Goede maten en hoge prijzen

Eerste Spaanse bio-Nadorcott mandarijnen geoogst

De pluk van biologische Nadorcott-mandarijnen is weer van start gegaan in Spanje en de vooruitzichten voor het nieuwe marktseizoen zien er goed uit. “Gelukkig zijn we van het koudefront af. Het fruit is in perfecte staat en we zijn klaar om onze klanten van dienst te zijn gedurende de maanden februari, maart en april”, zegt Fran Sanchís, commercieel directeur van Citruslandia.

Het Valenciaanse bedrijf, dat in april zijn 25-jarig jubileum viert en zich vanaf het prille begin heeft toegelegd op biologische teelt, is vooral sterk in bio-mandarijnen, zo legt Fran uit. “We telen ongeveer 5.000 ton in totaal, van het ras Basol in het begin van het seizoen tot de Orri’s op het einde. Nu zijn we net begonnen met de pluk op onze percelen in Huelva, waar de oogst geraamd wordt op ongeveer 1.000 ton. Als we daar onze oogst in Valencia bij optellen, hopen we in totaal op 1.600 ton uit te komen. We beschikken ook over ongeveer 200 ton Orri, waarmee we op de premiummarkt mikken, voor de consument die op zoek is naar iets exclusiefs. 80% van de mandarijnen en clementines, die we afzetten, komt uit eigen teelt. De resterende 20% kopen we aan bij partner-telers”.

In tegenstelling tot de eerste mandarijnenrassen van 2020/21, waarvan er weliswaar grote hoeveelheden waren, maar toch voornamelijk kleine maten, hebben de bio-Nadorcotts van Citruslandia het perfecte kaliber voor in het schap, zo geeft de commercieel directeur van het bedrijf aan, die voor het huidige mandarijnenaanbod wijst op de sterke combinatie van het bio-karakter en de clubstatus.

"Bovendien is er een stijgende prijsevolutie aan de gang van het eerste richting het tweede seizoensdeel. De Nadorcott is bijvoorbeeld met sterkere prijzen begonnen dan vorig jaar. Ons hoofddoel is om onze klanten een kwaliteitsproduct te bieden, vooral op het gebied van smaak. We zijn niet de goedkoopste op de markt, maar we behoren tot de beste leveranciers qua kwaliteit. We houden ons niet bezig met rassen, wortelstokken of teeltgebieden die niets toevoegen aan de smaak", vertelt Fran Sanchís.

Sinds de oprichting in de jaren 90 zet het bedrijf zijn bio-producten af in Europa, en dan vooral in het Verenigd Koninkrijk. “In het begin leverden we voornamelijk aan Waitrose, maar geleidelijk aan kregen we vaste voet aan grond op de Britse markt. In Frankrijk, Duitsland en België richten we ons op bio-winkelketens, want die weten perfect de kwaliteit van ons premiumproduct te waarderen. Ook in Spanje kun je onze producten vinden, maar die hoeveelheden zijn beperkter. Toch is het een markt die groeiende is in het bio-segment”, benadrukt Fran.

Onlangs heeft Citruslandia de sociale certificering ECOVALIA en de SPRING GlobalGAP-certificering voor duurzaam waterbeheer behaald.

Voor meer informatie:
Alberto Torres
Citruslandia S.L.
C/ Vicente Sancho Tello, 23-B
46021 Valencia (Spanje)
Tel.: +34 609588939
alberto2@goldfinger.com
fsanchis@goldfinger.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven