Onlineplatform An-Ja biedt consumenten de juiste aardappel

"We willen het aardappelgerecht waardevoller maken"

Van oudsher heeft men in het aardappelschap de keuze uit vastkokende, overwegend vastkokende en kruimige aardappelen. Maar het aanbod aan rassen is in de loop der jaren snel toegenomen en daarmee ook de eigenschappen en veelzijdigheid van de aardappel. Ondertussen vertoont de aardappelconsumptie per hoofd van de bevolking in Duitsland een continue afname. Volgens de twee aardappeldeskundigen Andreas Heitsch en Jan Mennerich van het nieuwe onlineplatform An-Ja ligt de sleutel tot succes in de differentiëring van de aardappelen. Met hun slimme 'aardappelvinder' maken zij het de consumenten mogelijk om eenvoudig en comfortabel precies de juiste aardappel voor ieder gerecht te vinden.

In principe draait het concept van het nieuwe initiatief om de waardering voor de aardappel, verklaart Andreas Heitsch, die in zijn jarenlange carrière steeds weer op de veelzijdigheid van de aardappel wees. "We willen de consumenten niet slechts één vastkokende aardappel bieden, maar precies het ras dat perfect bij hun gerecht past. Dit ras kan bijvoorbeeld ook iets geler van kleur en wat minder vast zijn. Zo willen we een aardappelgerecht een stuk waardevoller maken."


De ambitieuze jonge teler Jan Mennerich (l) en de ervaren aardappelhandelaar Andreas Heitsch zijn de drijvende krachten achter de 'aardappelvinder'. Beide heren pleiten reeds sinds enkele jaren voor een nieuwe definiëring van de aardappel ten gunste van de consumptie.

Consumptie van aardappelen neemt af
Helaas is men bij de herhaaldelijke aankoop van een bepaald ras te vaak teleurgesteld, omdat ook bij hetzelfde ras het grondtype en de teeltwijze uiteindelijk doorslaggevend zijn voor de smaak. "Dat wil zeggen wanneer men een eerste keer een lekker smakende Belana van teler X koopt, dan wil men precies deze aardappel daarna weer opnieuw hebben. Wanneer de aardappelen bij de tweede aankoop van teler Y komen, zouden ze echter een compleet andere smaak kunnen hebben. Bij de derde keer zou men dan eerder voor noedels of rijst als bijlage bij een gerecht kiezen."

Om deze reden neemt de aardappelconsumptie reeds sinds enkele jaren af, hoewel er nu in pandemietijden weer in sterkere mate regionale aardappelen gekocht worden. "Vroeger werd de aardappel vooral als verzadigende bijlage van een gerecht gezien. We zouden ons wensen dat de aardappel als hoofdbestanddeel van een gerecht gewaardeerd wordt. Daarom is het naar ons idee ook zeer belangrijk dat het product en diens sterke punten en voedingswaarden geherdefinieerd worden", luidt het eenstemmig.


Regionale aardappelspecialiteiten worden via de nieuwe onlineshop verkocht. 

Win-winsituatie voor de aardappelbranche
"Met onze presentatie van aardappelen in de digitale aardappelvinder willen we eraan bijdragen dat het eten van aardappelgerechten door het gebruik van de juiste aardappel een verbeterde ervaring wordt", vervolgen de twee initiatiefnemers hun verhaal. Hierdoor moet de aardappel weer aan betekenis winnen, voorspelt hij. "In het eindeffect zullen alle niveaus binnen de aardappelindustrie daarvan profiteren, zowel de consumenten alsook de telers en handelaren. Dat noemen we nog eens een win-winsituatie voor de branche", luidt het afsluitend.

Voor meer informatie:
An-Ja Lüneburger Heide Kartoffeln GbR.
Andreas Heitsch & Jan Mennerich
Dammweg 3
29571 Rosche
Telefoon:+49-1705896052
E-mail: an-ja2021@mein.gmx 
https://an-ja.shop


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven