Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavier Laduron, Fairebel en Kelly Indeherberge, LC Packaging

“Eerlijke appelen en peren verdienen een unieke, duurzame verpakking”

Tholen - 10 jaar geleden werd in België Fairebel – het label voor eerlijke melk - geïntroduceerd door boeren die streden voor een eerlijke beloning voor hun werk. Vanaf afgelopen november 2020 worden ook Belgische appelen en peren onder hetzelfde label verkocht. Volgens fruitteler Xavier Laduron moet iedereen in de fruitketen een goede boterham kunnen verdienen. “Als het de melkboer gelukt is, waarom zou dat ook ons als fruittelers niet lukken? Onze sector verkeert al jaren in zwaar weer door het wegvallen van de belangrijkste afzetmarkt Rusland en diverse klimatologische omstandigheden.”


Xavier Laduron

De basisfilosofie van Fairebel is dat iedereen in de hele keten zijn geld goed kan verdienen. “Naast een eerlijke prijs staat de kwaliteit van de producten ook hoog in het vaandel. We willen niet alleen een mooie prijs krijgen, maar ook een kwalitatief product leveren. Als de consument een meerprijs betaalt moet hij of zij dat ook wel terug kunnen zien in de kwaliteit van het product en de verpakking”, aldus Xavier. Op dit moment zijn de Fairebel-appelen en -peren te vinden bij de 900 Carrefour-supermarkten in België.

Een duurzame verpakking
“Een mooie en duidelijke verpakking is de manier bij uitstek om een verhaal over te brengen en kracht bij te zetten. Daarom is Fairebel uitgekomen bij verpakkingsspecialist LC Packaging, een bekende naam in de AGF wereld op het gebied van verpakkingen voor fruit, groenten en landbouwgewassen.. “Samen met Kelly Indeherberge van LC Packaging zijn we om de tafel gaan zitten om onze ideeën en wensen te bespreken. Eén van onze grootste wensen was een duurzame verpakking. Je kan natuurlijk geen eerlijk fruit in een niet duurzame verpakking stoppen. Daarom hebben we gekozen voor twee verschillende verpakkingen van karton”, zegt Xavier. “We hebben een kartonnen kist van 2 kilo en een kartonnen schaal met een sleeve van 1 kilo voor zowel de appelen als de peren.”

“De verpakking is speciaal ontworpen voor Fairebel”, vertelt Kelly Indeherberge. “De sleeve heeft bijvoorbeeld een uniek design met handvaten, zodat de klant de appelen en peren gemakkelijk kan meenemen. Tevens is de verpakking stevig en van goede kwaliteit. Dit was ook één van de wensen van Fairebel. We hebben gekozen voor kartonnen verpakkingen en het design heeft Fairecoop voor zijn rekening genomen. Zij wilden een verpakking waar geen overvloed aan informatie op staat, maar op een korte en duidelijke manier het verhaal vertelt. Voor de kleur is gekozen voor wit, omdat geen enkele verpakking in het hardfruitschap deze kleur draagt, waardoor de verpakking echt opvalt in het schap.”

Klik hier om het hele artikel te lezen.

Nog meer artikelen lezen? Neem nu een abonnement op Primeur.

Voor meer informatie:
Xavier Laduron
Fairebel
Laduron.Xavier@faircoop.be 
www.fairebel.be 

Kelly Indeherberge
LC Packaging Belgium
kindeherberge@lcpackaging.com  
www.lcpackaging.com