"We bieden wederverkopers eersteklas rode- en wittekool aan, direct van de teler"

Duitse kooltelers richten online-afzetplatform Kohl Direkt op

Eersteklas, gecertificeerde rode en witte kool voor grootafnemers, direct van de teler: dat is het plan van het nieuw opgerichte initiatief Kohl Direkt. Vier telers uit Dithmarschen – het grootste samenhangende koolteeltgebied van Europa – bieden op dit handelsplatform hun gehele aanbod vrij verkoopbare rode en witte kool voor de markt aan.

De regio Dithmarschen ligt direct aan de kust, wat samengaat met evenwichtige temperaturen en een hoge luchtvochtigheid, biedt de kool de beste voorwaarden voor de vegetatie en maakt een bronbesparende koolteelt mogelijk. Maar lage telersprijzen en moeilijke marktomstandigheden maken het vooral de kleinere teelt- en handelsbedrijven de afgelopen jaren moeilijk. "We streven met ons project naar een terugkeer naar de directe handel met onze producten op ooghoogte van de afnemers. Dat alles onder het oogpunt digitalisering en bronbesparing“, schetst Dirk Johannßen.


Het oprichtersteam van Kohl Direkt (van links naar rechts): Hans-Gustav Hagge, Johannes Peters, Dirk Johannßen en Thies Siebels.

Het doel is op deze innovatieve wijze eigen afzetmogelijkheden tegenover andere marktdeelnemers te creëren en zo actief aan de vorming van randvoorwaarden deel te nemen. De homepage en een effectieve marketingstrategie dienen in deze tijden van (agrarische) verandering ook voor de bestaanszekerheid van de landbouw-bedrijven. De vier telers optimaliseren met ‘Kohl Direkt‘ niet alleen hun verkoop, maar vergroten zo ook hun concurrentievermogen.

"Bij de prijsvorming waren wij als telers in de afgelopen jaren grotendeels niet betrokken. Deze omstandigheden proberen we nu met dit platform te veranderen", aldus medevennoot Johannes Peters. Collega Thies Siebels vult aan: "Als toeleverancier zijn we inwisselbaar. We nemen de verkoop van onze kool weer in eigen handen en optimaliseren zo een deel van de toegevoegde waardeketen binnen de landbouw.“


Een blik in het koelhuis van Fa. Hagge.

Persoonlijk contact met de afnemers
Met het persoonlijke contact dat nu ontstaat met de afnemers, leren deze hun teler weer kennen. De directe uitwisseling met hen en diens eindklanten ondersteunt de telers erbij zich bekend te maken met hun wensen en toekomstige teeltmethodes doelgericht daarop af te stemmen. Een win-winsituatie, zowel voor de afnemers als de verkopers, benadrukt het oprichtersteam eenstemmig.

Via het platform zal niet alleen rode en witte kool direct van de telers aan de handelspartners verkocht worden. Als verder voordeel bevordert ze de uitwisseling onder beroepscollega's en zo de uitbreiding van het eigen netwerk. Want ook andere telers kunnen zich registreren en producten afnemen om deze verder te verkopen.

Meerwaarde bieden
"Onze kernwaarden zijn onze kracht – individueel en betrouwbaar. Individuele afspraken en betrouwbare leveringscapaciteiten voor de lange termijn onderscheiden ons. Door de organisatie van ‘Kohl Direkt‘ hopen we een goede naam bij onze klanten, overwegend wederverkopers, op te bouwen en hen zo een meerwaarde te bieden", aldus Hans-Gustav Hagge.

Eerlijk en direct handelen is voor de vier telers uit Dithmarschen niet alleen een filosofie, maar hun missie. Door bij hen inkopen te doen, ondersteunt men hun familiebedrijven en wordt daarnaast ook de eigen productiemethode duurzamer vormgegeven.

Sinds de start op 1 januari 2021 kunnen gebruikers uit Duitsland en het grensgebied zich registreren. Na een succesvolle positionering op de Duitse markt moet de homepage in de toekomst ook in heel Europa actief worden.

Voor meer informatie:
Kohl Direkt
+49 15 11 212 8400
johannssen@kohl-direkt.de
siebels@kohl-direkt.de  
peters@kohl-direkt.de  
hagge@kohl-direkt.de 
www.kohl-direkt.de   


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven