Met het Chinese Nieuwjaar in zicht zal de prijs van Chinese knoflook weer stijgen

Sommige overzeese landen hebben een reeks quarantaine-maatregelen genomen in verband met de uitbraak van Covid-19 vorig jaar. Deze maatregelen hebben gevolgen voor de export van Chinese knoflook. De Chinese fabrieken draaien echter weer als vanouds, wat hen een voordeel oplevert op de internationale knoflookmarkt.

De export van Chinese knoflook was in 2020 groter dan in de 12 jaren daarvoor. Aan het begin van dit jaar hebben de knoflookprijzen zich over het algemeen gestabiliseerd: slechts in enkele teeltgebieden is nog sprake van een opwaartse tendens. Nu het traditionele Chinese Nieuwjaar nadert, wordt verwacht dat de prijzen in de komende weken zullen stijgen omdat de vraag op zowel de binnenlandse als de overzeese markten sterk toeneemt.

Overzeese klanten bezoeken Chinese verwerkingsfaciliteit voor knoflook

De nieuwe knoflook was nog maar net begonnen te ontkiemen toen begin januari een koudegolf toesloeg en de knoflook in vele teeltgebieden in Pizhou en Laiwu deed bevriezen. Dit zal zeker gevolgen hebben voor het totale knoflookoogst van dit jaar. Deskundigen verwachten dan ook dat de totale opbrengst dit seizoen zal dalen. Deze marktvoorspelling heeft de prijs van knoflook uit de koudeopslag verder doen stijgen.

"Veel overzeese kopers hebben in de eerste helft van het seizoen veel knoflook gekocht en zij hebben daardoor wel het nodige op voorraad. Op dit moment stijgen de verzendingskosten, wat een reden is voor veel overzeese kopers om af te wachten hoe de markt zich zal ontwikkelen. Deze twee factoren samen zijn de oorzaak van een daling van de export van Chinese knoflook. De exportprijs van Chinese knoflook is, hoewel hij gedurende een lange periode is blijven stijgen, nog steeds laag in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar," zegt Annie Chen, sales manager bij Jining Fenduni Foodstuff.

Jining Fenduni Foodstuff exporteert hoofdzakelijk knoflook naar Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. De onderneming kent momenteel een kleine verkooppiek in de periode die voorafgaat aan het Chinese Lentefestival [12 februari, 2021]. Veel overzeese kopers zijn al begonnen met het inslaan van voorraden ter voorbereiding van deze feestdag. Op de vraag naar het effect van de Covid-19-pandemie op de overzeese markten, antwoordde Chen: "Het grootste probleem is nu het tekort aan zeecontainers."

Voor meer informatie:
Annie Chen - salesmanager
Jining Fenduni Foodstuff Co., Ltd.
Skype: fenduni5 
WhatsApp: + 86 18678710377 
WeChat: + 86 18678710377 
Viber: + 86 18678710377 
annie@china-garlic.com
www.garlics.com
www.china-garlic.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven