Dirk Jan van Dijk, Palm Fruits

“Linksom of rechtsom, we kunnen altijd dadels leveren”

Tholen – Een ‘one stop shop’ voor dadels. Zo zou Dirk Jan van Dijk zijn bedrijf Palm Fruits in één woord willen omschrijven. “Met verschillende soorten kwaliteiten, verpakkingen en variëteiten hebben we voor iedere klant wel een passend aanbod,” vertelt Dirk Jan. “Dat hebben we sinds kort nog wat verder uitgebreid met een nieuwe consumenten verpakking voor ons merk ‘La Palma’.”

“Dat Palm Fruits zo’n aanbod van dadels kan leveren op de Europese markt is te danken aan de samenwerking met de grootste coöperatie van dadeltelers ter wereld,” licht Dirk Jan toe. “Jaarlijks hebben we zo de beschikking over 19 miljoen kilo dadels uit Israël (waarvan 2,5 miljoen kilo biologisch) voor de afzet. Dat is ongeveer 20% van de totale wereldproductie aan dadels. Binnen deze organisatie zijn zo’n 70 telers aangesloten.”

De laatste dagen waren er wat uitdagingen in de logistiek wat zorgde voor wat vertraging in de leveringen maar Dirk Jan benadrukt dat dit de export niet heeft verhinderd. “We hebben tijdens de lockdowns nog geen nee moeten verkopen aan onze klanten omdat we iets niet op voorraad hadden. De dadels bij onze telers worden na de oogst ingevroren wat ze echt vers houdt. Vervolgens komen ze per schip onze kant op en zorgen wij voor een passend aanbod voor de retail en de groothandelsmarkten die wij mogen rekenen als onze voornaamste klanten. Dat gaat van verpakkingen van  5 kilo tot doosjes van 400 gram.”

Door het passende aanbod dat Dirk Jan zijn klanten kan geven, ziet hij ook de vraag naar zijn Medjoul dadels over het hele continent stijgen. “Hoewel de vraag naar maatsortering, variëteit, merk en verpakking in bijvoorbeeld Polen heel anders is dan in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, of Scandinavië kunnen wij toch overal het juiste product leveren. De vraag zien we dan ook overal stijgen. Traditioneel worden de meeste dadels vooral geconsumeerd binnen de moslimgemeenschap. We zijn dan ook al in januari druk bezig de voorraden aan te vullen voor de Ramadan die in april begint. Maar onder andere door de gezonde eigenschappen van dadels zien we ook de vraag stijgen bij andere doelgroepen. De suikerrijke dadels zijn immers veel gezonder om te eten na het sporten dan een energiereep.”

Een bewijs voor de grotere bekendheid van de dadels op de Europese markt vindt Dirk Jan in de supermarkt. “Op ons advies zie je dat de retail steeds meer de dadels in het schap bij de noten verplaatst naar, of toevoegt aan, de AGF-afdeling in de winkel. Verse Medjoul dadels horen immers naast de druiven en het zachtfruit in de winkel te liggen want het is nu eenmaal fruit.” De groeiende populariteit aan dadels zorgt echter ook dat meer landen kansen zien in Europa. “We zien dan ook wel eens dadels op de markt uit landen als Marokko en Jordanië maar daar ontbreekt vaak nog de mogelijkheid om jaarrond te leveren en kan men dus geen continuïteit garanderen. Een van onze sterke punten is echter dat wij altijd kunnen leveren. Linksom of rechtsom, de klant krijgt altijd de dadels waar hij naar vraagt.”

Voor meer informatie:
Dirk Jan van Dijk
Palm Fruits
Handelsweg 1j
2861 GN Bergambacht
Tel: +31 10 437 16 38
djvandijk@palmfruits.nl   
www.palmfruits.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven