"Carrefour gebruikt aardbei uit Huelva opnieuw als lokproduct"

"UPA Huelva uit al jaren zijn ongenoegen over het feit dat Carrefour de aardbei uit Huelva als lokmiddel gebruikt. Deze praktijk komt het kwaliteitsimago van het product geenszins ten goede en het is ook allerminst een uiting van respect voor de harde inspanningen en de vele uren werk die onze telers zich getroosten. De telers nemen financiële risico’s om een product van hoogwaardige kwaliteit te kunnen telen dat dan in de supermarkt onder de prijs wordt aangeboden. Het logische gevolg is uiteraard dat de consument denkt dat het om een minderwaardig product gaat", luidt het bij de Vereniging van Kleine Telers.

“Op de voorpagina van een plaatselijk blad van 7 februari staat er bijvoorbeeld een promotie van Carrefour waarbij de eerste kilo aardbeien aangeboden wordt aan €1,89 en de tweede aan €0,57, dat wil zeggen aan €1,23 per kilo als de klant 2 kilo koopt. Dit is vooral pijnlijk op een moment waarop de oogst beperkt is vanwege de kou van enkele weken geleden. Er werden overigens eerst nog redelijke prijzen betaald. Maar nu krijgt de aardbei niet alleen het imago van een minderwaardig product, het brengt ook de boodschap over dat de concurrentie of groenteboeren hun klanten te veel aanrekenen, wat dus helemaal niet strookt met de realiteit”, zeggen ze bij UPA Huelva.

"Dit is niets meer dan een strategie om de hypermarkt te vullen en de aardbei dient als lokproduct. Zo eenvoudig is het, maar ondertussen schaadt het niet alleen onze telers maar ook kleine en middelgrote bedrijven die hun afzet van aardbeien zullen zien verminderen zolang deze promotie duurt", legt de organisatie uit.

UPA Huelva is van mening dat in een tijd waarin de pandemie onherstelbare schade heeft toegebracht aan duizenden zelfstandige buurtwinkeliers, dergelijke promoties de sector alleen maar dieper in de put duwen en daarom aan de kaak gesteld zouden moeten worden door het brede publiek.

"Carrefour laat opnieuw de kans liggen om de telers een eerlijke prijs te betalen en zo respect te tonen voor hun arbeid." Dit soort praktijken leidde er al in 2020 toe dat duizenden telers in heel Spanje op straat kwamen om eerlijke prijzen te eisen.

"Carrefour zou moeten leren van andere supermarktketens zoals Lidl, dat een overeenkomst heeft bereikt met UPA Jaén over een minimum aankoopprijs voor een liter olijfolie afkomstig van traditionele teeltbedrijven. Zo kan de olijfboer tenminste zijn brood verdienen. Helaas behandelt Carrefour de aardbeitelers uit Huelva niet op dezelfde manier”, zo besluit men bij UPA Huelva.

Voor meer informatie:
UPA Huelva
Tel: +34 959 248 931 (Spanje)
upahuelva@upahuelva.org
www.upahuelva.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven