Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Antonio Reyes, manager van het Spaanse Reyes Gutiérrez:

"Ik zie nu minder vraag naar avocado's dan in het begin van de pandemie"

De greenskin-avocadorassen, waarmee het seizoen in Spanje tussen eind september/begin oktober van start ging, maakten begin december plaats voor de Hass-avocado, waarvan de oogst momenteel in volle gang is. Ondanks de populariteit van dit fruit verliep de afzet in de eerste weken, die samenviel met de periode van de kerstinkopen, niet zoals verwacht. Daar komt nu geleidelijk aan verandering in.

“Over het algemeen was de vraag naar Spaanse avocado’s toch enigszins teleurstellend. Daar hebben grosso modo twee factoren in meegespeeld. Eerst en vooral is er de datum van het seizoensbegin. In de eerste dagen van december zijn de ideale omstandigheden voor een perfecte rijping van het fruit er immers nog niet en dat betekent dat veel supermarktketens nog niet met het Spaanse product van start willen gaan. En de tweede reden en zo nodig nog belangrijker is de hoge prijs van avocado’s uit Spanje”, legt Juan Antonio Reyes uit, manager van Reyes Gutiérrez, een in tropisch fruit gespecialiseerd bedrijf uit de streek Axarquía, in de provincie Málaga.

Beide factoren hebben het verloop van het Spaanse avocadoseizoen bepaald in een maand waarin er een uitgebreid aanbod van avocado’s uit meerdere landen aanwezig is op de markt. “De avocado’s komen momenteel uit een mix van herkomstlanden. Mexico is goed vertegenwoordigd op de markten en ook al worden de volumes al wat minder, Chili is er ook nog steeds. Verder zijn er avocado’s uit Marokko, Colombia en Israël. Uit dat laatste land liggen er dan wel minder avocado’s in de Spaanse schappen, in de rest van Europa is het Israëlische product wel belangrijk”, legt de manager van Reyes Gutiérrez uit.

“Toch heeft ook Spanje zijn plaatsje op de markt en ook al zijn onze prijzen wat hoger, toch zijn de verwachtingen nog steeds goed. Getuige daarvan ook het feit dat sinds de laatste dagen van december bepaalde supermarktketens al begonnen zijn met het bestellen van Spaanse avocado’s én er de juiste prijs voor betalen”, benadrukt Juan Antonio. “Lidl en Makro waren er als eerste bij, maar nu stappen ook de andere grote ketens in. Zo zijn er al enkele Engelse ketens, waarmee we elk jaar programma’s hebben lopen, ons prijs komen vragen. Binnenkort beginnen we dan met de eerste verzendingen naar het VK”, benadrukt hij.

Volgens Juan Antonio zal de lagere oogst van Hass-avocado's in Málaga, het belangrijkste teeltgebied in Spanje, waarschijnlijk worden gecompenseerd door de eerste oogst op enkele nieuwe percelen in Spanje en Portugal. De productie zal dus vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. Het is vooral de onzekerheid omtrent de evolutie van de pandemie die de sector zorgen baart, want de coronacrisis kan zeker gevolgen hebben voor de consumptie van dit fruit.

“In de eerste lockdown letten de mensen op een gezonde levensstijl en gingen ze bijvoorbeeld meer sporten. In die tijd lagen er twee tot drie keer meer avocado’s in de schappen van de supermarkten”, zegt Juan Antonio. “Maar nu zie ik veel minder vraag naar avocado’s. Deze kerst is de interesse eerder lauw geweest en was de afzet nogal zwak. Overal in Europa flakkert het coronavirus weer op en worden de maatregelen om het virus in te dammen aangescherpt. Het algemene gevoel is er een van nervositeit en de consumptie van avocado’s lijdt daar onder, aangezien het geen basisartikel lijkt te zijn”.

Uitbreiding met 400 hectare
Ondanks deze uitzonderlijke situatie heeft de avocado de afgelopen jaren bewezen een vaste waarde te zijn. Het is een van de meest populaire fruitsoorten ter wereld en de vraag neemt nog steeds toe, waardoor Reyes Gutiérrez stevig blijft inzetten op dit segment.

"We blijven zwaar investeren in de avocadoteelt. Zo breiden we nu ons areaal in Spanje en Portugal verder uit met 400 hectare", benadrukt de manager van het bedrijf uit Vélez-Málaga. “We hebben al meer dan 50 hectare nieuwe bomen aangeplant en in 2021 gaan we door met nog eens bijna 300 hectare, ongeveer 150 in de provincie Cádiz en 140 in Portugal”, schets Juan Antonio Reyes de plannen van het bedrijf.

Voor meer informatie:
Juan Antonio Reyes
Reyes Gutiérrez
Tel.: +34 952 50 56 06 (Spanje)
Publicatiedatum: