Chinese kastanje-oogst is enorm en de vraag naar diepgevroren kastanjes is gestegen

De oogstomstandigheden in de Chinese kastanjeteeltgebieden waren dit jaar uitstekend, vooral voor Yanshan kastanjes. De oogst was drie jaar op rij gedaald, maar is nu eindelijk weer toegenomen. Manager Yue, woordvoerder van Qinhuangdao Yanshan Chestnut Foodstuff, vertelde onlangs over de huidige marktomstandigheden en de verkoopvoorwaarden van hun "Frozen Smiley" kastanjes.

Manager Yue: "De aanvankelijke vraag naar diepgevroren Chinese kastanjes kwam van onze handelspartners in Japan. Wij zijn in 2002 begonnen met het telen van kastanjes en de export ervan naar de Japanse markt. Gaandeweg ontdekten wij ook op de binnenlandse markt een enorm marktpotentieel. Dus sinds 2015 zetten we ook op de binnenlandse markt af." 

"We hebben de verwerkingstechnologie voor diepgevroren kastanjes uit Japan geïmporteerd. We gebruiken een uniek proces waarbij de kastanjes eerst worden gestoomd en vervolgens geroosterd. Consumenten kunnen de diepgevroren kastanjes ontdooien, vervolgens de verpakking openen en de kastanjes zijn onmiddellijk klaar voor consumptie. Ze kunnen ook worden gekookt. De smaak is zoet en de textuur is zacht. Onze kastanjes zijn tijdens de zomer zeer populair bij Chinese consumenten."

Veel restaurants waren in de eerste helft van vorig jaar gesloten vanwege de uitbraak van Covid-19. Chinese kastanjes zijn een snack, er is geen vaste vraag naar en daarom daalde de binnenlandse afzet plotseling na de uitbraak van Covid-19. "De markt herstelde zich geleidelijk na mei en was tegen september min of meer hersteld. Toen de nieuwe oogst binnenkwam waren de marktomstandigheden sterk verbeterd. Onze orders namen gestaag toe en de prijs bleef stabiel."

"De piekperiode van het binnenlandse seizoen voor Chinese kastanjes begint elk jaar in mei en duurt tot september. Maar de laatste jaren is de piekperiode enigszins verschoven: de laatste twee jaar liep de afzet door tot in oktober en zelfs tot in de aanloop naar het Chinese lentefeest (12 februari 2021). Dit komt vooral doordat sommige handelaren de diepgevroren kastanjes in de oven leggen voordat zij ze verkopen. In de oven krijgen ze een andere smaak en de Chinese consumenten genieten tijdens de wintermaanden van deze smaak. De uitbraak van Covid-19 creëerde veel obstakels voor de binnenlandse distributie, maar we zijn in staat geweest om al onze orders voor de exportmarkt op tijd te leveren," zegt Yue.

"De piekperiode van het Chinese kastanje-exportseizoen valt tussen maart en juli. Wij exporteren voornamelijk naar de Aziatische en Noord-Amerikaanse markten. Onze jaarlijks export blijft groeien. Wij zijn ook begonnen met de afzet van Chinese kastanjes aan kopers in Europa. In het verleden deden deze kopers meestal een beroep op tussenpersonen, maar de laatste jaren komen zij rechtstreeks naar de fabriek. Wij verkopen ook verse Chinese kastanjes in dubbel gevlochten jute zakken. Wij beschikken over verschillende producten en verpakkingsmethoden om aan de uiteenlopende vraag van de verschillende markten te voldoen. Zo exporteren wij bijvoorbeeld Chinese kastanjes in zakken van 80 kg naar Japan, en in zakken van  40 kg naar de Koreaanse markt. De zakken die wij naar het Midden-Oosten exporteren wegen maar 1 à 2 kg."

Qinhuangdao Yanshan Chinese Chestnut Foodstuff Co is een gespecialiseerde Chinese kastanjeleverancier met eigen verwerkingsinstallaties. Zij waren pioniers op het gebied van de diepgevroren Chinese kastanjes en hebben de sectoreisen voor dit product vastgesteld. Hun jaarlijkse export bedraagt ongeveer 2.000 ton.

Voor meer informatie:
Manager Yue
Qinhuangdao Yanshan Chinese Chestnut Foodstuff Co.
+86 18233599980 
www.qhd-chestnut.cn 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven