Veiling Zaltbommel bereikt met bijna 60 miljoen de hoogste omzet ooit

Veiling Zaltbommel heeft in 2020 een productomzet van 59,5 miljoen euro gerealiseerd, weet NFO dat met bestuursvoorzitter René Simons sprak. De omzet betekent een groei van ongeveer 14 procent ten opzichte van 2019. De groei is in alle productgroepen terug te zien, waarbij aardbeien en overig zachtfruit zich nog positiever onderscheiden.

Hoewel 2020 voor Veiling Zaltbommel in meerdere opzichten een uitdagend jaar is geweest, met onder andere de coronacrisis en een interne reorganisatie, maar ook met de livegang van een geheel vernieuwde automatiseringsomgeving, heeft de veiling de begrote omzetgroei toch waar kunnen maken.

De groei is gerealiseerd door op verschillende manieren in te spelen op een snel veranderende markt. Ondanks het effect van de horecasluitingen heeft Veiling Zaltbommel snel kunnen schakelen tussen de verschillende verkoopkanalen.

Coronacrisis
Bij aardbei en framboos lijkt de coronacrisis zelfs een positief effect te hebben. “Het hele jaar zijn er al problemen met luchtvracht, waardoor er minder import van aardbeien en frambozen is geweest”, legt bestuursvoorzitter René Simons uit. “Wat ook meespeelt in de omzetgroei is dat we qua volume bij framboos, braam en blauwe en rode bes uitbreiding hebben gehad dit jaar, zowel van nieuwe leden als dankzij uitbreiding door bestaande leden.

De prijzen van rode bes waren het afgelopen jaar minder goed en begin december zelfs teleurstellend, maar uiteindelijk hebben we in december nog heel veel rode bessen kunnen verkopen. We hebben uiteindelijk wel een plusje in de omzet kunnen realiseren, maar de middenprijs was lager dan in 2019. Rode bes blijkt toch veel meer horecagevoelig dan bijvoorbeeld aardbei en framboos.

Klok
Naast de rechtstreekse verkopen heeft ook de toegevoegde waarde van een goed functionerende veilingklok zich dit jaar wederom bewezen, aldus Simons. "In onze toekomstvisie willen we de klok weer een grotere rol laten spelen. Dat is een wens zowel vanuit telers als kopers. We hebben een heel breed koperspubliek, met name groothandels, exporteurs, maar ook veilingen die bij een tekort op de markt via onze klok inkopen. Voor het goed functioneren van de klok willen we dat er continu aanbod is voor klok. Een pluspunt van de veiling is dat we een breed productassortiment bieden, waarvoor kopers graag naar Zaltbommel komen.”

Bron: NFO 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven