Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dole en BFV vieren 10 jaar Conference-peren in China

In 2021 is het 50 jaar geleden dat de diplomatieke betrekkingen tussen China en België werden aangeknoopt en is het 10 jaar geleden dat de eerste container Belgische Conference-peren op de Chinese markt kwam - het resultaat van de samenwerking tussen Dole en BFV.

In januari 2011 opende Dole de deur voor consumenten op het Chinese vasteland om te genieten van hun eerste Truval Conference-peren. Vandaag de dag heeft Dole naast deze variëteit ook Sweet Sensation geïntroduceerd om de keuze van de fans van Conference-peren verder uit te breiden.

Conference-peren en Sweet Sensation-peren

België, de bakermat van BFV, heeft een ideale omgeving voor de teelt van peren. De goede bodemsamenstelling en het milde klimaat zijn zeer gunstig voor de groei van deze fruitsoort. De uitstekende geografische ligging van het land in het centrum van Europa maakt het ook gemakkelijk om wereldwijd te transporteren.

De BFV, die in 1990 is opgericht, is een van de grotere fruitcoöperaties in Europa. Hun meer dan 1.000 telers hebben gemiddeld meer dan 75 jaar teeltervaring, en Conference-peren worden er al ruim 100 jaar op natuurlijke wijze gekweekt en geteeld. In het afgelopen decennium zijn Conference-peren uitgegroeid tot een van de grootste fruitcategorieën in Europa. Jan Hoogmartens, de Belgische ambassadeur in China, zei dat Conference-peren een belangrijk exportproduct is voor zijn land. Conference-peren zijn voor België wat kiwi's zijn voor Nieuw-Zeeland.

Jan Hoogmartens, Belgische ambassadeur in China

Het fruit dat door de BFV wordt verhandeld omvat appelen, peren, kersen en zachtfruit, zoals aardbeien en blauwe bessen. Voor peren in het bijzonder bieden zij variëteiten aan als Conference, Doyenne, Durondeau en Sweet Sensation, waarbij Conference 92% van het geheel uitmaakt. Volgens de gegevens van de BFV bedroeg de oogst van Conference-peren in 2020 380.000 ton. Ook is het totale marktaandeel van BFV-fruit goed voor ongeveer 50% van de Belgische markt, en wordt 85% van BFV's fruit geëxporteerd naar markten over de hele wereld.

Perenboomgaard

Pcfruit Research Institute
BFV heeft een langdurige samenwerking met Pcfruit Research Institute op het vlak van aanplanting en teeltbeheer. Pcfruit is een onafhankelijk instituut dat onderzoek doet naar nieuwe variëteitenveredeling, ongediertebestrijding en teeltmethoden. Het instituut helpt de problemen van telers tijdens het teeltproces op te lossen om de opbrengst en de fruitkwaliteit van hun boomgaard te verbeteren. Daarnaast werkt BFV ook samen met het Vlaams Centrum voor Postoogsttechnologie (verbonden aan de KU Leuven) om met wetenschappelijke middelen het beste oogsttijdstip en de beste bewaarmethodes te bepalen. Daarom worden alle Truval Conference-peren nooit te vroeg geplukt; alleen peren met een rijke smaak en aroma worden op het juiste moment geplukt en verpakt en verscheept naar China.

In de partnerboomgaarden van BFV worden de Conference-peren met de hand geplukt en de medewerkers gooien misvormde of kleine vruchten tijdens het plukproces meteen weg. Bovendien wordt het volledig gemechaniseerde sorteersysteem van de BFV tijdens het hele proces digitaal gecontroleerd. De computer maakt foto's van elke vrucht en sorteert het automatisch volgens de instellingen, en brengt het fruit over in een met water gevulde tunnel om schade aan het fruit te beperken.

Teelt- en plukprocessen van hoge kwaliteit

Perfecte match
Van het fruit dat BFV aanbiedt, worden alleen vruchten van de hoogste standaard geselecteerd en voorzien van het Truval-logo. De Conference-peren die Dole in 2011 in China introduceerde, zijn zo’n hoogwaardig product.

De Truval Conference-peer van BFV is een Westerse peer die in China is geïntroduceerd na onderhandelingen tussen BFV en de Chinese en Belgische autoriteiten. Dole China, het eerste en enige Chinese bedrijf dat met BFV samenwerkte om Belgische Conference-peren te importeren, had al vóór het begin van de officiële procedure grote belangstelling voor de invoer van deze versproducten. Op basis van haar jarenlange ervaring op de markt van het Chinese vasteland identificeerde Dole deze fruitsoort als een perfecte match voor de Chinese consument, met haar slanke en elegante vorm en haar uitstekende eetkwaliteit, omdat ze pitloos en vlezig is zonder dat ze moet worden geschild voor consumptie.

Pak- en sorteerstation voor Conference-peren

Hoe het begon
De relatie tussen Dole en BFV kwam tot stand in 2006 toen Chen Yongkang, algemeen directeur van Dole China, en BFV executives Marc Evrard en Thomas Simillion, de mogelijkheden en het potentieel van Belgische Conference-peren op de Chinese markt met elkaar bespraken. Met de verdieping van de communicatie tussen beide partijen, rijpte ook het idee om Belgische Conference-peren naar deze markt te brengen. Het resultaat was dat op 22 januari 2011 de eerste container arriveerde in de haven van Shanghai. Op 24 januari werd de container, onder het toeziend oog van de Belgische media en vele andere persagentschappen, geopend door Dole, wat de officiële intrede van Belgische Conference-peren op de Chinese continentale markt markeert.

De leveringsperiode van Belgische Conference-peren loopt van oktober tot juni, wat de leemte opvult van de lokale peren. Bovendien verschillen de unieke smaak en kwaliteiten van deze peren sterk van die van lokale peren, wat de keuze van de consument verruimt. Volgens gegevens van de officiële website van de Belgische ambassade in Peking in 2011 consumeert de Chinese consument jaarlijks 15 miljard kilo peren, wat betekent dat de Chinese markt enorm veel ruimte biedt voor de ontwikkeling van dit nieuwe product.

Een promotie-evenement in China in combinatie met het bezoek van de Belgische prinses

Promotie
Toen dit ras voor het eerst werd geïntroduceerd, waren de consumenten wel nieuwsgierig naar deze sproetpeer, maar ze waren er nog niet klaar voor. Dole en BFV organiseerden een reeks promotie-evenementen, waaronder productlanceringsevenementen, lokale merkpromoties en proeverijen in winkelcentra in grote steden in het hele land, zodat consumenten de unieke smaak zelf konden uitproberen en geleidelijk hun acceptatie voor deze peer konden verdiepen. Dankzij de goede werkrelatie tussen beide partijen en de actieve en doeltreffende marketingstrategie kwam het product op alle belangrijke markten in China terecht. In 2017 won de promotie van Belgische peren de Annual Marketing Activities Award, uitgereikt door Fruit Logistica Asia. De reeks marketingactiviteiten die BFV en Dole in China hebben uitgevoerd, hielpen de consument de Conference-peren beter te plaatsen en speelden een voorbeeldrol in het beheer van de toeleveringsketen van fruit van hoge kwaliteit. Door deze goede marktreacties is BFV er ook vast van overtuigd dat de Chinese markt een enorm ontwikkelingspotentieel heeft.

Een promotie-evenement in China in combinatie met gerechten die bereid worden met Conference-peren

In het afgelopen decennium waren Truval Conference-peren altijd te vinden in de Dole-stand tijdens grote beurzen en merkevenementen, waaronder de onlangs afgesloten 3e CIIE.

Truval Conference-peren te zien op de 3e CIIE

De kookvideo met kerstthema die eind vorig jaar werd gelanceerd, toonde de consumenten hoe veelzijdig Truval Conference-peren zijn. Dankzij deze intensieve promotieactiviteiten zijn de Belgische Truval Conference-peren ook beter bekend geworden bij de consument.

Voortdurende groei
De afgelopen tien jaar is de import van Belgische Truval Conference-peren op het Chinese vasteland gegroeid van een eencijferig aantal containers in 2011 tot meer dan honderden per seizoen. Tegelijkertijd was de invoer van Belgische peren volgens de Chinese douanegegevens in 2019 goed voor meer dan 50% van China's totale invoer van peren. Achter al deze cijfers zit de sterke steun van Dole. Filip Lowette, CEO van BFV, zei dat de afgelopen tien jaar een periode van voortdurende groei is geweest en hij is Dole China zeer dankbaar voor haar toewijding en professionalisme die de basis hebben gelegd voor de samenwerking tussen beide partijen.

Dole werd opgericht in 1851 en is uitgegroeid tot een multinationale productie- en verkoopgroep van versproducten van hoge kwaliteit. "Een reputatie gebouwd op kwaliteit" is een filosofie die Dole altijd heeft aangehangen. Sinds het bedrijf in 1998 de Chinese markt betrad, heeft het moderne verwerkings- en distributiecentra opgezet in Shanghai, Beijing, Dongguan, Shenyang, Xiamen, Xi'an, Qingdao, Chengdu, Wuhan en Kunming, die een betrouwbaar beheer van de toeleveringsketen mogelijk maken.

In de meer dan 20 jaar van ontwikkeling in China, heeft Dole betrouwbare afzetkanalen ontwikkeld. Momenteel heeft het bedrijf meer dan 1.900 detailhandelsklanten, waaronder 11 nationale supermarkten, 26 bekende lokale supermarkten en 31 bekende fruitboetiekketens in meer dan 190 steden. Van import, verwerking, distributie, verkoop tot merkpromotie, Dole heeft een goede basis gelegd voor de ontwikkeling van Belgische Conference-peren op het Chinese vasteland, waardoor de eerste tien jaar van samenwerking tussen de twee partijen vruchtbaar is geworden en het vertrouwen van BFV in de Chinese vastelandmarkt verder is versterkt.

Chen Yongkang, general manager van Dole China, zei dat toen hij voor het eerst Truval Conference-peren proefde met hun kenmerkende fruitige aroma en hun heerlijkheid die verschilt van die van lokale peren, hij verliefd werd op deze peer en besloot om dit kwaliteitsproduct naar de Chinese consumenten te brengen. Dankzij het enthousiasme en professionalisme van Filip Lowette, werd het avontuur een groot succes voor beide partijen.

Gerechten bereid met Conference-peren

Sweet Sensation
De viering van het tienjarig bestaan is een goede gelegenheid om de samenwerking tussen Dole en Truval verder te bevorderen en de Chinese markt verder te ontwikkelen. In de eerste plaats zijn beide partijen van plan om hun marktaandeel op het Chinese vasteland verder uit te breiden en meer detailhandelaren, verkoopkanalen, steden en regio's in het hele land te bestrijken. Truval-peren zijn nu immers een van de Westerse peren die door de Chinese consument worden erkend.

Tegelijkertijd heeft Dole, in antwoord op de veranderingen in de consumptiegewoonten, deze peren aanbevolen in online-live streaming evenementen, die een enthousiaste respons kregen. Bovendien zal Truval, naast de lancering van een nieuwe verpakking om de 10e verjaardag van de samenwerking te vieren, de ontwikkeling van Sweet Sensation op de markt gestaag bevorderen. Vermeldenswaard is dat de introductie van deze rode Conference-peer op het vasteland van China ook een primeur in Azië betekent. Deze activiteiten zullen gestaag worden uitgevoerd met de gezamenlijke inspanningen van Dole en BFV.

In de toekomst zal Dole de Truval Conference-peer op meer platforms en bij meer gelegenheden promoten, zodat meer mensen deze fruitsoort zullen leren kennen en er verliefd op zullen worden. Dole en BFV zullen nauwer samenwerken en de feedback van de marktconsument delen om de producten te verbeteren en de samenwerking te verdiepen, om zo de Chinese markt op het vasteland uit te breiden met hoge kwaliteit en hoge snelheid. Tegelijkertijd zullen beide partijen actief kijken naar de mogelijkheden in de markt voor feestelijke geschenken en samen een geschenkdoos creëren die de Chinese en Belgische cultuur weerspiegelt. Met de optimalisering en upgrading van Dole in alle aspecten van de productwerking, zal de samenwerking tussen beide partijen ongetwijfeld een glorieuzer tweede decennium inluiden.

Publicatiedatum: