Ramazan Gülnar (Paris Direkt)

"Dankzij herstructurering konden we ook in het coronajaar onze omzet vergroten"

Ook voor de internationale paddenstoelenbranche was 2020 een jaar vol uitdagingen. Aangescherpte grenscontroles maakten de import van wilde paddenstoelen moeilijker en het wegvallen van de horeca en kerstmarkten had een catastrofale uitwerking op de vraag naar champignons. Desalniettemin kijkt Ramazan Gülnar - directeur van het internationaal actieve paddenstoelenconcern Paris Direkt - terug op een succesvol verkoopjaar.


Wilde paddenstoelen in poedervorm

Rond kerst had het team van het paddenstoelenbedrijf uit Münster nog veel te doen. "We hebben ons wilde paddenstoelenseizoen in het afgelopen jaar aanzienlijk verlengd. Buiten de beproefde Oost-Europese partijen in de zomer hebben we ons leveranciersnetwerk nu ook met andere herkomsten uitgebreid. In de week voor kerst hebben we bijvoorbeeld behoorlijk wat Marokkaanse boleten en cantharellen geleverd. In z'n totaliteit konden we ons totale volume dit jaar met meer dan 100% vergroten", zegt Ramazan.


gedroogde boleten

Bij bepaalde paddenstoelensoorten zijn de gevolgen van de pandemie echter duidelijk merkbaar. "Momenteel zien we een tekort aan bruine champignons, onder andere omdat de eerste grote telers in Polen reeds slachtoffer geworden zijn van het virus. Gelukkig waren we tot nu toe nog in staat om ons klantenbestand van voldoende producten te voorzien."


Gedroogde cantharellen

Herstructurering
Het coronajaar stond bij de erkende paddenstoelenleverancier in het teken van een grootschalige herstructurering. De bestaande hoofdvestiging in Münster-Roxel wordt nu compleet omgebouwd en van nieuwe pakstations voorzien. De klantenstructuur van het bedrijf werd eveneens vernieuwd. Deze nieuwe bedrijfsstrategie heeft direct vruchten gedragen, luidt het. "Reeds voor de coronauitbraak hebben we niet alleen aan horecatoeleveranciers en klassieke groothandelaren geleverd, maar ook aan retailklanten. Deze beslissing kwam ons nu zonder twijfel ten goede."

Daarnaast heeft men ook het productassortiment aanzienlijk uitgebreid. "We zetten nu in toenemende mate in op gedroogde producten, zowel in grote alsook in kleine verpakkingen. In totaal zijn we in staat om vijftien soorten wilde evenals teeltpaddenstoelen continu gedroogd of als poeder te leveren." Maar ook in de verscategorie is er één en ander gebeurd, benadrukt Ramazan. "We hebben speciaal voor de retail een lijn met gemengde paddenstoelen ontwikkeld. Concreet bieden we de handel kant-en-klare pakketten aan, bijvoorbeeld voor soep, die naast paddenstoelen ook overige ingrediënten zoals gember, knoflook en kruiden bevatten. Deze worden meestal in verpakkingen van 200 of 250 gram uitgeleverd. Dat heb ik ergens anders in deze vorm nog niet gezien."


Gemengde paddenstoelen in verschillende variaties worden goed ontvangen in de handel.

Ontwikkeling tot compleetaanbieder
Parallel aan de uitbreiding van het productassortiment heeft het management van Paris Direkt ook het thema duurzame verpakkingen opgepakt. "We leveren onze paddenstoelen nu overwegend in schaaltjes van houtslijpsel of karton, afhankelijk van de wensen van de klant zijn deze uitgerust met verschillende foliesoorten." Ook deze service past volgens Ramazan bij de bedrijfsfilosofie van Paris Direkt. "We hebben ons in de loop der jaren ontwikkeld tot een compleetaanbieder inzake paddenstoelen. Voor mij is daarbij de erkenning van het levensmiddel - zowel bij de klanten alsook bij de consumenten - bijzonder belangrijk."

Voor meer informatie:
Paris Direkt GmbH
Ramazan Gülnar
Lise-Meitner Straße 7b
48161 Münster
Deutschland
Tel +49 2534 977540
Fax +49 02534 977541
rg@paris-direkt.net 
www.paris-direkt.net  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven