Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ortofrutta Mele

Tarocco Lempso sinaasappelen voor Valentijn

‘Het oog wil ook wat’ is een uitspraak die voor Michele Sodano centraal stond bij het heroverwegen van het aanbod bloedsinaasappelen voor het lopende seizoen. Sodano is een jonge handelaar en vertegenwoordiger van Ortofrutta Mele uit de Italiaanse regio Campanië.

Michele Sodano

“Ik wilde de Tarocco Lempso al langer in ons assortiment opnemen. Maar tot dusver waren de beschikbare hoeveelheden echter te klein om dit daadwerkelijk te doen. In het seizoen 2020/21 heb ik deze sinaasappel voor het eerst aangekocht in de Siciliaanse regio Palagonië, waar ik ook de traditionele Tarocco vandaan haal. Dit heeft de afzet van bloedsinaasappelen een stimulans gegeven.” 

Het prachtige aanzicht van de Tarocco Lempso

De reden voor de keuze van de Lempso heeft te maken met de uitzonderlijke esthetische eigenschappen, het is een echte blikvanger. “Gezien de zeer hoge productieprijs, die soms bijna het dubbele bedraagt van de traditionele Tarocco, heb ik besloten om een doos met gemengde sinaasappelen aan te bieden, dus zowel met de Lempso als met de traditionele Tarocco. Dit heeft de interesse van veel groothandelaren gewekt.” 

De verpakking met gemengde sinaasappelen zijn in drie opzichten een succes: 1) het is esthetisch aantrekkelijk; 2) de totale kostprijs blijft enigszins binnen de perken, omdat er niet alleen Tarocco Lempso sinaasappelen in zitten; 3) de algemene kwaliteit is uitstekend.

De verpakking met de nieuwe banderol

“Voor de gelegenheid wilde ik een merk bedenken dat symbool zou staan voor de zoetheid van de sinaasappelen. Een soortgelijk merk is er al voor onze druiven. Het resultaat is een banderol met daarop de naam Cassatelle Siciliane, met in het midden een sinaasappel die in een papieren ramekin is geplaatst, waardoor het net een gebakje lijkt. In het kader van Valentijnsdag is er een rode band ontworpen, die herinnert aan de liefde én aan de kleur van de sinaasappelen. De Napolitaanse markt heeft zeer positief gereageerd.”

Het commerciële seizoen van de bloedsinaasappel is dit jaar vroeg begonnen, doordat de vruchtzetting is begunstigd door het klimaat. “De bomen zitten dit jaar helemaal vol met sinaasappel en deze zijn al rijp. We hebben voldoende aanbod en de markt lijkt niet bijzonder levendig, en daarom gaan we voorzichtig te werk en wachten we nog met bulkaankopen van latere rassen. Bovendien hebben we geen idee hoe de ontwikkeling van het weer de rest van de teelt zal beïnvloeden. Wat ik wél weet is dat er hard gewerkt wordt. Er wordt ongeveer 100 ton geoogst en de Tarocco ondervindt momenteel geen concurrentie van clementines, waarvan het seizoen kwalitatief gezien niet erg goed was.”

Sinds een aantal weken is er een toename wat betreft de vraag naar kleinere kalibers. “Kleine sinaasappelen worden steeds populairder in het retailkanaal, aangezien de consument momenteel op zoek is naar gemak en weinig wil of kan uitgeven. Toch zijn wij ook in staat om de grotere maten in de markt te zetten, omdat wij elke stap in de keten in eigen beheer hebben. Dit stelt ons in staat om de prijs laag te houden, omdat er geen bemiddelingskosten hoeven te worden betaald.”

Ortofrutta Mele zal een nieuwe opslag in gebruik gaan nemen. Deze is bestemd voor het andere citrus uit het assortiment, zoals citroenen, mandarijnen, andere sinaasappelrassen en ook voor avocado’s.

“Elk seizoen is anders. Voor degenen die veel met bulk werken is het elke keer een gok, zo ook in ons geval. Onze sterke punten blijven de relatie met geselecteerde tuinbouwbedrijven, de keuze van het juiste gewas en het feit dat we een familiebedrijf zijn. Dat maakt het verschil in de resultaten die we behalen”, besluit Michele.

Voor meer informatie:
Michele Sodano
Ortofrutta Mele Carmela sas
Via Orlando 29
80049 Somma Vesuviana (NA) Italië
+39 333 3367869
ortofruttamele2018@gmail.com 

Publicatiedatum: