Mango's uit Guatemala op het perfecte moment van het jaar op de Europese markt

Wereldwijd worden meer dan 500 mangovariëteiten geteeld. Europese en Noord-Amerikaanse consumenten hebben twee, nogal verschillende, favorieten. De Europese consument geeft de voorkeur aan de Keitt-variëteit: groener, zonder vezels en met een zoetzure smaak. In de Verenigde Staten staan de Tommy Atkins bovenaan de lijst. Deze variëteit is kleurrijker, mildzoet en vezelrijker. Het in Guatemala gevestigde Amadeo Export biedt beide variëteiten aan, en dat in een unieke periode van het jaar: van maart tot mei.

Voldoen aan de wensen van de consument
In de loop der jaren hebben de Europeanen de smaak van mango's behoorlijk te pakken gekregen. Maar Midden-Amerikaanse mango's in perfect gerijpte staat bij de Europese consument krijgen, is geen sinecure. Amadeo Export heeft zijn eigen teeltbedrijven en werkt daarnaast samen met meer dan 100 lokale mangotelers in Guatemala, waarbij het toezicht houdt op de hele waardeketen, van het planten tot het verschepen. Commercieel manager Katy Stefani: "We behandelen het fruit met uiterste zorg en we zorgen ervoor dat de koudeketen niet wordt onderbroken tijdens het verschepen. Op die manier komt het fruit in uitstekende staat en met nog vele dagen houdbaarheid aan."

Het gat opvullen van maart tot mei
Korte oogstperiodes en verschillen in klimaatzones betekenen dat niet één land of mangovariëteit een lang aanvoerseizoen kan bieden. Naarmate het warme weer zich over het Amerikaanse continent verspreidt, heeft elk land een bepaalde periode waarin zijn mango’s klaar zijn voor uitvoer. Guatemala ligt precies tussen Peru en Mexico in en biedt mango's aan in een periode van het jaar waarin geen enkel ander land dat kan: "Je kunt niet bepalen wanneer mango's rijp zijn," legt Stefani uit. "Het hangt allemaal af van het koude weer, dat voor ons in november valt. Dat is in ons voordeel, want het betekent dat ons fruit tussen maart en mei klaar is om geplukt te worden en dat we het gat tussen andere mango-exporterende landen kunnen opvullen."

Een ander voordeel van de klimaatzone waarin Amadeo Export is gevestigd, is dat deze ideaal is voor de rassen Keitt en Tommy Atkins. "Ons gebied Zacapa heeft een zeer dor microklimaat. Elke plantage heeft zijn eigen irrigatiesysteem en mango is een van de weinige gewassen die hier goed gedijt," zegt Stefani. "Het klimaat maakt ons fruit sappig en smaakvol, en de droogte betekent ook minder kans op schimmel, dus een langere houdbaarheid."

Teelt en handel
Amadeo Export begon zich zes jaar geleden op de Europese markt te richten en het is een lange weg geweest. Mangobomen van de Keitt-variëteit groeien immers niet in één dag. Maar dit jaar is Amadeo Export begonnen met de uitvoer van de nieuwe variëteit, en ze verwachten dat de exportcapaciteit van het bedrijf in de komende jaren met 20% zal toenemen. "Het was de juiste beslissing om ons op de EU te richten," zegt Stefani. "Op die markt te komen is ons grootste succes van de afgelopen jaren. En, wat belangrijk is, we hebben geen van onze bedrijfswaarden hoeven op te opofferen om dit te bereiken. Onze kwaliteit is juist verbeterd en we kunnen daardoor een nog grotere impact op onze gemeenschap te hebben dan voorheen."

Naast de aanplant van de nieuwe variëteit heeft het bedrijf zich gekwalificeerd voor GlobalGAP, SMETA en GFS certificeringen. Ook hebben ze zich in 2018 aangesloten bij het Connecting Central America-programma van CBI, wat hen heeft geholpen zich effectief voor te bereiden op de veeleisende Europese markt en in contact te komen met de juiste kopers.

Veerkrachtig en toekomstbestendig
Amadeo Export heeft zijn uitdagingen gehad om een Europese leverancier te worden. Toen begin dit jaar de Covid-19-pandemie uitbrak, lag de markt drie weken stil, herinnert Stefani zich. "40% van ons fruit bleef in het land, en tegen de tijd dat we weer op gang konden komen, was ons exportvenster al gesloten."

In november overspoelde de tropische storm Eta de velden van Guatemala, de schade wordt nog steeds geëvalueerd. Ondanks alles blijven Stefani en haar collega's even moedig als succesvol. "Fruit telen is geen kwestie van geluk. Het gaat erom vooruit te kijken en voorbereid te zijn," zegt Stefani. "We hebben geleerd om verder te kijken dan tijdelijke uitdagingen, want we zijn hier om iets veerkrachtigs en toekomstbestendigs op te bouwen: met meer bomen, betere processen en goede relaties met afnemers."

Hoop voor toekomstige generaties
In een klimaatzone die zo bedreigend is voor zo veel gewassen, heeft het succes van de mango's van Amadeo Export een enorme impact op de lokale gemeenschap. Het bedrijf werkt samen met meer dan 100 lokale telers en heeft tijdens het oogstseizoen meer dan 750 arbeiders in dienst. "Het is verheugend om te zien hoe de mentaliteit van de mensen verandert," zegt Stefani. "Onze partners vertrouwen ons en zijn hoopvol voor de toekomst. Ze zien dat er genoeg werk is en dat we samen iets opbouwen voor de volgende generaties."

Amadeo Export
Amadeo Export wordt gepromoot door het Centrum voor de Bevordering van de Invoer uit Ontwikkelingslanden (CBI) als onderdeel van het Connecting Central America-initiatief van het CBI. Dit initiatief wordt medegefinancierd door de Europese Unie en gecoördineerd door het Secretariaat voor Centraal-Amerikaanse Economische Integratie (SIECA).

Kom meer te weten over Amadeo Export en andere betrouwbare Midden-Amerikaanse leveranciers via de Connecting Central America brochure, of maak persoonlijk kennis met hen door een virtuele B2B meeting aan te vragen via de event pagina.

Voor meer informatie:
Katy Stefani
Amadeo Export
+502 3003 0065
katy@altobasogroup.com
www.amadeoexport.com

Arno van der Maden
arno@nsdeltropico.com
+506 884 74 746


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven