Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

CrowdFarming: telers de mogelijkheid bieden hun oogst rechtstreeks aan de consument te verkopen

Met als doel de voedselketen te vereenvoudigen, de inefficiënties ervan in te perken en het prijsverschil tussen wat de teler ontvangt en de consument betaalt uit te vlakken, biedt CrowdFarming de telers sinds 2017 een platform waarmee ze hun producten rechtstreeks aan de consument kunnen verkopen zonder tussenpersonen.

"We bieden telers die met ons samenwerken een oplossing op maat om hun oogst direct aan de eindgebruiker te verkopen", zegt Juan Plasencia, Farmer Hunter Spain & Portugal van het bedrijf. “Telers zijn het gewend om samen te werken met pakstations, groothandels, grote afzetketens of coöperaties. Via CrowdFarming leren we ze nu de banden met de consument weer aan te halen. De teler verkoopt zijn oogst bovendien tegen een door hem bepaalde prijs en dus heeft hij geen last van op- en neergaande marktprijzen in de loop van een seizoen”, benadrukt Juan.

Het project beoogt niet alleen een eerlijke prijs voor alle deelnemende “farmers”, maar probeert ook het afvalfruit te verminderen doordat de telers ook niet-perfect uitziende producten kunnen verkopen en zo zelfs hun inkomsten kunnen verhogen. “We willen de consument leren dat fruit dat omwille van esthetische criteria opzij wordt gelegd niet noodzakelijk van mindere kwaliteit is. Dergelijke producten weggooien is voedselverspilling”, benadrukt Juan. "Daarom vragen we onze telers om het fruit niet te selecteren en om alles wat aan de boom hangt te verzenden. In die zin helpen we ze ook om kosten te besparen. We proberen de consumenten te leren dat fruit met vlekken of schade door het zwiepen van de takken net zo goed smaakt als het perfecte en gewaxte fruit dat ze in de supermarkt kopen." Ons platform heeft hiervoor een meertalig team van 12 mensen ter beschikking dat de consument bijstaat met uitleg en hen een antwoord biedt op al hun vragen en twijfels.

Het webplatform heeft momenteel 200.000 gebruikers en brengt de opbrengst van meer dan 100 telers uit 9 verschillende landen op de markt. "Onze telers komen voornamelijk uit Spanje, maar we hebben ook partners in Duitsland, Frankrijk, Italië en Hongarije. We hebben een producent van thee in Georgië, van koffie in Colombia en van chocolade in de Filippijnen en Granada", legt Juan uit. “We hebben verschillende projecten lopen, maar bij het fruit zijn de exoten en het citrus onze hoofdproducten. Zo werken we heel succesvol samen met meerdere mango- en avocadotelers uit de regio Axarquía in de provincie Málaga.”

Adoptieprojecten
CrowdFarming zorgt voor een band tussen teler en consument door middel van een adoptiesysteem. Eindgebruikers kunnen een deel van de opbrengst reserveren en zo zeker zijn van hun fruit, terwijl de teler accurater de oogst en de afzet kan plannen.

“Wat de consument “adopteert” is een productieve eenheid. Een sinaasappelboom, een citroenboom of een mandarijnenboom in het geval van citrus, een avocadoboom of een mangoboom in het geval van tropisch fruit. Via de adoptie van een boom gaat de consument een engagement aan met de teler. De teler verzorgt de boom en de consument krijgt het fruit thuis zodra het is geoogst”, legt Juan uit. “Met dit adoptiemodel kunnen de telers de oogst aanvatten met een groot deel van de opbrengst al verkocht tegen de prijs die zij vooraf hebben bepaald, ongeacht de marktprijs op dat gegeven moment. Momenteel zijn we bezig mangobomen ter adoptie aan te bieden. De mango’s zelf worden vanaf eind augustus verzonden naar de klanten. Zeven maanden vóór de pluk hebben onze telers al ongeveer 50.000 kg aan de man gebracht”.

Het concept slaat aan en 50% van de afzet via de website gebeurt via adoptie. "Onze klanten zijn toegewijde consumenten die met hun aankoopbeslissingen een actieve bijdrage willen leveren aan de verandering van het gangbare afzetmodel", zegt de Farmer Hunter van het bedrijf.

De pandemie is allesbehalve een belemmering voor de uitbreiding
Na een eerder bescheiden begin is CrowdFarming erin geslaagd om momenteel in 28 landen aanwezig te zijn. De uitbreiding werd niet vertraagd door het uitbreken van de pandemie. “Het tegendeel is waar. Tijdens de eerste dagen en weken van de lockdown zagen we meteen dat mensen, die noodgedwongen thuis moesten blijven, gemakkelijker pakjes konden ontvangen en dat ze ook meer waarde gingen hechten aan gezond eten, en dan vooral aan de consumptie van groenten en fruit. Voor ons was het echt een groeimoment”.

Het bedrijf richt zijn marketingactiviteiten nu op Midden- en Noord-Europa en sluit op lange termijn de ontsluiting van andere markten niet uit. "De Verenigde Staten of Latijns-Amerika zou een zeer interessante uitdaging zijn. We zouden zeker graag samenwerken met telers en consumenten in die regio’s", besluit Juan Plasencia.

 

Voor meer informatie:
Juan Plasencia
Crowdfarming
Av. Concha Espina 65, 28016 Madrid (Spanje)
Farmer Hunter Spain & Portugal
Mob: +34 674 460 797
farmers@crowdfarming.com
crowdfarming.com 

Publicatiedatum: