Nieuwe verpakking 'ziet eruit als een snack'

Wil je daar een salade bij? Plenty heeft een nieuw visueel merk dat de psychologie van fast food gebruikt om mensen aan te zetten tot het eten van groenten. De vormgeving van ontwerpbureau &Walsh is qua branding een Trojaans paard dat bladgroenten aankleedt in een leuke nieuwe verpakking.

Het maakt behendig gebruik van kleurenpsychologie om de verpakking te besprenkelen met ketchupachtig rood en mosterdachtig geel, waarvan is aangetoond dat ze honger opwekken. Behalve de kleuren zelf, is het meest opvallende visuele kenmerk de aangepaste typografie van de merknaam Plenty, met gebogen lijnen en puntige, bladachtige hoeken die het product afschilderen als een lekkere smaakkeuze en niet zozeer als iets dat gezond is.

uitvergroting

Fast food-merken hebben deze visuele truc altijd al toegepast. Denk maar aan de bedrijven met rood en/of geel in hun branding: McDonalds, Burger King, Wendy's, KFC, Taco Bell, enz. Rood maakt hongerig; geel maakt vrolijk; McDonald's wil dat je beide voelt als je moet beslissen of je de drive-through inrijdt of dat je doorrijdt naar huis.

Plenty maakt gebruik van dezelfde psychologie in het product- gangpad. Het zorgt voor een schril contrast. In tegenstelling tot andere verpakkingen die groenten benadrukken als een bewuste keuze voor de gezondheid, verkoopt Plenty zijn sla met heldere, rijke kleuren om aan te geven dat het een product is dat je graag wilt kopen. Natuurlijk, zodra je de verpakking opent, zullen je smaakpapillen je vertellen dat dit geen frietjes zijn. Maar tegen die tijd heeft de verpakking zijn werk al gedaan en is het product gekocht.

Plenty werd in 2013 in San Francisco opgericht en haalde € 114 mln  aan financiering binnen afgelopen herfst. Het bedrijf kondigde aan dat zijn producten beschikbaar zullen zijn in alle Albertsons winkels in Californië. Hoewel het huidige aanbod beperkt is tot bladgroenten, maakte het concern ook een samenwerking met Driscoll's bekend om aardbeien te gaan telen in zijn indoor-farming faciliteit.

Lees meer op Fast Company (L. Smith)


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven