Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Marshall - Linwoods Crops

Oudere consumenten kopen op aardappelras en jongere op specifieke bereiding

Linwood Crops is al vele jaren actief binnen de aardappelsector en volgens algemeen directeur Chris Marshall weet het bedrijf wel het één en ander over aardappelen. De leden van het team van Linwood, van de kwaliteitscontroleurs tot aan het management zijn al jaren werkzaam in de aardappelsector. De meesten zelfs vanaf het moment dat ze hun opleiding voltooiden.

"De vraag, die mensen steeds weer stellen, is wat het beste ras is. Deze vraag is echter niet zo eenvoudig te beantwoorden omdat dit afhangt van de wijze waarop de aardappel is geteeld, de mate van irrigatie, bemesting, de grondsoort, rijping, bewaring en ga zo maar door," legt Chris Marshall uit. Deze kennis is deels gebaseerd op wetenschap maar ook zeker op jarenlange ervaring. 

“Wat we doen met ons 'geschikt voor'-concept (Chef's Taste) is dat alles wat we in de zak verpakken ook echt geschikt is voor deze bereidingswijze. Sommige rassen lenen zich bijvoorbeeld bij uitstek om gefrituurd te worden maar wanneer ze bij andere temperaturen werden bewaard of gerooid, dan zullen ze anders reageren wanneer ze worden gefrituurd, gebakken of gepureerd. Wij nemen alle variatie weg zodat een bepaalde bereidingswijze steeds hetzelfde resultaat geeft." 

Oudere consumenten kennen over het algemeen een aantal traditionele rassen en zullen hier steeds naar teruggrijpen, terwijl jongere consumenten aardappelen kopen die geschikt zijn voor een specifieke bereiding en graag een consistent resultaat willen."

“Het is een wetenschappelijk proces en de tests worden gedaan in de laboratoria van Linwood. We kennen de geschiedenis van de aardappel en weten waar en hoe deze kan worden geteeld en bewaard. We weten dus ook welke aardappel we voor welk specifiek doel moeten kiezen.

"Het selectieproces is totaal anders dan dat wat nu gebruikelijk is, waarbij consument en retailer vooral kijken naar de prijs, waarbij de smaak ondergeschikt is. Nu zijn grootschalige teelt en het telen van rassen met een lichte schil de voornaamste drijfveren in plaats van de eetkwaliteit.

De Chef's Taste-lijn werd begin dit jaar op de markt gebracht.

"Onze belangrijkste markten zijn de groothandel en foodservice. Wij kijken ook naar mogelijkheden om de producten aan te bieden bij tuincentra en om een thuisbezorgsysteem op te zetten voor grootverpakkingen. Daarnaast richten we ons op kleinere verpakkingen van 5 en 2,5 kilo voor de retail, bedoeld voor alle hobbykoks thuis"

“Supermarkten hebben zoveel verschillende rassen op hun lijst staan dat wanneer een klant de ene week een witvlezige aardappel koopt, hij of zij de week daarna een ander ras in het schap aan zal treffen, dat mogelijk ook over andere kookeigenschappen beschikt. Er is geen consistent aanbod en daar willen wij iets aan doen om de verkoop van aardappelen te bevorderen."

Voor het Chef's Table-assortiment werd opzettelijk gebruik gemaakt van kleurcodering om de keuze eenvoudiger te maken. Deze kleurcodering wordt voor alle producten van het merk toegepast. 

Voor meer informatie:
Chris Marshall
Linwood Crops
Tel: +44 1354 707860 
Email: office@linwoodcrops.com   

Publicatiedatum: