Het door sommigen in december voorspelde debacle in het lycheeseizoen heeft nooit plaatsgevonden. Er werd voorspeld dat de oogst 30% hoger zou zijn dan vorig jaar (ongeveer 3.600 export ton), terwijl de marktomstandigheden in Europa en in het bijzonder in Frankrijk twijfelachtig waren als gevolg van de bezorgdheid rond Covid. Handelaren zeggen dan ook dat de Europese markt werd onderschat.
De vroege lychees waren in alle opzichten uitstekend, de kleur was beter dan vorig jaar, met een sterke XXL-grootte in het begin van het seizoen. Kleiner fruit van de latere oogst was er ook minder door regen en verbranding door de zon.
De laatste lychees van de variƫteit McLean Red worden verpakt en Zuid-Afrikaanse lychees komen nog steeds in Europa en het Midden-Oosten aan. Pierre Pieters van CoreFruit: "Er was aanvankelijk wat angst, maar het ging allemaal goed. We zijn eigenlijk een beetje verbaasd over de resultaten. Er was een mooie impuls voor de lycheehandel in Europa en een betere verdeling over Europa en Frankrijk." Hij voegt eraan toe dat het VK dit seizoen een grotere rol heeft gespeeld in hun lycheehandel; hij schrijft dit niet toe aan de Brexit.
Malagassische lychees voor Kerst uitverkocht
De komst van de lychees van Madagaskar in de tweede week van december liet een gat van tien dagen voor de komst van de Zuid-Afrikaanse lychees. "Het Zuid-Afrikaanse seizoen was laat en in het voordeel van het land, want in die tijd waren de Malagassische lychees in Europa uitverkocht en eerder dan in jaren," merkt Wouter le Roux van It'sofresh op.
"Het is al vele jaren geleden dat de lychees uit Madagaskar net na Kerst uitverkocht waren en dit leidde ertoe dat kopers net voor Nieuwjaar bij Zuid-Afrika aanklopten voor lychees. Zuid-Afrikaanse lychees werden dit seizoen meer naar het Midden-Oosten verladen dan naar Europa," zegt Le Roux.
Consistente Amerikaanse handel, ondanks enorme luchtvrachtproblemen
Naar de VS, een vijf jaar oude markt voor Zuid-Afrikaanse lychees, werden dezelfde hoeveelheden geƫxporteerd als vorig jaar, ondanks de luchtvrachtuitdagingen.
Ben Halliday van Agrilink heeft de Amerikaanse lycheemarkt geopend, een klus die wordt bemoeilijkt doordat hij dit seizoen geen fruit naar New Orleans kon verladen, maar naar Atlanta, dat vier of vijf uur toevoegt aan de transportkosten van hun export.
Luchtpallet van lychees voor de VS (foto: Ben Halliday)
Halliday merkt op dat ze tot deze week graag hadden willen doorgaan met het luchtvrachttransport, maar door de hoge temperaturen en de regen werd de staart van het seizoen versneld. Het late fruit is kleiner en het laatste fruit is bijna twee weken geleden uitgevlogen.
"Gezien de hoge kostenketen zorgde het feit dat we dezelfde hoeveelheid lychees hebben kunnen verladen als vorig jaar, achteraf gezien voor een beter seizoen dan verwacht. Onder de omstandigheden is het product relatief snel door het systeem gegaan."
De beslissing van de Duitse retailer Lidl om Zuid-Afrika als lycheeleverancier te schrappen lijkt geen bijzondere invloed te hebben gehad.