Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Linders, Albert Heijn, Jumbo en Detailresult over winterweer in Spanje

"Door de groeiachterstand blijven we wellicht nog weken last hebben van een verstoorde groentenaanvoer"

Tholen - De extreme weersomstandigheden van de afgelopen weken in Spanje heeft de markt voor groenten flink op zijn kop gezet. Dinsdag reageerden de Belgische supermarkten dat het momenteel een uitdaging is om aan voldoende groenten te komen. Maar ook voor de Nederlandse supermarkten levert de situatie problemen op. 

Detailresult
Ook bij DekaMarkt en Dirk is het mogelijk dat de klanten misgrijpen. Er worden namelijk minder producten aangevoerd door beschikbaarheids- en kwaliteitsproblemen. Bij Dirk en DekaMarkt hanteren we daarnaast strenge kwaliteitseisen voor onze producten om onze klanten te voorzien van een hoge kwaliteit producten", legt Fiona Wijnbergen uit. "De producten die het hardst geraakt zijn, zijn diverse biologische vruchtgroenten en de reguliere aubergines en courgettes.

Sinds dit najaar verkopen Dirk en DekaMarkt bijvoorbeeld alleen nog Hollandse komkommers, zowel in de zomer- als in de wintermaanden. "Onze voorkeur gaat uit naar producten van zo dichtbij mogelijk. Zo is de keten van land tot klant zo kort mogelijk en daarnaast is de smaak van Hollandse komkommers echt lekker", zegt Fiona. "Ook zijn we dit jaar met een proef begonnen met Hollandse belichte teelt trostomaten. Bij succes kunnen we dit het volgende seizoen uitbreiden en hoeven we dit niet meer uit Spanje te importeren in de wintermaanden."

Jan Linders
"Door de extreme kou en sneeuw in Spanje zijn diverse problemen ontstaan, zoals vernietigde percelen door sneeuw en hagel, waardoor een groot deel niet geoogst kan worden of is de kwaliteit onvoldoende. Daarnaast is door de kou de groei van producten stilgevallen en ontstaan er vertragingen in de oogst", vertelt Gineke Wilms van Jan Linders. "Tevens zijn vrachtwagens vol met producten vast komen te staan in de sneeuw en daardoor niet op tijd in ons DC waren. De logistieke problemen zijn met de weer wat oplopende temperaturen vrij snel opgelost, maar de achterstand in groei niet. Hier blijven we wellicht nog weken last van houden."

De producten die volgens de supermarktketen het meest geraakt zijn, zijn vollegrondsgroenten, zoals broccoli, bloemkool en ijsbergsla. Daarnaast ook de vruchtgroenten courgettes, aubergines en tomaten. "Een aantal andere producten leveren ook problemen op, waaronder komkommer. Doordat wij dit product echter sinds dit jaar jaarrond uit eigen streek halen, speelt dit probleem bij ons niet en hebben we op dit product voldoende beschikbaarheid voor onze klanten", zegt Wilms. 

"Daarnaast is het extreme weer niet in alle gebieden van Spanje even heftig geweest, waardoor het soms mogelijk is producten uit andere gebieden in te kopen. Alternatieve landen zijn er wel, waaronder Frankrijk en ItaliĆ«, maar hier hebben wij vooralsnog weinig tot niet gebruik van gemaakt", besluit Gineke. 


Foto: Lege schappen bij Albert Heijn 

Albert Heijn
Ook supermarktketen Albert Heijn heeft de gevolgen de het extreme weer in Spanje gemerkt, maar volgens Pauline van Den Brandhof is de beschikbaarheid inmiddels weer op orde. "Na weken van kou, sneeuw en hevige regenval is het weer in Spanje aan de beterende hand. De temperaturen stijgen en er is geen neerslag meer in het land. Sowieso komt er nu steeds meer product uit Nederland. We kopen onze producten al jaren zo dicht mogelijk bij huis in, en zo ver als noodzakelijk is."

Jumbo
Evenals Jan Linders en Albert Heijn herkent ook Jumbo de problematiek rond de weersomstandigheden in Spanje. "Maar vooralsnog kunnen wij blijven voldoen aan de vraag van onze klanten met onze leveranciers en partners", zegt Michiel de Ruijter van Jumbo. "We zijn hierover altijd met onze partners in gesprek en passen indien nodig daar ons aanbod op aan."