Vedis nieuwjaarsbijeenkomst - De (nabije) toekomst van de retail

Op donderdag 21 januari vond de nieuwjaarsbijeenkomst van Vedis plaats. Voor het eerst in de geschiedenis van het platform voor innovatie, inspiratie en kennisdeling in de retail, was er geen fysieke nieuwjaarsbijeenkomst. Vanuit Studio De Lik in Utrecht sprak voorzitter Jan-Derek Groenendaal de leden toe, die via een live verbinding digitaal aanwezig waren. Daarnaast sprak hij met Eus Peters van Raad Nederlandse Detailhandel over de impact van de lockdown op de detailhandel, de Haagse lobby en de contacten met aangesloten retailers. Met Michiel Roodenburg, co-founder van Crisp, keek hij terug op hun bizarre jaar. 

Groenendaal begon de bijeenkomst met een korte terugblik op 2020, waarbij hij vooral sprak over de learnings. De toekomst voor de retail bestaat volgens Jan-Derek uit drie fases. Fase 1 is het huidige status quo. Voor de volgende fase kijkt hij naar Pasen, een belangrijke periode voor retailers. Zullen de winkels dan alweer open zijn? En wat gaan consumenten met hun geld doen? Uitgeven aan noodzakelijk producten of gaan ze los? Fase 3 komt volgens zijn verwachting pas in 2022; terug naar een ‘normaal’. Maar wordt het wel weer normaal? Blijft er iets hangen of vallen we terug in ons oude gedrag? Dit jaar zal Vedis, tijdens bijeenkomsten, werkbezoeken en inspiratiesessies, dieper op deze onderwerpen en vragen ingaan. 

Eus Peters van Raad Nederlandse Detailhandel

Peters zat, op gepaste afstand, aan tafel bij Jan-Derek en sprak met hem over de impact van de lockdown op de detailhandel. De klappen komen volgens hem nog. ‘Het is te hopen dat we niet nog een derde golf krijgen, zoals LNAZ-voorzitter Kuipers voorziet. Anders kunnen we pas op z’n vroegst in april open en dat redden velen niet. Dat zou rampzalig zijn. Winkels zitten met onverkochte voorraden en hebben geen inkomsten om lopende rekeningen te betalen. Er moet een overbrugging komen om de oude voorraden af te schrijven en straks nieuwe te kunnen inkopen, om huur te kunnen betalen en andere vaste lasten’ aldus Eus. Ook bespraken zij hoe de consument er nu voorstaat. Voor corona spaarden Nederlanders gemiddeld 2% van hun loon. Dat is nu 9%, volgens de Makro Economische Verkenningen van Prinsjesdag. Er is dus veel geld om uit te geven bij de 5,4 miljoen mensen met een vast dienstverband. Peters vraagt zich echter af of er straks nog fysieke winkels zijn om dat geld bij te spenderen en hoe de winkelstructuur zich gaat houden. Volgens hem is de saamhorigheid er om samen de weg naar boven te zoeken. Het is alleen zaak om de winkels zo snel mogelijk open te krijgen. Immers, corona waart rond op bijvoorbeeld scholen en andere plekken, maar niet de in de detailhandel. Ons ziekteverzuim is niet anders dan andere jaren. De detailhandel is dicht omdat in de publieke ruimte voor onze winkels, in december, in sommige grote winkelgebieden, groepen mensen deze ruimte gebruikten om elkaar te ontmoeten. 

Michiel Roodenburg co-founder van Crisp

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat online winkelen nog populairder werd dan het al was. Nooit eerder bestelden Nederlanders zo vaak hun boodschappen digitaal. Online verssupermarkt Crisp was al lekker op weg, maar heeft door corona een extra snelle groei doorgemaakt. Uit hun data blijkt dat deze situatie ook het consumentengedrag heeft veranderd. 

Michiel Roodenburg, co-founder van het bedrijf vertelde tijdens de bijeenkomst: ‘Mensen gaan niet meer uiteten, op vakantie, of op stap. Ze gaan daarom meer uitgebreid koken met goede en lekkere producten. Vooral duurzame en verse producten zijn erg gewild. Iedereen wil beter eten, alleen is het niet altijd gemakkelijk verkrijgbaar. Dat is waar wij bij Crisp op inspelen. Je koopt bij ons goede en verse producten en wij bezorgen die zeven dagen per week bij je thuis. In onze app vind je ook simpele recepten, waarbij de juiste ingrediënten met één druk op de knop worden toegevoegd aan je boodschappenmandje.’

De drie meest verkochte producten van Crisp zijn komkommers, avocado’s en op nummer 1: roombotercroissants. Dat zou je misschien niet verwachten, maar er is een logische verklaring voor: ’Onze roombotercroissants zijn echt heel goed, alleen moet je dit wel zelf ervaren. Daarom verrassen wij onze nieuwe klanten bij de eerste bestelling met twee gratis exemplaren. Ze zijn zo lekker dat vrijwel iedereen ze daarna blijft kopen. We hebben verse, goede producten en bewijzen dat op deze manier aan onze klanten,” legt Roodenburg uit.

New Retail Champion
Vorig jaar won Crisp de prijs en titel; New Retail Champion 2019. Een mooie prijs waar zij écht iets aan hebben gehad. ‘Het winnen van een prijs is leuk, omdat het bevestigd dat je goed bezig bent. De New Retail Champion overwinning heeft ons echter meer opgeleverd dan een goed gevoel. Het heeft ons netwerk verbreed, we hebben er waardevolle contacten aan overgehouden en zelfs een aantal mooie samenwerkingen door op kunnen zetten. Dit jaar zit ik zelf in de jury en mag ik mij samen met de overige juryleden buigen over wie de titel voor 2020 wint. Ik heb veel goede initiatieven voorbij zien komen en kijk ernaar uit om binnenkort de genomineerden en in mei de winnaar bekend te maken,’ eindigde Michiel. 

Jan-Derek Groenendaal sloot af met een oproep aan alle retailers om samen te werken, samen oplossingen te zoeken, de koppeling te maken (en behouden) tussen praktijk en theorie, en om met z’n allen de schouders eronder zetten om de winkelstraten weer succesvol te krijgen. 

Bron: www.vedis.org 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven