar.

Ze krijgen behoorlijke maten voor de voorverpakkingen, merkt een marktagent op. Hij zegt dat de kwaliteit goed is. De week na de regen waarmee de cycloon Eloise gepaard ging, was er wat vertraging, maar nu zit het seizoen op een gelijkmatige tred voor deze tijd van het jaar.

China: Papaya niet populair 
De papaya is niet erg populair in China en het land heeft weinig eigen productie. Papaya's die op de binnenlandse markt wordt verkocht, komen voornamelijk uit de provincie Hainan. Het belangrijkste productieseizoen begint start in de maand augustus. De zoete rode melkpapaya is de meest voorkomende variëteit. De prijs ligt rond de 5 RMB per 500 gram.

De papaya’s die China importeert komen voornamelijk uit de Filippijnen. De GGO-papaja van Delo is behoorlijk populair op de online platforms in China. De huidige prijs van deze papaya is ongeveer 15 RMB per 500 gram.

Panama: Investeren in een nieuw ras
Panama-exporteurs pushen een nieuw ras op de Europese markt. De Hawaiian Big Papaya is een kruising tussen Taiwanese- en Hawaiiaanse variëteiten. Het is iets groter dan het gemiddelde fruit en kan jaarrond worden geproduceerd. Papaya uit Panama wordt traditioneel over zee verscheept naar de VS en Canada. De Panama-exporteurs verkennen echter nieuwe markten en nieuwe verzendingsmogelijkheden. Terwijl ze uitbreiden naar de Europese markt, onderzoeken ze bijvoorbeeld luchtvrachtopties. Papaya is 21 tot 28 dagen houdbaar, mits de koelketen wordt gehandhaafd. Verzending naar Europa over zee duurt 14 dagen, dus het is een optie, maar via luchtvracht kunnen ze het product sneller bij onze klanten krijgen, waardoor ze een breder tijdsbestek hebben om het fruit door heel Europa te distribueren.

Brazilië: Merendeel bestemd voor eigen consumptie
Brazilië kan het hele jaar door papaya’s leveren en heeft twee belangrijke teeltgebieden: Linhares in de staat Espírito Santo en Baraúna in de staat Rio Grande do Norte. De telers uit Linhares telen voornamelijk de Golden-variëteit (maar hebben ook enige aanvoer van Formosa) en de telers uit Barauna telen voornamelijk de Formosa-variëteit. Deze week was er veel regen in Linhares, waardoor de aanvoer stagneerde, dit zal de komende weken worden gevoeld op de markt. De aanvoer uit Barauna loopt daarentegen goed, omdat het weer goed bleef.

De belangrijkste exportmarkten voor papaya's uit Brazilië zijn Europa en de VS, hoewel het merendeel van de geteelde papaya’s voor de binnenlandse consumptie bestemd is. Er zijn het hele jaar door uitdagingen geweest vanwege luchtvrachtbeperkingen en hoge prijzen voor luchtvrachtvervoer, aangezien veel papaya's per vliegtuig worden vervoerd, hebben veel exporteurs gebruikt gemaakt van zeevracht om te zorgen dat de prijzen stabiel bleven.

Australië: Aanvoer papaya piekt in herfst- en wintermaanden
Terwijl de aanvoer van papaya/pawpaw in Australië het hele jaar door is, piekt het in de herfst- en wintermaanden, tot de lente. Volgens de laatste statistieken van Hort Innovation werd voor het jaar eindigend in juni 2020 19.648 ton geproduceerd, een stijging van 32 procent ten opzichte van de volumes in 2019. Er was ook een stijging van 15 procent in waarde naar $31,8 miljoen. Er worden momenteel twee hoofdcategorieën geteeld in Australië: rode papaya, die goed was voor 85 procent van de verse productie, en gele papaya, goed voor 15 procent van de verse productie. Australië is een netto-importeur van verse papaya en voor het jaar dat eindigde in juni 2020 werd 86 ton geïmporteerd, waarvan slechts 10 ton werd geëxporteerd, wat 78 procent minder was dan het voorgaande jaar. Qua consumptie kocht slechts 18 procent van de Australische huishoudens verse papaya, wat de handelde kans biedt om de populariteit van het fruit te vergroten.