Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitgeverij Boekhout bestaat 25 jaar

Tholen - Een zolderkamer en een plan om een Handboek voor de Hollandse AGF-handel te maken. Daarmee begon op 1 februari 1996 het avontuur van Uitgeverij Boekhout  in Scherpenisse. Vandaag viert het bedrijf haar 25-jarig jubileum. Inmiddels is de naam van de groep veranderd in de internationale naam Fresh Publishers. Fresh Publishers geeft vijftien dagelijkse nieuwsbrieven uit voor bedrijven in de AGF-handel, tuinbouw, interieurbranche en de biologische sector, waarbij er gepubliceerd wordt in zeven talen. Daarnaast krijgen de lezers van Primeur maandelijks een vaktijdschrift op de mat en worden er zeven handboeken uitgegeven (AGF-handel Holland en BelgiĆ«, Kasgroenten, Fruitteelt, Bio, Bloemen en Planten en de HortiDaily Buyers Guide) waarin de hele sector is verzameld.


Pieter op de zolderkamer in Scherpenisse

Face-to-face contact
"Ik was enkele jaren ervoor tot geloof gekomen en wilde het evangelie gaan verkondigen. De opzet was om een half jaar te gaan werken en een half jaar theologie te gaan studeren. Na twee maanden kwam mijn vrouw Dirian erbij omdat ik de hoeveelheid werk niet aankon. De eerste uitgave van het Handboek AGF was meteen een succes. Er was weliswaar een uitgave van het toenmalige bedrijfschap, maar daar stonden alleen de leden van de belangenverenigingen in vermeld. Ons boek had veel meer details, zoals een bedrijfsomschrijving, de landen waarmee handel werd gedreven, omzet, merken, aantal personeelsleden etc. Uit kostenbesparend oogpunt gingen we de handboeken zelf bezorgen op de terreinen en veilingterreinen. Dat face-to-face contact was een succes, want twee keer per jaar zagen bedrijven mijn gezicht", vertelt Pieter.


Dirian op de AGF-Totaal

In 1997 nam Uitgeverij Boekhout deel aan de beurs AGF Totaal en polste Pieter de bezoekers op de behoefte aan een online uitgave voor de sector. Het domein www.agf.nl werd vastgelegd en begin 1998 ging het als 'nieuwsgrazer' van start. "We verzamelden nieuws dat elders werd gepubliceerd en daarnaast stuurden bedrijven persberichten in. Toen al maakten we veel fotoreportages, maar van eigen journalistiek was nog geen sprake", vertelt Pieter. "De combinatie van het Handboek en de site was geweldig. Hierdoor werd iedereen jaarlijks gebeld en de grotere bedrijven twee keer per jaar bezocht, waardoor we veel nieuws overal opdeden. De studie Theologie ben ik gestopt, met Uitgeverij Boekhout kon ik door middel van boeken en traktaten gelukkig wel wat blijven betekenen voor anderen op dit gebied."


Op de AGF Totaal in 2001

Pieter zag kansen om meer te doen voor bedrijven binnen de sector en pakte veel dingen op, zoals het webdesign en hosten van websites en het realiseren van jubileummagazines voor bedrijven in de sector. Al snel volgden de bureaulegger en AGF-agenda. Ook volgden er studiereizen, waarbij werd afgetrapt met een trip met 35 handelaren naar China, gevolgd door excursies naar Duitsland, Ierland, West-Vlaanderen en Parijs. De steeds groter wordende Fruit Logistica in Berlijn bracht Pieter op het idee om een week lang een vliegtuig van en naar de beurs te charteren. Zo'n 650 passagiers maken gebruik van deze vlucht.


Familie Boekhout

Zeven talen
In samenwerking met het bedrijfsschap werd de Holland Fresh Guide uitgedeeld op beurzen in onder meer Berlijn, Hong Kong en de Verenigde Staten. Ook op nieuwsgebied volgde al snel de internationale expansie met achtereenvolgens FreshPlaza-edities in het Engels, Italiaans, Spaans, Duits, Chinees en Frans. De kasgroententelers worden sinds 2007 bediend met Groentennieuws en hebben inmiddels navolging gekregen met HortiDaily, BPNieuws, Floraldaily, VerticalFarmDaily en MMJDaily. De biologische sector krijgt dagelijks een Biojournaal in de mailbox, uientelers worden voorzien met Uiennieuws.nl en sinds enkele jaren wordt ook Wonen360.nl uitgegeven voor de woon- en interieurbranche. Met APB Holland worden de voedingssupplementen Allicine, Acerola en Astragalus geleverd en in de loods achter het kantoor worden door 't Stijlhuys ambachtelijke meubelen gemaakt.


Het huidige kantoor in Tholen

Inmiddels heeft Pieter inclusief freelancers en parttimers een kleine 100 mensen in dienst en worden de dagelijkse nieuwsbrieven naar meer dan 325.000 abonnees verstuurd. Toch blijft de Thoolse ondernemer bescheiden. "Alles wat ik heb bereikt, heb ik aan God te danken. Soli Deo Gloria."

Wil je Pieter en Dirian feliciteren? Stuur dan een mailtje naar dirian@agf.nl