Merknaam Damco van het toneel verdwenen

Damco-schepen varen nu onder de vlag van Maersk

Voor de wereldwijde scheepvaart begint het nieuwe jaar zonder een van de vaste spelers. Nadat Maersk in september aankondigde dat het Damco-merk van de expediteur eind 2020 zou worden opgeheven, is het ook helemaal van het toneel verdwenen. Maersk nam Damco's lucht- en zeevrachtvervoer met minder dan een containerlading op om het te combineren met Maersk's eigen logistieke en serviceproducten.

De portefeuille van het in Kopenhagen gevestigde conglomeraat beschikt nu over luchttransport en LCL (groupage), naast de bestaande diensten op het gebied van zeetransport, trucking, douane-expeditie, opslag en haventerminals.

Søren Skou, directeur van Maersk, heeft jarenlang een end-to-end logistieke strategie gevolgd, waarbij hij douane-expediteurs heeft overgenomen, heeft geïnvesteerd in digitale tools zoals Loadsmart en platforms heeft ontwikkeld zoals Maersk Flow en Twill. Maersk bracht de internalisering van de Damco-diensten op de markt met woorden als "vereenvoudigd", "wendbaar", "naadloos" en met minder " handenarbeid". Andrew Sisto, directeur bedrijfsontwikkeling bij project44 en voormalig manager bij Maersk, beschreef de internalisering van Damco als "een natuurlijke match".

Vervaging
"Het is erg moeilijk voor verladers, en ook voor expediteurs, om zich te onderscheiden," zei Nowroth, die voorheen functies bij DB Schenker en Maersk bekleedde. "Heb ik nu te maken met een expediteur? Of heb ik te maken met een rederij?"

Verladers staan voor een keuze bij het plannen van hun vrachtstrategie: de eenvoud van een enkele end-to-end provider versus het verminderde risico van een gediversifieerd transportnetwerk. "Verladers kunnen een beroep doen op wat voor soort dienst ze willen en of ze bereid zijn om extra te betalen voor een end-to-end dienst van één enkele leverancier," zegt Chris Rogers, hoofd supply chain-analist bij S&P Global Market.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven