Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Grotere afzet bij knolrapen leidt tot vroeg seizoenseinde"

In de afgelopen jaren is de vraag naar knolrapen vanuit de consumenten verder toegenomen, meldde de RLV afgelopen week. Dit weerspiegelt zich in de verkoopcijfers van dit jaar, bevestigt knolrapenteler en -handelaar Florian Jochims. "We hebben geen nadelen van de coronacrisis ondervonden. In tegendeel: we hebben vooral in de eerste helft van het seizoen meer kunnen verkopen."

Vanwege de snelle afname van de voorraden die in bewaring liggen en de goede verkoopcijfers in de levensmiddelenhandel zal het seizoen dit jaar enkele weken vroeger ten einde gaan, aldus Florian. "Normaal gesproken kunnen we vanaf juli tot in maart of zelfs april Duitse producten leveren. De laatste producten uit bewaring van dit seizoen zullen zoals het er nu naar uitziet echter over ongeveer drie weken uit worden geleverd."


Rooiwerkzaamheden op de akker

Knolselderij: regionale producten zijn een trend
Naast knolrapen biedt de groentenhandelaar uit de regio Dithmarschen ook knolselderij uit eigen teelt aan. Ook in deze producttak worden tevredenstellende afzetcijfers geregistreerd, ziet Florian. "De afzet ligt ongeveer op het gebruikelijk niveau. We hebben onze teeltcapaciteit de afgelopen tendentieel uitgebreid, zodat we langer Duitse producten aan kunnen bieden. Nederland is nog steeds marktleider en bepaalt de prijs. Duitse knolselderij is echter een trend, vooral wanneer men een goede kwaliteit op de markt brengt."


Knollenveld in de regio Dithmarschen.

Nederlandse producten zijn over het algemeen twaalf maanden per jaar verkrijgbaar, het Duitse seizoen duurt daarentegen ongeveer van augustus tot en met mei. "We proberen zo vroeg als mogelijk op de markt te komen, het is echter wat eenvoudiger om het seizoen enigszins te verlengen. Hierdoor ontstaan voor ons telers en handelaren iets betere kansen", zegt Florian. 

Leveringsvertragingen bij Britse importproducten
Naast een licht benedengemiddelde kersthandel is de wortelgroentenmarkt verschoond gebleven van omzetverliezen door corona. Des te relevanter voor het handelssegment is de Brexit-overeenkomst, benadrukt Florian, die na afsluiting van het Duitse knolrapenseizoen voor een deel is aangewezen op importproducten uit Groot-Brittannië. "Normaal gesproken arriveren de producten binnen drie tot vier dagen na de verlading, maar momenteel moeten we rekening houden met leveringstijden van circa veertien dagen. Dat is natuurlijk een aanzienlijke leveringsvertraging. Aan de andere kant bevinden we ons in een overgangsfase, het is dus moeilijk te beoordelen of de situatie inzake landbouwimporten zich nog enigermate zal ontspannen."

Groeipotentieel voor wortelgroenten voorhanden
Alles bij elkaar ziet Florian de toekomst van beide productcategorieën bijzonder positief tegemoet. "Twee jaar geleden rekende ik reeds op stijgende verkoopcijfers (FreshPlaza deed verslag). Dit was een juiste prognose. Regionaal geteelde groenten zijn in opmars en de handel heeft de verkoop succesvol kunnen bevorderen met kleinere verpakkingsgroottes en productconcepten. Ik zie ook heel duidelijk verder groeipotentieel: naar mijn idee zal de afzet ook in de komende jaren geleidelijk stijgen."

Voor meer informatie:
Jochims Steckrüben-Handels-GmbH & Co. KG
Florian Jochims
Hohe Str. 1
25704 Elpersbüttel
+49 4832 2287
f.jochims@gmx.de  

Publicatiedatum: