Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Banzzai is terug in de schappen en lanceert zijn eigen club

Na de succesvolle lancering van BANZZAI™ in 2020 in de Britse en Duitse foodretail via de winkels van Marks & Spencer en Edeka, is deze nieuwe citrusvariëteit van Japanse oorsprong, een kruising tussen verschillende sinaasappelvariëteiten, Satsuma, mandarijn en grapefruit, opnieuw op de markt verkrijgbaar. De verwachting is dat de reacties uit de markt in dit tweede seizoen net zo lovend zullen zijn als bij de lancering van deze nieuwe citrusvariëteit.

"De lancering van Banzzai vorig jaar in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland was een doorslaand succes," zegt David Alba, directeur van het Valenciaanse bedrijf Genesis Innovation Group, dat deel uitmaakt van de AM Fresh Group. "Het overtrof al onze verwachtingen. De meeste winkels waren in een paar dagen uitverkocht, omdat de belangstelling zo groot was. De e-platforms van de retailers werden meer dan 10.000 keer bezocht. We hebben in beide landen in honderden winkels proeflocaties ingericht en de consumenten waren oprecht verrast over het product."

Superior Taste Award
Dit jaar vormt de derde coronagolf in Europa een belemmering voor de promotiestrategieën in supermarkten die Banzzai in 2020 dichter bij de consument brachten. "Als gevolg van de wereldwijde gezondheidssituatie was het niet mogelijk om in de winkels speciale proeflocaties in te richten met personeel dat het fruit rechtstreeks aan de consument aanbood om te proeven. Vooruitlopend op de huidige situatie heeft ons marketingteam echter samengewerkt met grote ketens om promotiemateriaal voor de verkooppunten te ontwerpen om Banzzai onder de aandacht te brengen en over de specifieke eigenschappen ervan te informeren. We willen met name de ‘Superior Taste Award’ in het licht zetten, die Banzzai afgelopen zomer heeft ontvangen van het Internationale Smaakinstituut in Brussel. Banzzai is daarmee de eerste citrus die deze prijs in de wacht sleept." De Superior Taste Award wordt vaak beschouwd als de Michelingids voor voedingsmiddelen.

Oogstraming
De oogst van Banzzai begon aan het begin van dit jaar, op het moment dat het fruit zijn optimale kwaliteit had bereikt. Daardoor heeft de oogst niet te lijden gehad onder het noodweer dat Spanje half januari teisterde. "Dit jaar zullen de opbrengsten beperkt blijven en zeer vergelijkbaar zijn met vorig seizoen, maar voor de komende jaren verwachten wij een aanzienlijke groei. Voor het volgende seizoen, januari 2022, verwachten we de beschikbaarheid van het product minstens te zullen verdubbelen en voor het seizoen daarop zouden we de huidige volumes moeten verviervoudigen," aldus David. In het lopende seizoen 2021 zal het bedrijf deze citrus opnieuw leveren aan de Engelse en Duitse markt. Op de middellange termijn verwacht het bedrijf uit te kunnen breiden naar andere Europese markten, gezien de groeiende belangstelling vanuit de Europese retail voor deze bijzondere citrusvariëteit.

BANZZAI™ Club
Het succes van Banzzai heeft de belangstelling gewekt van vele partijen in de toeleveringsketen, waaronder producenten, marketeers en distributeurs, wat AM Fresh Group ertoe heeft gebracht The BANZZAI™ Club op te richten, met als doel het project uit te breiden en te internationaliseren.

"Het is de bedoeling dat telers en marketeers die deze variëteit willen telen en het fruit onder ons merk op de markt willen brengen, een licentie krijgen onder specificaties inzake kwaliteit, merkontwerp en verpakking," legt David uit. "Als reactie op de ontvangen belangstelling zetten wij de deur open voor telers en marktdeelnemers uit beide halfronden, hoofdzakelijk uit Spanje en andere landen in het Middellandse-Zeegebied, alsook uit Zuid-Afrika. Op die manier diversifiëren wij de teeltgebieden, winnen wij aan kwaliteit en volume, zorgen wij voor een grotere continuïteit van het product door ook in het tegenseizoen te kunnen oogsten en bereiken wij nieuwe klanten en markten die al geruime tijd in Banzzai geïnteresseerd zijn, met name in Europa."

Banzzai onderscheidt zich door zijn karakteristieke uiterlijk, zijn grote omvang, zijn gemakkelijke schil en zijn karakteristieke smaak. Hij vormt een interessante innovatie in het tweede deel van het seizoen, waarin variëteiten zoals Orri, Tango of Nadorcott toonaangevend zijn in het mandarijnsegment. "Maar," benadrukt David, "Banzzai is geen vervanging of concurrent, op welke manier dan ook. Het is een heel ander product, een niche van zeer hoge waarde en duidelijk verschillend van de traditionele mandarijnvariëteiten. Banzzai moet gezien worden als een aanvulling op het citrusaanbod, een noviteit, die dit segment nieuw leven inblaast, waardoor deze categorie interessanter en aantrekkelijker wordt voor de consument, zodat deze een groter marktaandeel verwerft ten opzichte van andere fruitsoorten en voedingsmiddelen."

Banzzai en huidige consumententrends
De consumptie van citrus is in 2020 aanzienlijk toegenomen. "In het VK is de consumptie van citrus in de loop van het jaar met 9% gestegen, terwijl in de VS de groei in de dubbele cijfers lag en 13% bedroeg," aldus David. "Dit is een duidelijke indicator dat consumenten steeds meer geïnteresseerd zijn in het consumeren van verse, natuurlijke producten die bijdragen aan hun gezondheid en welzijn en, tegen de achtergrond van een wereldwijde pandemie, denken wij dat deze consumptietrend de komende jaren zal blijven doorzetten."

"In een onderzoek door het Instituut voor Moleculaire en Cellulaire Biologie van Plantenbiologie (IBMCP) in Valencia, waarin de antioxiderende werking van verschillende citrussoorten werd geanalyseerd, is gebleken dat Banzzai een hoeveelheid vitamine C heeft die vergelijkbaar is met die van een citroen. Dit is een relevante toegevoegde waarde," zegt David opgetogen.

"Momenteel zien we, dat consumenten een tweeledig en gepolariseerd gedrag vertonen. Enerzijds letten zij op hun portemonnee, maar anderzijds richten zij zich op kwaliteitsproducten en betalen zij daar zo nodig een hogere prijs voor. In dit kader groeit de omzet binnen de sector versproducten, en is fruit een hoogwaardig, gezond en natuurlijk product om aan deze vraag te kunnen voldoen."

"Er is ook een trend waarin consumenten op zoek zijn naar gemaksproducten. Daar past Banzzai perfect in. Het is fruit dat heel gemakkelijk te schillen is, zonder dat er sap vrijkomt, dat geen pitten heeft, dat een zeer smeltende textuur heeft, zonder nasmaak en die gewoon uitzonderlijk lekker is," zegt David enthousiast. "Dit is in feite het consumentenprofiel waarop Banzzai zich richt: iemand die op zoek is naar natuurlijke voedingsmiddelen die gemakkelijk te eten zijn, die begaan is met zijn eigen welzijn en die ook innovatieve producten wil proberen," besluit de algemeen directeur van Genesis Innovation Group.

Voor meer informatie:
David Alba
Genesis Innovation Group
dalba@citrusgenesis.com
citrusgenesis.com

Patricia Sagarmínaga
AM Fresh Group
 +34 961 801402
patricia.sagarminaga@amfresh.com
www.amfresh.com

Publicatiedatum: