Zwitserse zuurkoolproducenten zijn de enigen die blij zijn met het slechte weer

Zwitserse zuurkool was bijzonder populair in het Corona-jaar en wordt ook beschouwd als een superfood. De sector wil zuurkool nog populairder maken en daarom is vorig jaar een foodtruck op pad geweest om de Zwitserse zuurkool te promoten. Ook de verwerkers zetten een tandje bij en ontwikkelen steeds creatievere varianten van deze wintergroenten. Vorig jaar was de vraag van de Zwitserse consumenten naar zuurkool uitzonderlijk groot. "Tijdens de pandemie deed het het erg goed, omdat het product langer houdbaar is," zegt Markus Waber van de Vereniging van Zwitserse Groenteproducenten.

Ook David Dreyer van Dreyer AG in Gerolfingen bevestigt dit. "Bovendien is de vraag naar zuurkool seizoensgebonden," zegt hij. "Wij, zuurkoolproducenten zijn de enigen die blij zijn met het slechte weer." In heel Zwitserland zijn er vier grote verwerkers, waarbij Schöni het grootste aandeel heeft en Dreyer het op één na grootste.

In Zwitserland zijn er ongeveer 43 telers die op een areaal van 55 ha witte kool telen voor de productie van zuurkool. In 2019 werd 4000 ton kool verwerkt. De belangrijkste teeltgebieden zijn het Seeland en het Gürbetal in het kanton Bern, gevolgd door Zürich en Vaud.

Klik hier om het volledige artikel (met zuurkoolrecept) te lezen.

Meer informatie:
www.dreyer-ag.ch
www.schoenifood.ch


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven