Erwin van den Oever, Veiling Zaltbommel: "Meer importproduct voor de klok"

"We gaan actief op zoek naar nieuwe telers om een one-stop-shop te zijn voor onze klanten"

Tholen - Veiling Zaltbommel gaat actief de markt betreden om haar telers en koperpubliek uit te breiden. "We bedienen nu veelal hetzelfde type klanten. Die zitten met name bij de Nederlandse groothandel, maar we zien kansen om een breder scala aan klanten te bedienen, denk aan kleinere supermarktketens, verwerkers, horeca en groenten- en fruitspecialisten en daarbij knipogen we ook naar het buitenland", vertelt de onlangs aangetreden commercieel manager Erwin van den Oever. "Maar om die groei te realiseren, zoeken we ook telers, zodat we met een breder aanbod een echte one-stop-shop zijn voor onze klanten."

Van den Oever trad in november 2020 aan bij de veiling na onder meer 11 jaar bij La Place en ruim 17 jaar bij Sligro Food Group werkzaam te zijn geweest, waar hij onder meer verantwoordelijk voor alle versgroepen van Texel tot Terneuzen. Als regionaal sales manager was hij de laatste jaren werkzaam vanuit de Rotterdamse groothandelsmarkt Spaanse Polder, zodat hij al veelvuldig met de AGF-wereld in aanmerking kwam. "Het verschil met de AGF was wel dat je daar de hele verscategorie onder je hoede had en waar nodig de specialist inschakelde. In de AGF zie je meer dat je van begin tot eind met de productspecialist te maken hebt."

De doelstelling voor de commercieel manager voor 2021 is helder. "Onlangs is onderzoek gedaan naar de toekomst van de veiling en is de visie uitgewerkt in een meerjarenplan. De conclusie, na gedegen onderzoek was dat doorgaan als flexibele speler volop kansen voor de lange termijn.  Maatwerk, korte lijnen, optimale service en kwaliteit voor de leden/telers staan daarin centraal. We willen dit jaar groeien naar een telersomzet van 60 miljoen euro. Dit jaar hadden we een totale omzet van de verkoop van 60 miljoen euro en we zien genoeg mogelijkheden om dit verder uit te breiden. De Corona-crisis heeft weinig nadelige effecten gehad, want onze omzet is het afgelopen jaar met 14% geplust en als de horeca open was geweest, was dit waarschijnlijk nog hoger uitgevallen."

Juiste mix van klanten en producten
"Als niche-speler in de markt bieden wij onze klanten flexibiliteit, maatwerk en persoonlijke service. We kunnen snel schakelen, want de lijnen zijn kort. Bovendien hebben we regelmatig persoonlijk contact met kopers en telers. Dat biedt goede mogelijkheden om een geheel op maat gesneden verkooporganisatie voor de fruit- en groenten leden/telers te worden. Om uit te breiden zoeken we de juiste mix van telers, klanten en producten in alle segmenten. We beseffen ons dat we niet zomaar de Albert Heijn of Jumbo met een product kunnen gaan beleveren. Maar voor andere kleinere supermarktketens hebben we een mooi aanbod beschikbaar van onze 130 vaste telers en nog eens 120 gastleden. Ook denken we een grotere rol te kunnen spelen in de verkoop naar landen in de naburige landen, waar de Hollandse groenten en fruit hoog aangeschreven staan", vervolgt Erwin.

Het zachtfruit vertegenwoordigt bij Veiling Zaltbommel ongeveer de helft van de omzet, ook paprika's zijn vanwege de samenwerking met Oxin Growers en Coöperatie Hoogstraten een belangrijke productcategorie, maar de veiling wil ook graag verder groeien in de overige Hollandse groenten en fruit van eigen bodem. "Daarbij zoeken we de segmenten die bij onze klanten passen, dus kwalitatieve handel voor een goede prijs. Het is niet dat we na 100 jaar iets nieuws gaan doen, maar soms moet je een diamant wel eens oppoetsen. Daarom gaan we onze klanten actief benaderen naar hun wensen. Daaruit is onder meer gekomen dat we vanaf dit seizoen aubergines van onze teler onder ons merk Suprimo gaan aanbieden."

Klokverkoop krijgt impuls
De klokverkoop vertegenwoordigt momenteel 15% van de omzet van Veiling Zaltbommel en ook dat aandeel wil de veiling graag laten stijgen. "Momenteel hebben we een aantal productlijnen via bemiddeling lopen die de vloer van de Veiling raken, die in feite onrendabel zijn. We willen deze graag voor de klok krijgen, om de klokverkoop een verdere impuls te geven. Idealiter willen we de klokverkoop naar zo'n 20% laten stijgen, dan hebben we een mooie balans om het volume tussen klok en bemiddeling te verdelen", vertelt Erwin. Nieuw is dat we vanaf dit jaar de ambitie ligt om onze klokkopers ook digitaal te kunnen laten kopen op afstand. Uiteraard blijft het klokken in de veilingbanken gewoon bestaan zoals het nu is zodat we daarmee onze huidige kopers zeker niet wegjagen. Op een drukke dag hebben we hier nog zomaar 35 kopers voor de klok, dus die fysieke klokverkoop zal zeker zijn functie behouden."


 
Steeds vaker wordt er in Zaltbommel importproduct voor de klok verkocht. "Het is niet zo dat we zelf rechtstreeks op zoek gaan naar telers in Mediterraan gebied, maar we bieden wel importproducten van onze kopers die bij ons passen aan. Zo hadden we deze week citrus en rettich voor de klok. Met mijn Sligro-ervaring weet ik ook de weg op Rungis. Maar we kijken selectief welke producten bij onze klanten passen en hoe vaak we deze willen aanbieden. Hierbij zullen we ongetwijfeld weleens onze neus gaan stoten, maar uiteindelijk kom je wel tot een breder aanbod waar zowel telers, kopers als de veiling blij van worden. Maar we zijn er vooral voor onze leden. Ons bestaansrecht als coöperatie is om de handel van onze leden voor de beste prijs weg te zetten", benadrukt Erwin.

Voor meer informatie:
Erwin van den Oever
Veiling Zaltbommel
Tel: 0418-579911
e.vandenoever@veiling-zaltbommel.nl 
www.veiling-zaltbommel.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven