"Er is een enorm potentieel voor importfruit in Chinese steden"

Hoewel de situatie verbetert, heeft de pandemie nog steeds invloed op de markt voor geïmporteerd fruit in China. Sommige importeurs hebben ook hun detailhandelsstrategie aangepast. Zij hebben hun import teruggeschroefd en strenge normen voor de productkwaliteit ingevoerd. Manager Zhang Tianyi, woordvoerder van de importafdeling van Sango, sprak onlangs over de reactie van het bedrijf op de pandemie en de aanpassingen die zij in hun marketingstrategie hebben aangebracht.

Sango verkoopt kersen uit Chili

De Chileense kers was de afgelopen maanden een van het meest populaire importfruit op de Chinese markt. De omstandigheden op de Chinese importfruitmarkt verslechterden vorig jaar nogal plotseling, rond het Chinese Lentefeest [25 januari, 2020], vanwege de uitbraak van Covid-19. De prijsindex daalde met 30%-40%. Veel importeurs keken uit naar dit seizoen in de hoop dat de omstandigheden zouden zijn verbeterd.

"Het ingevoerde volume Chileense kersen is dit seizoen aanzienlijk toegenomen. En hoewel de prijs niet zo hoog is als in voorgaande jaren, is de vraag op de markt even groot als altijd. Het recente ‘kersenincident’ heeft echter grote gevolgen gehad voor de groothandels- en detailhandelsmarkten. Elk segment van de bevoorradingsketen had te lijden onder het plotse verlies van de reputatie van deze kersen. Zowel de verkoop als de prijs daalden omdat de consument vreesde voor besmetting met Covid-19 via importfruit. De prijsindex van kersen daalde plots met 30%. Veel Chileense kersenexporteurs lopen dan ook het risico financieel verlies te lijden."

Een filiaal van Sango

"Als het Chileense kersenseizoen is afgelopen, begint het Chileense druivenseizoen. Onlangs werd Chili echter getroffen door hevige regenval. De druiven in sommige druivengaarden liepen daardoor schade op. In sommige gevallen zijn meer dan 50% van de groene druiven beschadigd. Dit is ook de tijd van het jaar waarin Australische druiven op de Chinese markt komen. Sommige importeurs maakten zich zorgen over de gespannen handelsbetrekkingen tussen China en Australië."

"Er is ook veel onzekerheid in de AFG-handel met andere landen, omdat veel landen over de hele wereld nog steeds worstelen met Covid-19. Ik denk dat de importmarkt dit jaar nog steeds te lijden heeft onder de uitbraak van Covid-19 van vorig jaar. Hoewel de omstandigheden geleidelijk verbeteren, zijn er nog steeds veel problemen."

Om de veranderende marktsituatie het hoofd te bieden, heeft Sango zijn marketingstrategie aangepast. "We hebben ons accent verlegd van importfruit naar premium binnenlands fruit. En we geven voorrang aan onze e-commercediensten boven de verkoop in de winkel. Het bedrijf heeft doelbewust een e-commerceteam opgezet om de WeChat-handel in second-tier steden in heel China te beheren, terwijl het tegelijkertijd investeert in algemene online-winkels."

Clemen Gold, het gedeelde merk van Sango en hun Zuid-Afrikaanse fruitleverancier

Een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van Sango is de ontwikkeling van groothandels- en detailhandelsmarkten in second-tier steden. "De Chinese economie heeft sinds het opendeurbeleid belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt. First-tier steden lopen voorop in de economische ontwikkeling en trekken second-tier steden mee. Ik denk dat de consumentenmacht in Beijing, Shanghai, Guangzhou en Shenzhen weliswaar enorm is, maar dat het aantal detailhandelspunten klein is en de dekking beperkt. De economische macht in de second-tier steden is niet zo groot als in de first-tier steden, maar het potentieel is enorm. Ik voorspel een "decentralisatie", weg van de grote steden en in de richting van de middelgrote steden. Ik denk ook dat door deze ontwikkeling de aandacht zal verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit," legt Zhang uit. "We hebben al 14 filialen opgericht in Oost-China en Zuidwest-China."

Sango fruit in de winkels

Hoewel het bedrijf nog niet zo lang geleden is opgericht, heeft Zhang nu al een unieke kijk op de Chinese fruitmarkt. "Ten eerste denk ik dat we toeleveringsketens moeten opzetten in verschillende teeltgebieden en nauwe banden moeten aangaan met leveranciers in teeltgebieden. Ten tweede is kwaliteitscontrole de sleutel. Veel landen hebben hun oog laten vallen op de Chinese markt. Zij staan te popelen om te leveren en de import wordt elk jaar groter. De concurrentie tussen bedrijven zal heviger worden naarmate de verschillen kleiner worden. Alleen grootschalige bedrijven kunnen hun concurrentiepositie handhaven. Wij breiden ons bedrijf uit door nauwe samenwerking met leveranciers en investeringen in productieruimtes. Zo drukken we de kostprijs en zorgen we voor een constante aanvoer van importfruit van topkwaliteit."

Sango werkt momenteel samen met leveranciers uit Zuid-Amerika, Oceanië en Afrika. Het bedrijf hoopt zijn toeleveringsketen uit te breiden en samen te werken met leveranciers uit Noord-Amerika.

Voor meer informatie:
Zhang Tianyi
Sango Co., Ltd.
+86 13951737818 
tim_zhang@sangofruit.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven