Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Red Prince

"Met nieuwe duurzame zak zal afzet verpakte appelen met 50% groeien"

Het appelras Red Prince werd in 2000 door Irma en Marius Botden van Nederland naar Canada gebracht en wordt exclusief door Blue Mountain Fruit  Company geteeld. Dit vindt zijn oorsprong op de Nederlands-Duitse grens en heeft sinds zijn introductie op de Canadese markt twee decennia geleden gestaag aan populariteit gewonnen. De afgelopen zeven jaar groeide de vraag zelfs  exponentieel dankzij een rebranding. Nu heeft het bedrijf een nieuwe, duurzame zak op de markt gebracht, wat de verkoop nog een extra impuls heeft gegeven. 


De Red Prince appelen kregen dit jaar een nieuwe duurzame verpakking.

Groeiende populariteit in Canada
Ken Lyons begon in 2014 bij Blue Mountain Fruit Company als directeur sales en marketing. Hij leidde de de rebranding die de populariteit van Red Prince in een stroomversnelling heeft gebracht.  "We maken nu nog steeds gebruik van deze nieuwe look, die een verwijzing vormt naar het verhaal achter het ras en de manier waarop het wordt geteeld," zegt Lyons.  

De Red Prince-appelen worden in het najaar geplukt en vervolgens tot aan het begin van het nieuwe jaar in koelhuizen bewaard. "Het is een uniek appelras omdat het de perfecte smaakbalans heeft," vervolgt Lyons. "De appel heeft een knapperige 'bite', een hoge brix en goed zuurgehalte. Na de oogst bewaren we ze tot 1 januari om de zuurgraad tot het gewenste niveau te laten dalen. We controleren vervolgens om er zeker van te zijn dat de zoet-zuurbelans precies goed is. We vermarkten ze als Canada's winterappel, waarvan de smaak, net als een goede wijn, opent met zure tonen en daarna een soepele en zoete 'afdronk' heeft," legt Lyons uit. 
 
Nadruk op duurzaamheid
Bij al haar processen richt het bedrijf zich op duurzaamheid. Meteen vanaf haar oprichting in 2000 is het gestart met de aanleg van boomgaarden met een hoge dichtheid. Blue Mountain is één van de eerste bedrijven die hier in Canada mee begon. "Duurzaamheid vormt een belangrijk onderdeel van de filosofie en waarden van Blue Mountain. We werken met de nieuwste technologieën en databeheerprogramma's in onze boomgaarden om te kunnen garanderen dat ze zo duurzaam mogelijk zijn. We hebben opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw pakstation dat modern is en uitgerust met de nieuwste technologieën om er zeker van te zijn dat de verspilling van product en stroom tot een minimum beperkt blijven."

Naast dit alles heeft het bedrijf de teelt ook op duurzame wijze uitgebreid om te kunnen blijven beantwoorden aan de groeiende vraag naar Red Prince. "We begonnen in Ontario en breidden daarna uit naar Quebec en de Maritime Provinces. In ons voortdurende streven naar duurzaamheid hebben we besloten om strategische samenwerkingen aan te gaan met partners in Montreal en Nova Scotia voor de teelt van appelen. Op deze manier kunnen we onze markten en bereik blijven uitbreiden en nog altijd lokaal geteelde en verpakte appelen leveren, en dit alles onder het label Blue Mountain Fruit Company," legt Lyons uit.  

Verpakking, het laatste stukje van de duurzaamheidspuzzel
Red Prince-appelen worden zowel in bulk als zakverpakkingen aan retailers geleverd. Blue Mountain heeft onlangs een duurzame zakverpakking voor dit ras ontwikkeld. "We hebben de afgelopen zeven jaar gezocht naar een technologie die zowel kostenefficiënt als milieuvriendelijk was," vervolgt Lyons. 

Voor deze nieuwe verpakking worden twee technologieën toegepast die garanderen dat deze zo duurzaam mogelijk is. Lyons licht dit toe: "De eerste is het gebruik van plastic dat zeer transparant en stevig is en recyclingscode nummer 2 heeft. Dit is belangrijk omdat van al het recyclebare plastic in de wereld slechts een fractie daadwerkelijk wordt hergebruikt. Materialen met recyclingscode 2 behoren tot de eenvoudigst te recyclen materialen en iedere recyclingfaciliteit in Canada kan dit materiaal verwerken. Als consumenten de moeite nemen om deze zak van het afval te scheiden dan kan deze worden hergebruikt. Voor de vervaardiging van dit materiaal werken we samen met Vortex Packaging in Ontario."
 
Hij voegt eraan toe: "Daarnaast werken we samen met miDori-Bio, een leverancier van milieuvriendelijke additieven. Dankzij dit bedrijf kunnen we een additief in de zak verwerken dat een snelle biologische afbraak garandeert. Als de zak dus toch op een vuilnisbelt zou belanden, dan zal hij gedurende de eerste 30 dagen voor 5% tot 15% worden afgebroken en binnen 4,5 tot 5 jaar volledig zijn afgebroken in zuurstof, kooldioxide en methaan dat kan worden teruggewonnen, zonder dat er microdeeltjes in het milieu achterblijven. Buiten al deze milieuvoordelen is de verpakking ook vrijwel kostenneutraal. 

De nieuwe zakverpakking is goedgekeurd door de FDA en FCT, wat inhoudt dat Blue Mountain terecht mag stellen dat de verpakking zowel biologisch afbreekbaar als recyclebaar is. Dit jaar is de nieuwe zak voor het eerst verkrijgbaar en tot nu toe zijn de verkopen uitstekend. "We verwachten de afzet van onze verpakte appelen dit jaar met 50% te verhogen. De Blue Mountain-familie is erg enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. "We wilden een voortrekkersrol vervullen op het gebied van duurzaamheid en zouden graag zien dat andere bedrijven ons voorbeeld zouden volgen en deze duurzame praktijken door zouden voeren in alle onderdelen van hun bedrijf, net zoals wij dat hebben gedaan," zegt Lyons tot slot. 

 
Voor meer informatie: 
Ken Lyons
Blue Mountain Fruit Company
Tel: +1 (905) 330-9113
Email: ken@bluemountainfruitcompany.com 
www.bluemountainfruitcompany.com 

Publicatiedatum: