Tomaat best verkochte groenten en fruit in Israël

Tomaten en komkommers zijn de meest verkochte groenten in Israël, gevolgd door uien en aardappelen. Appelen en bananen zijn de best verkochte fruitsoorten. Het Israëlische investeringsbedrijf Granot  heeft de resultaten van enquête gepubliceerd waaruit blijkt welke groente- en fruitsoorten Israëliërs het vaakst kopen.  

De enquête, die werd uitgevoerd door het onderzoeksinstituut Sarid, werd gehouden onder 500 mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder. Uit de resultaten bleek dat er binnen de categorie groenten vijf koplopers zijn. De tomaat is de absolute favoriet en wordt met een frequentie van 91% gekocht, wat betekent dat deze groente onderdeel uitmaakt van vrijwel elke levensmiddelenaankoop. De komkommer komt met een aankoopfrequentie van 88% op de tweede plaats, gevolgd door de ui, met 73%, en de aardappel met 64%. Rode paprika sluit het rijtje af en wordt met een frequentie van 61% gekocht. De enquête wees uit dat wortelen en sla met een frequentie van 45% worden gekocht, wat neerkomt op bijna de helft van de aankopen. Zoete aardappelen, kool, avocado's en champignons hebben een aankoopfrequentie van zo'n 30%. 

Binnen de categorie fruit kwamen vier favorieten naar voren. Zo is de aankoopfrequentie van bananen 67%, gevolgd door appelen met 62%. Watermeloen komt met 52% op een derde plaats en druiven maken het rijtje compleet, met een aankoopfrequentie van 37%. Sinaasappelen en perziken hebben een aankoopfrequentie van 35% en peren en pruimen worden met een frequentie van 20% gekocht. 

Uit de resultaten blijkt dat de keuze voor bepaalde groenten en fruit voornamelijk door gewoonten gedreven worden, aangezien 85% van de respondenten aangeeft dat ze de groenten en fruit kopen die ze gewend zijn te kopen. 37% van de ondervraagden koopt hun groenten en fruit in aan de hand van de gerechten die ze willen bereiden en slechts 31% koopt nieuwe groente- en fruitsoorten die op de één of andere manier hun aandacht trekken. 17% van de respondenten koopt de producten die beschikbaar zijn. De enquête toont ook aan dat de gemiddelde Israëlische consument zijn of haar groenten en fruit graag los inkoopt. 70% antwoordde dat zij hun producten graag zelf uit willen kiezen, terwijl slechts 3% de voorkeur gaf aan het kopen van voorverpakte groenten en fruit. 23% van de ondervraagden gaf aan geen voorkeur te hebben en 4% zei dit af te laten hangen van de specifieke groente- of fruitsoort. Producten zoals cherrytomaten, champignons, sinaasappelen, wortelen en gemengde groenten worden bij voorkeur verpakt gekocht. 

De doorslaggevende criteria bij de keuze van groenten en fruit bleken versheid, prijs en rijpheid te zijn. 77% antwoordde een product te kiezen op basis van de versheid, 66% op basis van de prijs en 44% aan de hand van de rijpheid. 12% gaf aan het feit dat het product uit Israël afkomstig was het voornaamste criterium te vinden. Bij de meeste criteria waren er geen duidelijke verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke respondenten te zien. Er was wel sprake van enige verschillen tussen de diverse leeftijdsgroepen. Zo vond 80% van de 45-plussers versheid het voornaamste criterium, tegenover 72% in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar. 

Bron: Agronet.co.il  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven