Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alberto Casanova (Frutas Manzano) over het Spaanse subtropische fruit:

"We hebben geluk met zo'n nicheproduct waarvan er maar weinig telers zijn"

Aan de Costa Tropical van Granada en in de streek Axarquía, in de provincie Málaga, ligt het gros van het cherimoya-areaal in Spanje, dat zich overigens nu wereldleider mag noemen in de teelt van dit uit Zuid-Amerika afkomstig fruit.

"Het cherimoyaseizoen loopt van september tot mei", zegt Alberto Casanova, hoofd Import-Export van het in Granada gevestigde Frutas Manzano, een bedrijf dat gespecialiseerd is in subtropisch fruit en toonaangevend is in de afzet van cherimoya's en avocado's. “De geoogste volumes zijn over het algemeen het grootst tussen half september en half november. Daarna nemen de hoeveelheden wat af en vanaf midden maart piekt de productie dan weer. Momenteel is er dus minder fruit beschikbaar, maar toch kunnen we 8 tot 9 maanden per jaar product leveren”, vertelt hij.

Alberto benadrukt dat de vraag tot nu toe heel goed is geweest. “We hebben het geluk dat we een nicheproduct hebben en dat er maar weinig telers van zijn. Daardoor is de vraag naar ons product eigenlijk altijd heel goed. Het aanbod is erg geconcentreerd, wat helpt om een soort kleine cluster te zijn”, benadrukt hij.

Alberto vertelt dat de prijzen niet echt geleden hebben onder de complexe situatie ten gevolge van de tweede coronagolf met onder andere een verscherping van de preventieve maatregelen in heel Europa. Die tweede golf viel immers samen met het eerste deel van het cherimoyaseizoen. "In de agrovoedingssector lijden de marktvoorwaarden over het algemeen niet onder de pandemie, ook niet wat onze producten betreft", zegt Alberto. “Aan het begin van de coronacrisis stegen de prijzen van bijvoorbeeld avocado's zelfs enorm omdat de export van Zuid-Amerikaans product vertragingen opliepen ten gevolge van de lockdown. Die stijgende trend is niet helemaal verdwenen. Bovendien is de oogst ook niet overvloedig. Toch zijn er uiteraard sectoren die wél zwaar getroffen worden, zoals de horeca, en veel van onze klanten die normaal dagelijkse of wekelijkse bestellingen plaatsen, hebben afgehaakt. Deze vraagdaling werd uiteindelijk wel gecompenseerd door andere kanalen en zo is de totale consumptie praktisch op peil gebleven”.

Met Kerst schiet de vraag naar cherimoya traditioneel omhoog, net op een moment dat de productie van dit koudegevoelige fruit wat minder is. "Dit is natuurlijk een probleem: net wanneer de klant meer fruit vraagt, hebben we er minder. Helaas is de cherimoya niet zoals een avocado. Die kan je maanden aan de boom laten hangen, terwijl de cherimoya op het juiste moment geplukt moet worden”.

Start Spaanse Hass-avocadoseizoen
Het Spaanse aanbod van subtropisch fruit wordt momenteel aangevuld met de Hass-avocado, ook een topproduct bij Frutas Manzano. “Op dit moment starten we met de oogst van de Hass-avocado’s. Ook vorige maand hebben we al wat geplukt, maar het is pas nu, aan het begin van het nieuwe jaar, dat de avocado op zijn best is en de juiste rijpingsgraad bereikt", zegt Alberto. "Bovendien komt ook nu pas de consumptie goed op gang."

Ook de import uit zowel Colombia als Mexico en Chili nemen nu af, wat de vraag naar Spaanse avocado’s ten goede komt, zo vertelt de verkoper. “Bovendien zorgt de regen van deze en vorige week voor beweging op de avocadomarkt. De prijzen stijgen nu toch behoorlijk en naar verwachting gaan we enkele weken en maanden van hoge prijzen tegemoet aangezien elk van deze herkomstlanden geleidelijk van de markt zal verdwijnen. Dat zal zo blijven tot Peru weer zijn opwachting maakt”, legt Alberto uit. De komst van de avocado's uit Peru vormt het keerpunt in de markt, want het is het startsein voor het begin van het zomerseizoen met avocado’s uit verschillende landen.

“Peru komt eind maart al op de markt. Het begint met eerder lage hoeveelheden, maar van half mei tot half juli is er dan opeens een overvloed aan Peruaanse avocado's. Het is van groot belang dat deze zendingen goed georganiseerd verlopen, want met massale binnenkomsten van avocado’s is niemand gebaat, niet wij, maar ook Peru niet. Dat zorgt er alleen maar voor dat de markt stokt en de prijs daalt”.

"Het lijkt er wel op dat Peru zich aan het focussen is op nieuwe markten zoals China, waar de consumptie gestaag begint toe te nemen. Dat kan ons zeker van nut zijn hier in Europa", benadrukt Alberto. "Als deze export mooi wordt verdeeld over Europa, de VS en China en de zendingen naar Europa verspreid gebeuren, kunnen we hier zeker constante en redelijke prijzen behalen'', merkt hij op.

De Spaanse mango kan nog wat promotie gebruiken
Eind november eindigde het Spaanse mangoseizoen dat in de maand september van start ging. Momenteel werkt Frutas Manzano nu dus met importmango’s. "Vrijwel al onze aanvoer komt op dit moment uit Brazilië, maar we hebben ook al wat Kents uit Peru", legt Alberto uit. “Het lijkt erop dat er dit jaar minder productie is. Dat kan een positief gegeven zijn voor de prijzen, want die dalen meestal elk jaar rond deze tijd. Vorig jaar vielen de prijzen terug naar €2 of €3 per doos, terwijl ze nu rond de €4 of €5 per doos liggen. Dat is eerder laag te noemen, maar toch nog redelijk”.

Ook de prijzen voor Spaanse mango’s zijn de laatste jaren relatief laag gebleven, al is de kwaliteit van dit product spectaculair in vergelijking met de bootmango’s.

Daarom moet de sector volgens Alberto Casanova nog een extra inspanning leveren om de toegevoegde waarde van de Spaanse mango in de verf te zetten. In Europa kunnen de andere mango’s immers niet tippen aan de kwaliteit en de rijpheid van het Spaanse fruit.

“De Europese supermarkten willen de mango voor een bepaalde prijs en ze doen er alles aan om die richtprijs te bekomen en te behouden. Aangezien de aanvoer nooit stil komt te liggen, proberen ze geen hogere prijzen te betalen voor het Spaanse product, wanneer dit op de markt komt. Toch is er een toenemend percentage klanten dat de voorkeur geeft aan Spaanse mango’s vanwege de uitstekende kwaliteit. Die vinden het dan ook niet erg om 2 of 3 euro per doos meer te betalen.”

Ook al wordt er hier en daar aan promotie gedaan, toch is het nog niet voldoende, zo zegt Alberto. "Zolang de Europese consument de supermarktketens niet expliciet vraagt om Spaanse mango's in het schap, is het erg moeilijk om de prijzen te kunnen differentiëren op basis van herkomst", zegt hij. "Het is niet gemakkelijk, maar met aanhoudende promotieacties en een blijvend goede kwaliteit krijgt de consument toch geleidelijk aan een andere kijk op de Spaanse mango."

Voor meer informatie:
Alberto Casanova
Frutas Rafael Manzano e Hijos S.L.
Poli. Ind. "La Gasolinera", 43-44
Salobreña (Granada) - Spanje
Tel: +34 958612597
alberto@frutasmanzano.com
www.frutasmanzano.com

Publicatiedatum: