"Veelbelovende toekomst voor online-verkoop van AGF in Europa"

Deze week hebben Freshfel Europe en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) de allereerste uitgebreide studie over de online-handel in versproducten gepubliceerd, getiteld "Online Sales of Fruit and Vegetables in Europe". In deze studie worden de structuur en de regelgevingsuitdagingen van de online-verkoop van groenten en fruit onderzocht. De baanbrekende studie analyseert de structuur van bestaande webwinkels die gespecialiseerd zijn in de online-verkoop van groenten en fruit, hun leveringsmodel en de naleving van het huidige EU-regelgevingskader voor (online-)handelsnormen met veelzijdige resultaten.

Hoewel een groot deel van de online-verkoop van AGF in Europa voor rekening komt van pure online-spelers en retailers (ruwweg 51% van alle bevindingen), illustreert de studie verrassend genoeg het groeiende aandeel van tuinbouwleveranciers met directe marketing aan consumenten.

Nelli Hajdu, directeur handelsbeleid en bedrijfsontwikkeling van Freshfel en medeauteur van de studie, merkt op dat deze studie slechts het begin is van een beter begrip van de complexiteit van deze opkomende verkoopmarkt. Hajdu: "De structuur van het online-landschap wordt gekenmerkt door nationale 'winkeltradities' en trends, een uitdaging voor het creëren van een gunstig regelgevingsklimaat. De impact van Covid-19 op de marktstructuur en de acceptatie door de consument moet echter nog in detail worden onderzocht."

De Covid-19-pandemie heeft de trend om online versproducten aan te kopen versneld. Aangezien er weinig bekend was over het online-verkoop- en distributiesysteem van groenten en fruit, werkte Freshfel Europe samen met de OESO om de structuur en de omvang van de Europese online-AGF-markt te onderzoeken, alsook de naleving van de bestaande regelgevingsvoorschriften. Om de omvang van de markt te kwantificeren zijn zeven EU-lidstaten als steekproef geselecteerd om hun organisatorische kenmerken (online-spelers/detailhandelaren, tuinbouwleveranciers) en hun distributiesysteem (levering tegenover click-and-collect) te vergelijken. In de studie werd ook nagegaan of de etiketteringsvoorschriften van de handelsnormverordening EU 543/2011 worden nageleefd.

De baanbrekende studie gaf voor het eerst een nauwkeurig beeld van de omvang en de structuur van de e-commerce-leveranciers in de EU. Uit de studie bleek dat, hoewel de algemene structuur van de online-verkoop van groenten en fruit kan worden gedefinieerd aan de hand van de karakteristieke bedrijfsvorm, hetzij als een online-pure player, retailer of tuinbouwleverancier, alsook aan de hand van de distributiestructuur die op nationaal niveau sterk varieert. Zo wordt de Duitse online-AGF-markt voornamelijk gevormd door tuinbouwleveranciers die rechtstreeks aan de consument verkopen, terwijl in Spanje kleinere lokale "Fruteria"-winkels online zijn gegaan om hun klantenbestand uit te breiden.

De volledige studie kan hier gedownload worden. 

Voor meer informatie:
Nelli Hajdu
Freshfel Europe
n.hajdu@freshfel.org 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven