De wereldwijde betrouwbaarheid van de dienstregeling in de logistiek voor containerschepen is in december 2020 verder gedaald tot een niveau van 44,6%. Dat blijkt uit een rapport van het Deense Sea-Intelligence. Het is het laagste niveau in betrouwbaarheid tot nu toe gemeten door het Deense bedrijf dat al voor 10 jaar dergelijke cijfers bijhoudt.
Bron: Sea-Intelligence
Bron: Sea-Intelligence
De betrouwbaarheid daalt al voor 5 maanden achter elkaar. De meest betrouwbare rederij in december 2020 was Hamburg Süd waar 55,3% van de containers op tijd hun bestemming bereikte. Gevolgd door Maersk, ZIM, CMA CGM en MSC.Sea-Intelligence verwacht niet dat de situatie zich in het lopende eerste kwartaal zal verbeteren. Ondanks het Chinees nieuwjaar sturen de rederijen nog volop schepen op pad, terwijl de congestie in zeehavens volgens het Deense consultancybureau nog ‘wijdverspreid’ is. Dat containerschepen vaak niet op tijd arriveren is eerder een kwestie van overmacht. Op het moment zijn er bijvoorbeeld zware congesties in de haven van Los Angels waar momenteel veel schepen voor anker liggen. De eerdere rapportages dat de capaciteit met het Chinees Nieuwjaar (12 februari) verbetert, lijkt te optimistisch.
Bron: Sea-Intelligence