"Het is van belang om kennis over fruitteelt met de consument te delen"

Jeroen Vos, zacht- en hardfruitteler in Driel, is sinds het najaar ambassadeur van Fruitpact. "Ik vind het van belang om ideeën en ervaringen uit te wisselen over onderwerpen zoals arbeid, gewasbescherming, afzet en het delen van kennis over fruitteelt met de consument."

Vos teelt op acht hectare zowel in de kas als op de volle grond rode bessen, frambozen, bramen en kruisbessen en heeft daarnaast kersen- appel- en perenbomen. "We onderscheiden ons met name door onze zachtfruitteelten te vervroegen en verlengen. Daardoor kan ik als een van de eerste telers in Nederland rode bessen leveren. Ik werd gevraagd om ambassadeur van Fruitpact te worden. Al teel ik voornamelijk zachtfruit, ik kan evengoed de hardfruitsector vertegenwoordigen."

De ambassadeur: "Ik vind het van belang om binnen Fruitpact items te bespreken die van belang zijn voor de fruitteelt. Zoals het onderwerp arbeid. Op mijn bedrijf werken voornamelijk Nederlanders en soms enkele Polen. Het is niet gemakkelijk meer om arbeidskrachten uit het buitenland te werven en ik denk dat we moeten nadenken hoe we aan goede arbeidskrachten kunnen komen. Ook het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is een item dat leeft. Bij teelten in de kas werk je in een meer gecontroleerde omgeving, waarbij ik nauwelijks chemische gewasbeschermingsmiddelen gebruik en voornamelijk biologische middelen. Maar ik merk dat de biologische middelen in de open teelten als het nog koud is niet altijd goed werken. Ik denk dat het goed is als er meer onderzoek verricht wordt naar alternatieve vormen van gewasbescherming, maar dat je als ze nog niet optimaal werken incidenteel wel gebruik moet kunnen maken van chemische gewasbescherming."

Daarnaast vindt de fruitteler afzet een belangrijk thema. "Met name voor zachtfruittelers leidde de Covid-19-epidemie ertoe dat er nauwelijks aan restaurants geleverd kon worden. Normaal gesproken leveren we onze rode bessen voor vijftig procent aan de restaurants en voor vijftig procent aan de retail. We konden nu wel meer rode bessen afzetten aan de retail, maar dan wel tegen ongeveer de kostprijs. Het is goed om erover na te denken hoe we daar in de toekomst anders mee om kunnen gaan. Gelukkig gingen consumenten wel uitgebreider gezonder koken, waardoor meer mensen rode bessen gingen kopen. Ook kinderen snoepen ze zo uit het bakje. Die toename merkten we ook bij onze fruit- en groentenwinkel aan huis, waar we sinds de epidemie twintig procent meer klanten hebben. Ik denk dat het van belang is dat we kennis over fruit en fruitteelt ook delen met consumenten. Sommige klanten in onze winkel denken midden in de winter dat de rode bessen of peren net geplukt zijn. Ze weten niet dat ze uit de koeling komen. Andere klanten denken weer dat wij in de winter niet hoeven te werken, terwijl we dan druk bezig zijn met onder meer sorteren en snoeien. We informeren klanten over fruitteelt. Ze vinden het leuk om er meer over te weten. Ieder jaar komen bij ons ook klassen van de Drielse basisschool een kijkje nemen. We vertellen ze over de fruitteelt en laten ze proeven. Er gaat een wereld voor ze open en ze reageren enthousiast. Ik zie de toekomst voor de fruitteelt positief in. De restaurants zullen weer openen en misschien nog meer bezocht worden dan daarvoor en de vraag naar zowel zachtfruit als hardfruit neemt alleen maar toe."

Bron: Fruitpact


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven