Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Julio Ruiz-Tagle: "We willen het vertrouwen van consumenten in importfruit terugwinnen"

Na geruchten dat corona op Chileense kersen was gevonden trekt handel nu weer aan

Het grootste probleem de afgelopen dagen waren ongetwijfeld de geruchten die in China rondgingen dat er Covid-19 aangetroffen zou zijn op Chileense kersen. Op de voornaamste groothandelsmarkten lag de handel dagenlang nagenoeg stil maar sinds 26 januari lijkt de markt eindelijk weer aan te trekken. De prijs laat een opwaartse trend zien en hoewel deze nog erg laag is, stijgt zij met de dag. 

Vorige week werd in Wuxi in de binnenverpakking van een partij uit Chili geïmporteerde kersen Covid-19 aangetroffen. In totaal werden 199 monsters uit de omgeving en het personeel getest maar alle testten negatief. Toen dit nieuws zich echter op Weino verspreidde, leidde dit tot wilde speculaties en maakten sommige mensen zich zorgen over mogelijke Covid-19-besmettingen. Ze gaven aan voorlopig even geen importkersen te kopen. Dit had dramatische gevolgen voor de handel en prijzen van geïmporteerde kersen op de Chinese groothandelsmarkten. In de periode van 22 tot 25 januari werden er vrijwel geen pallets verhandeld op de twee grootsten markten in China, Jiangnan en Huizhan. Dit was nog nooit eerder voorgekomen. Sinds 26 januari is de situatie echter verbeterd. Julio Ruiz-Tagle is manager voor Azië en Latijns-Amerika bij de kwaliteitszorgprovider D-Quality Survey. Hij deelde met ons zijn mening en lichtte ons in over de maatregelen die de Chileense kersensector genomen heeft binnen iedere schakel van de toeleveringsketen. 

“We zijn blij dat campagnes van de Chinese overheid deze geruchten ontkrachten, zowel op TV als via andere mediakanalen. Zo liet een reportage op de staatzender CCTV zien dat er geen risico is om Covid-19 op te lopen via het eten van kersen. Dit heeft de zorgen van de Chinese consumenten enigszins weggenomen. In Chili steken de ASOEX, het Cherry Committee en de Federation of Fruit Producers veel energie in het herstellen van het consumentenvertrouwen. Ik merk dat het vertrouwen van kopers in importkersen weer toeneemt en er worden weer pallets verkocht, hopelijk gevolgd door hele containers."

"Wellicht weten veel consumenten niet dat de kersensector strenge maatregelen heeft genomen in iedere fase van het proces. In de boomgaarden en pakstations draagt al het personeel mondmaskers en wordt er afstand gehouden. Gedurende de verwerking worden de hygiëneprotocollen van de regering nageleefd. Het fruit dient voor de export te worden gewassen en ontsmet. Wanneer het gereed is voor de export, wordt het fruit 40 dagen in een koelcontainer vervoerd. Virussen hebben moeite om dit soort lage temperaturen te overleven. De kwaliteit van de kersen wordt gedurende de hele reis nauwlettend gemonitord. Na aankomst in de haven worden de producten bij de douane meerdere malen op Covid-19 getest, en dit gebeurt ook wanneer ze bij de groothandelsmarkt aankomen," zegt Julio. 

Vanwege de groeiende export maken importeurs en consumenten zich steeds meer zorgen over de kwaliteit van het fruit. Een toenemend aantal bedrijven richt zich op kwaliteitscontrole om de kersen in de beste mogelijk conditie naar China te krijgen. "Als kwaliteitszorgprovider zagen we mogelijkheden in China en daarom hebben we onze diensten als vertegenwoordiger ontwikkeld, wat ons de kans biedt om de afzet en prijzen op alle Chinese markten te monitoren, de voorraden te beheren en naast alleen de kwaliteitscontrole ook onderdeel uit te maken van de andere onderdelen van de fruithandel. 

Op het gebied van kwaliteit hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe survey-app (iOS/Android) waarin we alle kwaliteitsrapportages uploaden. Onze klanten hebben zo een overzicht van alle zendingen, wat hen tijd genoeg geeft om hun commerciële strategie te bepalen. Naast de kwaliteitsapp willen we ook onze bekende dienstverlening op het gebied van kwaliteitsadvisering in China en de rest van Azië, Europa en het Midden-Oosten uitbreiden. Wij bieden onze klanten kwaliteitsgegevens voor de continue verbetering van vers fruit."

“Een paar jaar geleden was ik de enige die actief was voor ons bedrijf in China maar nu hebben we een team van meer dan tien mensen die diensten leveren in Azië en Chili. De uitbreiding van onze team is ook een afspiegeling van de groei van de handel en toenemende  aandacht die importeurs schenken aan kwaliteitscontrole. "Wanneer ik kijk naar alle maatregelen die zijn genomen dan denk ik dat Covid-19 op kersen alleen een gerucht is. Als kwaliteitsadviseurs willen we kennis over kwaliteitsproblemen delen en consumenten informeren over alle maatregelen die in iedere fase van de toeleveringsketen worden genomen om zo hun vertrouwen in importkersen terug te kunnen winnen."

 

D-Quality Survey
Julio Ruiz-Tagle (Asia & Latin America Manager)
E-mail: j.ruiztagle@dqualitysurvey.asia
Phone: +56992500021 (Chile Phone) / +8613229312404 (China Phone/Whatsapp/Wechat)
Website: https://www.dqualitysurvey.com/

Publicatiedatum: