Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
International Air Transport Association

IATA noemt 2020 slechtste jaar voor luchtvrachtvervoer sinds begin monitoring in 1990

De International Air Transport Association (IATA) heeft cijfers over de mondiale luchtvrachtmarkt gepubliceerd waaruit blijkt dat de vraag naar luchtvrachtvervoer in 2020 met 10,6% is gedaald ten opzichte van 2019. Dit is de sterkste daling sinds dat het IATA in 1990 begon met de monitoring van het luchtvrachtvervoer, die ook de daling van 6% van de wereldwijde goederenhandel overtrof. 

De wereldwijde vraag in 2020, gemeten in tonnage vracht en het aantal kilometers (CTK's) lag 10,6% onder het niveau van 2019 (-11,8% voor internationale activiteiten).

De wereldwijde capaciteit, gemeten in beschikbare vracht tonnage-kilometers (ACTK's) kromp in 2020 met 23,3% (24,1% voor internationale activiteiten) ten opzichte van 2019.

Vanwege het tekort aan beschikbare capaciteit steeg de bezettingsgraad van vrachtvluchten in 2020 met 7,7%. Dit heeft bijgedragen aan hogere opbrengsten, wat ten goede kwam aan luchtvaartmaatschappijen die hun inkomsten uit passagiersvluchten zagen kelderen.

Tegen het einde van het jaar was er sprake van een verbetering, waarbij de wereldwijde vraag in december 0,5% onder het niveau van het voorgaande jaar lag (-2,3% voor internationale activiteiten). De mondiale capaciteit lag 17,7% onder het niveau van het jaar daarvoor (-20,6% voor internationale activiteiten). Dit is sterker dan de daling van de vraag, wat duidt op een aanhoudend en ernstig capaciteitstekort. Vanwege het uitblijven van het herstel van de passagiersmarkt is er geen zicht op een einde van deze capaciteitscrisis. 

De economische omstandigheden trekken aan nu het jaar 2021 is aangebroken. De nieuwe exportordercomponent van de Purchasing Managers' Index (PMI) vertoont zowel in ontwikkelde als opkomende markten groeigebied en ook de wereldwijde industriƫle productie laat herstel zien.

"Luchtvrachtvervoer komt beter door deze crisis heen dan het passagiersvervoer. Voor veel luchtvaartmaatschappijen is luchtvracht in 2020 een essentiĆ«le bron van inkomsten geworden, ondanks het feit dat de vraag is afgenomen. Nu een deel van de passagiersvloot aan de grond blijft, is het beantwoorden aan de vrachtcapaciteit een enorme uitdaging geworden. Aangezien landen hun reisbeperkingen verder aanscherpen vanwege nieuwe mutaties van het coronavirus is het lastig om verbetering van de vraag naar passagiersvervoer of het tekort aan vrachtruimte te realiseren. 2021 zal wederom een zwaar jaar worden," aldus Alexandre de Juniac, directeur generaal en CEO van IATA. 

Er was is 2020 sprake grote verschillen in prestaties tussen regio's. Noord-Amerikaanse en Afrikaanse vervoerders zagen de vraag in 2020 toenemen (met respectievelijk +1,1% en -1,0%, terwijl alle andere regio's de vraag zagen afnemen ten opzichte van 2019. De internationale vraag daalde in alle regio's met uitzondering van Afrika, dat in 2020 een toename van 1,9% zag ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Klik hier om het Air Cargo Market Analysis report te lezen.


Voor meer informatie: 
IATA
Tel: +41 22 770 2967
Email: corpcomms@iata.org 

Publicatiedatum: