De Portugese agrifoodsector wordt tussen 20 en 23 januari getuige van een baanbrekend event: de Digital Agrifood Summit Portugal, een online-gebeuren dat Portugese telers en exporteurs in contact moet brengen met kopers. Met dit event proberen de organisatoren de uitdagingen van de huidige situatie het hoofd te bieden en de Portugese export van landbouwproducten over de hele wereld een boost te geven. Het digitale initiatief, bedacht en uitgevoerd door de Portugese Agrofood Cluster in samenwerking met ViniPortugal, kan rekenen op de steun van het staatssecretariaat voor Internationalisering, het ministerie van Landbouw, AICEP (Portugese Agentschap voor Handel en Investeringen) en FIPA (Federatie van Portugese Agrovoedingssectoren).
Dit digitale event kan op veel bijval rekenen van de Portugese agrifoodsector. Op deze eerste editie zullen er 74 exposerende bedrijven meedoen. Het productpalet vertegenwoordigt de hele Portugese geografie en is een reflectie van de grote verscheidenheid binnen het Portugese agrofoodaanbod: wijn, olijfolie, zoetwaren, kaas en fijne vleeswaren, vlees en vis, groenten en fruit, evenals een ruim aanbod aan bewerkte voedingsmiddelen. De deelnemende bedrijven combineren daarbij traditie en innovatie in hun brede productcatalogus.
Portugal blijft de weg van de digitale economie bewandelen. Het land verwacht dat Portugese bedrijven tegen het einde van 2021 hun investering in Industry 4.0 met 16 procentpunten zullen verhogen. Bovendien verwacht de helft van de bedrijven een export- en omzetgroei tussen 5 en 15%.
Importeurs die hun assortiment willen uitbreiden met Portugese producten zijn nog op tijd om deel te nemen aan het online-event. Registreren kan vlot en gratis via https://bit.ly/DASP2021. Via deze link krijgen geïnteresseerden een toegangscode waarmee ze vanaf 20 januari toegang hebben tot het platform, de virtuele stands kunnen bezoeken en in contact kunnen treden met de exposerende bedrijven.