Groenten en fruit horen tot de basisvoedingsmiddelen en sommigen zouden hierdoor de indruk kunnen hebben dat het daarom ook niet noodzakelijk is om te investeren in marketing voor deze productgroep. Er kan echter daadwerkelijk nog veel worden gedaan om de consumptie van gezonde levensmiddelen nog verder te vergroten. We spraken met Stephan Schilling, leider PR & Communications bij Divimove: "De Duitse groenten- en fruithandel moet de marketingoogkleppen afdoen!“
Stephan had op het Duitse groenten- en fruitcongres 2020 (DOGK) in Düsseldorf reeds inzicht gegeven in de mogelijkheden van de moderne marketing in de levensmiddelenindustrie gegeven. De voordracht werd goed ontvangen door het publiek: "Het doel was om de spelers in de branche wakker te schudden. Echter ontbreekt het tot nu toe juist bij telers en deels bij de handel nog aan moed om de eerste stap te zetten. Vaak zijn de beleidsmakers te ver van de tijdgeest en de generaties verwijderd die ze willen bereiken. Daarbij zijn de mogelijkheden en de ruimte voor veranderingen quasi eindeloos.“
Stephan Schilling bij zijn voordracht op het DOGK 2020.
Waar gaat het dus mis, is de levensmiddelensector op zich te conservatief? "Helemaal niet, en er zijn ook enkele goede voorbeelden. De levensmiddelenhandel in Duitsland, met vooraan de grote ketens, werken sinds enkele jaren meer en met succes aan hun imago, ze horen niet zelden ook tot de 'first movers' op nieuwe platforms zoals TikTok. Ook in het buitenland, in het bijzonder in de VS of bij onze buren in Nederland, wordt merkbaar meer moed in de digitale merkcommunicatie bewezen. Dat geldt zowel voor B2C, alsook voor B2B.“
Feit is dat er een nieuwe generatie van klanten bestaat en voor deze generatie wil men de consumptie van groenten en fruit smaakvoller maken: "Er moet een verandering in de mindset ontstaan, minder vanuit het ik-perspectief denken en de doelgroep in het middelpunt van de communicatie zetten. Daar hoort ook bij om uit de eigen comfortzone te treden en de taal van de consumenten evenals nieuwe platforms te spreken. Dat gaat ook in formats voor de groenten- en fruithandel. De sociale media zijn daar ideaal voor, want vergeleken bij de klassieke media kan men hier met geringere investeringen veel uitproberen en campagnes kan men hier in geval van twijfel ook aanpassen.“ Hij roept de sector op: "Minder observeren en gewoon een keer doen!“
De mogelijkheid hiervoor heeft het jaar 2020 meer dan gegeven: "De mensen houden zich thuis meer dan ooit bezig met onderwerpen zoals gezondheid, fitness, koken en bakken - dat is het perfecte moment voor een initiatief van de Duitse groenten- en fruitsector.“
Voor meer informatie:
Stephan Schilling
Divimove
M.: +49 162 249 249 5
T.: +49 30 568 380 61
E.: stephan.schilling@divimove.com
W.: https://www.divimove.com