Onlangs werd de Consumption Monitor 2020 van Freshfel Europe gepubliceerd, de organisatie die zich bezighoudt met de trends op het gebied van de teelt, handel en consumptie van verse groenten en fruit in de EU-28. Deze meest recente editie van de Consumption Monitor heeft uitgewezen dat de consumptie van verse groenten en fruit per hoofd van de bevolking in 2018 met 4% is toegenomen ten opzichte van 2017 naar een gemiddelde van 363,8 gram per persoon per dag. Hoewel dit nog altijd ruim onder de door de Wereldgezondheids-organisatie aanbevolen dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 400 gram zit, betekent het toch een toename van 5,1% ten opzichte van de vijf jaar daarvoor (2013 - 2017) en lijkt er dus een einde gekomen te zijn aan de eerdere stagnerende consumptie.
Freshfel Europe analyseerde de trends op het gebied van de groente- en fruitteelt, -handel en -consumptie in de 28 EU-lidstaten en bestudeerde de meest recente data van de sector over 2018. Hoewel de AGF-consumptie onder het door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen minimum van 400 gram blijft, was er sprake van een sterke groei van 4% ten opzichte van 2017. Deze forse toename kan worden toegeschreven aan een stijging van de fruitconsumptie met 9,5% naar 211,8 gram per hoofd van de bevolking per dag, die de lichte daling van de totale groenteconsumptie, naar 151,9 gram per persoon per dag, compenseerde.
De positieve consumptietrend in de EU valt samen met inspanningen van de sector om het bewustzijn omtrent het belang van de groente- en fruitconsumptie te verhogen. Philippe Binard, algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe: "De bevindingen van de Consumption Monitor 2020 zijn zeer bemoedigend en laten zien dat de inspanningen van de sector om de AGF-consumptie te verhogen vruchten af hebben geworpen. Hoewel we een stabiel herstel zien, moeten we wel beter kijken naar de discrepantie tussen de groente- en fruitconsumptie."
Binard moedigt de sector aan om haar inspanningen voort te zetten. "De AGF-sector moet gebruikmaken van het feit dat de VN het jaar 2021 heeft uitgeroepen tot het Internationale Jaar van Groenten en Fruit. Het voortdurend benadrukken van de essentiƫle rol die verse groenten en fruit spelen in een uitgebalanceerd, verantwoord en duurzaam voedingspatroon is noodzakelijk om deze opwaartse consumptietrend vast te houden."
Freshfel Europa promoot de consumptie op EU-niveau. De promotiecampagne 'Follow me to be healthy in Europe' van Freshfel Europe gaat nu haar derde jaar in. Naast de online-campagne #FruitVeg4You zal Freshfel Europe dit jaar ook een specifieke campagne introduceren: #SpeakUp4FruitVeg om de consumptie een extra boost te geven tijdens dit Internationale Jaar van Groenten en Fruit.
Voor meer informatie:
Freshfel Europe
Email: g.kaufman@freshfel.org
www.freshfel.org