Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenten en fruit meer online gezocht dan ooit

Consumenten zochten in 2020 meer informatie over groenten en fruit dan ooit. Dat merkte Veggipedia, de onafhankelijke online encyclopedie met informatie over groenten en fruit. Het informatieplatform had vorig jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers, een stijging van ruim 240% ten opzichte van 2019. Populaire producten waren onder andere koolrabi, vijg en tijm.

Vorige week kwam het goede nieuws naar buiten dat Nederlanders in 2020 meer groenten en fruit zijn gaan eten. Dit was ook online terug te zien. Consumenten moesten door de coronamaatregelen meer terug naar de keuken om nieuwe groenten, fruit en kruiden te ontdekken. Met mobiel in de hand werd even snel gezocht hoe je bepaalde producten moet bewaren, snijden en klaarmaken. Bijna driekwart van alle bezoekers gebruikte hun mobiel om Veggipedia te bezoeken, 22% hun desktop en 5% de tablet.

Aandacht seizoensgroenten- en fruit
Gebruikers hadden vooral veel interesse in seizoensgroenten- en fruit. Dit zag je terug in de wisselende populariteit van pagina's: in de lente zochten veel gebruikers naar bleekselderij, in augustus naar vijgen, in de herfst naar kweepeer en in de wintermaanden naar kaki en snijbiet. Koolrabi bleef jaarrond favoriet. Ook was terug te zien dat thuis koken extra aandacht op heeft geleverd voor kruiden, met name tijm, peterselie en marjolein, en bewaarmethodes voor o.a. linzen, sperziebonen en vijgen.

Simpel maar smaakvol
Ondanks dat er meer tijd was om te koken, gingen gebruikers van Veggipedia toch vaker voor smaakvolle maar simpele gerechten met toegankelijke ingrediënten. Een van de favorieten was de pompoensoep met zoete aardappel en puntpaprika. Deze soep was een grote hit op de Huishoudbeurs 2019 en valt nog steeds in de smaak. Daarnaast was er veel interesse voor de gestoofde courgette met ui en paprika en de Chinese kool met kip: twee groenterijke bijgerechten.

Nieuw
Sinds de zomer van 2020 heeft Veggipedia ook een eigen nieuwsbrief. Elke maand zijn de ruim 500 abonnees geïnspireerd met verassende onderwerpen, zoals een speciale paarse kerst-editie. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan o.a. op de Veggipedia homepage. Het Veggipedia team heeft daarnaast maar liefst 103 inspirerende en informatieve blogs geschreven. Dit deden zij samen met expert gastbloggers zoals directeur van het Voedingscentrum Gerda Feunekes en onderzoeker aan de Wageningen University & Research Victoire de Wild. Deze blogs zijn vorig jaar in totaal 120 duizend keer bekeken.

Veggipedia is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit, een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.

Bron: NAGF

Publicatiedatum: