Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
het gaat goed bij Poolse appelexporteur

"Contracten met supermarkten geven ons financiële stabiliteit"

Poolse appels hebben de gaten opgevuld die de lagere productie van Nederland en België achterlaten. De vraag is gemiddeld vrij laag, maar door goede overeenkomsten met supermarkten is het tot dusver een stabiel seizoen. Met meer bestelde hoeveelheden uit Egypte die eraan komen, zullen de komende paar maanden behoorlijk druk zijn voor Appolonia. 

Voor een Poolse appelexporteur loopt het appelseizoen grotendeels goed. Volgens Jakub Krawczyk, export manager bij Appolonia, hebben overeenkomsten met supermarkten hun stabiliteit verzekerd: "We hebben nog geen noemenswaardige problemen gehad bij het verkopen van onze appels. Dat komt deels door de grootte van ons consortium Appolonia, een van de grootste in Polen. 

"Het consortium combineert productiemogelijkheden van veel verpakstations en gebruikt een diverse verkoopstrategie voor de verschillende regio's waar we ons product naartoe exporteren. We hebben getekende overeenkomsten met veel supermarktketens, naast andere instanties, voor jaarronde levering van Poolse appels, wat ons onze gegarandeerde stabiliteit geeft. Uit onze ervaring weten we dat elk seizoen anders is en er zijn altijd regio's die ineens minder bestellen in een bepaald seizoen. Daarom is het verspreiden van onze klanten over de hele wereld zo belangrijk, dit kan compenseren voor waar de vraag lager is."

Al wordt de appelproductie in Polen elk jaar meer, het ligt aan het weer hoeveel van deze productie het seizoen overleeft. Krawczyk zegt dat vorst en hagel Polen elk jaar een significante hoeveelheid product ontneemt. "De grootste uitdaging voor ons als producent, is het verhogen van de appelproductie in Polen. Elk jaar wordt het areaal groter, en de kwaliteit van de appels beter. Weersomstandigheden als vorst en hagel kunnen een natuurlijke limiet zijn voor de productie, die dan de markt in balans brengt. Als we een seizoen zouden hebben zonder van zulke weersomstandigheden, zouden we ons in een andere uitdagende situatie bevinden, waar Polen ineens 6 miljoen ton appels in één seizoen zou hebben. De balans hiertussen vinden is de moeilijkste uitdaging van allemaal."

De vraag naar appels was in het algemeen lager, vooral in landen waar er nauwelijks toerisme is door de pandemie. Regio's als Egypte importeren nu een minimale hoeveelheid appels, legt Krawczyk uit. "Op dit moment is de vraag veel lager in sommige regio's door de COVID-situatie. Lockdowns in het VK of Spanje sloten de verkoop daar helemaal af voor een tijdje. In regio's die nu minder toerisme hebben, zoals Egypte, die een behoorlijk groot deel van onze productie importeren, zien we de verkoop zakken tot het minimum. Echter omdat er dit seizoen minder appelproductie in Nederland en België was, hebben we aan deze landen meer appels kunnen verkopen als Jonagold, Jonagored en Red Jonaprince, voor verpakken en appels voor schillen en verwerken, vooral in kisten van 300 kilo. We konden dit jaar ook grote hoeveelheden appels en peren aan supermarktketens in Centraal en Oost-Europa leveren. 

De appelprijzen zijn significant gestegen vergeleken met twee jaar geleden. Vorig jaar zag Krawczyk prijzen die erg hoog waren. Nu zijn ze lager dan toen, maar nog steeds relatief hoog: "Vorig seizoen zagen we extreem hoge prijzen, vooral door de lagere productie en het Coronavirus tijdens de tweede helft van het seizoen. Dit seizoen lagen de prijzen in het begin ook hoog. Niet in vergelijking met de extreme prijzen van vorig seizoen, maar nog steeds wel een prijs die niet voor elke markt acceptabel is. Dit betekent dat onze verkoopprijs nu gelijk is aan de Italiaanse appels. Ik verwacht dat deze prijs hetzelfde blijft of zelfs een beetje stijgt, om bijkomende opslagkosten te dekken."

De volgende paar maanden zullen druk zijn voor Appolonia, als Egypte grotere hoeveelheden zal bestellen en hun nieuwe pakhuis klaar zal zijn: "We zien aan de kwantiteit van appels die we in de ULO opslag hebben dat er genoeg zou moeten zijn om het hele jaar stabiele leveringen naar onze klanten, vooral supermarkten, te garanderen. Als er geen nieuwe lockdowns komen, wat moeilijk te voorspellen is, zullen we onze West- en Oost Europese partners kunnen beleveren tot het einde van het seizoen. We maken ons geen zorgen over de kwaliteit van de appels, vooral omdat al onze appels SmartFresh zijn. We verkopen ook grotere hoeveelheden naar Egypte, dat begint deze maand, en naar het Midden-Oosten en India. Dat houdt ons optimistisch, ondanks de moeilijke tijden waarin we leven. Tegen het eind van het seizoen zullen we ook onze investering in een nieuw, modern pakhuis afronden, met verpaklijnen, wat ons de mogelijkheid biedt nog eens 20.000 ton appels per jaar extra te sorteren. Op dit moment ligt onze verkoop rond 120.000 ton per jaar," concludeert Krawczyk. 

Voor meer informatie: 
Jakub Krawczyk
Appolonia
Tel: +48 785 342 930
Email: jakub.krawczyk@appolonia.pl
www.appolonia.pl

Publicatiedatum: