Sainsbury's past "Aldi-prijzen" toe op tal van basisproducten

Volgens Britse Ocado verandert landschap voedingsretail voorgoed
De Britse online-retailer en technologiegroep Ocado meldde dat het landschap voor de retail in voedingsmiddelen voorgoed aan het veranderen is. Het bedrijf rapporteerde een stijging van 69% van de kernwinst op jaarbasis, die werd gestimuleerd door de Covid-19-pandemie die een enorme vraag naar thuisbezorging genereerde. De stijging weerspiegelde een omzetgroei van 35% bij Ocado Retail, een joint venture tussen Ocado en Marks & Spencer, die een negatieve bijdrage van Ocado's overzeese technologietak als gevolg van extra kosten in verband met snellere groei en boekhoudkundige regels compenseerde. Ocado's winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (Ebitda) steeg in het jaar tot 29 november 2020 tot € 83,3 mln van € 49,4 mln in 2018-19. De groepsomzet steeg met 32,7% tot € 2,65 mld, waarbij Ocado Retail € 2,49 mld bijdroeg.
Bron: reuters.com 

Zweden: ICA neemt nieuwe gezondheidsstrategie aan
De Zweedse retailer ICA heeft een nieuwe gezondheidsstrategie geïntroduceerd die gericht is op 3 kerngebieden: geestelijk welzijn, lichamelijk welzijn en het veilig gebruik van antibiotica. In een toelichting op het initiatief zei Per Strömberg, chief executive van ICA Gruppen, dat de groep "een grote verantwoordelijkheid, maar ook een grote kans heeft om bij te dragen aan een positieve ontwikkeling in de samenleving" en hij voegde eraan toe dat de groep klanten kan aanmoedigen om "gezonde keuzes te maken". Een van de gebieden waarop ICA een positieve invloed hoopt uit te oefenen is het verhogen van de consumptie van groenten en fruit. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 20% van de consumenten elke dag voldoende groenten en fruit eet. Het is bewezen dat groenten en fruit het risico op depressie en psychische aandoeningen verkleinen en belangrijke voedingsstoffen leveren.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Sainsbury's vult Healthy Start-vouchers aan om meer dan een half miljoen gezinnen te helpen met voeding
Als onderdeel van haar voortdurende inzet om de gemeenschappen die ze bedient te ondersteunen, heeft Sainsbury's aangekondigd dat zij haar voedingsdonatieprogramma zal uitbreiden door in Engeland de Healthy Start vouchers van de overheid met € 2,28 te verhogen; een maatregel die meer dan een half miljoen mensen kan helpen toegang te krijgen tot voedzame voeding. Vanaf 15 februari ontvangen klanten die de Government's Healthy Start voucher inwisselen bij Sainsbury's automatisch een coupon ter waarde van € 2,28 die ze kunnen gebruiken voor vers en diepgevroren groenten en fruit bij hun volgende aankoop.
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Spar Oostenrijk begint samenwerking met Too Good To Go
Spar is de eerste grote foodretailer in Oostenrijk die een samenwerking is aangegaan met Too Good To Go, een bedrijf met sociale impact. Alle Spar Gourmet-winkels in Wenen, Neder-Oostenrijk en Burgenland bieden nu pakketten met voedingsmiddelen die bijna over de datum zijn, aan tegen een derde van de oorspronkelijke verkoopprijs. Door deze pakketten via de Too Good To Go app te bestellen, kunnen klanten actie ondernemen tegen voedingsverspilling en tegelijkertijd profiteren van kortingen.
Bron: spar-international.com 

VK: Aldi breidt proef met click-and-collect uit naar Schotland
Aldi introduceert voor het eerst click-and-collect-diensten in Schotland na een uitbreiding van de proef in zijn winkel in Montrose. Klanten kunnen online een volledig assortiment boodschappen bestellen en deze vervolgens binnen een uur afhalen in de Basin View-winkel in Montrose. Klanten kunnen er ook voor kiezen hun boodschappen door een Aldi-medewerker in hun kofferbak te laten laden, zodat zij hun boodschappen kunnen ophalen zonder uit hun auto te hoeven stappen.
Bron: retailgazette.co.uk 

Nielsen: Online-aandeel in Britse retailmarkt bereikt recordhoogte van 16%
Het online-aandeel in de Britse retailomzet bereikte in januari een recordniveau van 16%, tegenover 8% in dezelfde maand vorig jaar, dankzij de toegenomen vraag tijdens de derde Covid-19-lockdown van het land, zo bleek uit gegevens van de sector. Volgens marktonderzoeker Nielsen gaven Britse consumenten in de vier weken tot 30 januari € 1,5 mld uit aan online-boodschappen; een groei van 121% j-o-j. Volgens Nielsen heeft 1 op 3 van alle Britse huishoudens online boodschappen gedaan, waarbij € 878 mln van de bestedingen afkomstig was van nieuwe online-shoppers.
Bron: reuters.com 

VK: Sainsbury's past "Aldi-prijzen" toe op tal van basisproducten
Sainsbury's heeft haar meest gedurfde prijscampagne ooit geïntroduceerd, waarbij ze haar prijzen aan die van discountsupermarkt Aldi op honderden van de favoriete levensmiddelen en basisartikelen van het land aanpast. De actie biedt klanten de kwaliteit van Sainsbury's die ze verwachten, nu voor dezelfde prijs als Aldi, zodat ze meer kunnen besparen op hun boodschappen. Klanten zullen ongeveer 250 kwaliteitsproducten vinden die allemaal zorgvuldig zijn afgestemd op de prijs van het gelijkwaardige product bij Aldi. De actie geldt voor Sainsbury's en merkproducten, met de nadruk op favoriete producten van klanten zoals vlees, kip, verse groenten en fruit en zuivelproducten.
Bron: about.sainsburys.co.uk


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven