Manuel Baides, CEO van het nieuwe Spaanse merk Fruta de Autor:

"We zien veel kansen liggen in de premiummarkt"

Vier Spaanse teeltbedrijven hebben zich verenigd om met het merk Fruta de Autor een plaatsje te veroveren op de premiummarkt. "Hoewel dit project nog maar net van start is gegaan, hebben zowel de bedrijven die deel uitmaken van deze groep als onze verkopers tonnen ervaring in de sector", zegt Manuel Baides, CEO van Fruta de Autor.

“Ons doel is om een vaste stek te veroveren tussen de andere kwaliteitsmerken op de markt. Dat doen we door te concurreren op het gebied van kwaliteit en service. Er ligt eigenlijk een redelijk grote afstand tussen de prijs van de premiummerken en de standaardmerken. We zien echter nog veel kansen liggen in de premiummarkt, waartoe we toegang hebben gekregen dankzij de verticaliteit van onze processen. Als telers kunnen we het product zelf beheren en dus besparen op tussenschakels, en daardoor kunnen we de consument kwaliteit tegen een eerlijke prijs aanbieden. Dit is de niche die wij voor ogen hebben”, legt Manuel Baides uit.

Ondanks het feit dat de oprichting van dit nieuwe merk heeft plaatsgevonden op een niet zo evident moment als gevolg van de coronavirus, toch zegt Manuel Baides dat het aanboren van deze marktniche voorlopig een succes is. “Het is ook voor ons eigenlijk een beetje een verrassing geweest, want veel bedrijven in deze sector hebben het nu toch wel moeilijk. We zijn zeer tevreden met de resultaten en onze klanten zijn dat ook. Hadden we meer volumes, dan zouden die ongetwijfeld snel de deur uit zijn. Het voordeel van ons systeem is dat we fruit van zeer hoge kwaliteit kunnen selecteren tegen een redelijke prijs. De teler heeft dikwijls het probleem dat hij in een strijd terecht komt en zijn product steeds zo goedkoop mogelijk moet leveren, wat niet altijd bevorderlijk is voor de kwaliteit van de waren en op die manier treedt er toch vaak marktverloedering op. Wij werken anders. Als het fruit niet voldoet aan de voorwaarden van een topproduct, dan verkopen wij het liever niet”.

In een van de komende maanden wordt ook de aankondiging verwacht dat een groot bedrijf uit de steenfruitsector uit de regio Extremadura zich zal aansluiten bij de groep Autor. Daarmee zal het merk kunnen rekenen op een breed scala aan producten, waarvan sommige zelfs jaarrond beschikbaar zijn.

“Onze belangrijkste producten zijn meloenen en watermeloenen, die we voornamelijk in Spanje en Brazilië telen en die we jaarrond kunnen leveren. Maar we staan ook sterk in citrus en er lopen gesprekken om een nieuwe citruspartner bij ons project te betrekken die fruit kan leveren in het Europese laagseizoen. Op die manier moeten we in staat zijn om jaarrond citrus aan te bieden. We telen en zetten citrus met en zonder blad af, zoals clementines, sinaasappelen, citroenen en grapefruits. Hoewel je het niet vaak vindt in de supermarkt, gaan we inzetten op citroen met blad. We denken dat we ons daarmee goed zullen kunnen onderscheiden van de rest, want dit product heeft geen enkele behandeling ondergaan en dus kunnen ook de schil en het blad gebruikt worden in gerechten. Vooral in gebak heeft het zeker toepassingen. In de toekomst zijn we ook van plan bessen in ons assortiment op te nemen”.

Naast Fruta de Autor zet het bedrijf ook producten af onder de andere merken van de bedrijven die deel uitmaken van de groep, zoals Princesa, Roxo, Foodie (watermeloen), Melón de Autor of Algitama. Deze merken worden zowel in Spanje als in het buitenland op de markt gebracht en de export gebeurt zowel over land, over zee als per vliegtuig. “We zijn sterk aanwezig op groothandelsmarkten in Spanje, Frankrijk en Italië, maar we hebben ook succes met het containervervoer van kaki’s naar Hong Kong en van sinaasappelen naar bijvoorbeeld Dubai en Canada. Met dit nieuwe consortium willen we de zichtbaarheid van onze merken buiten en binnen Spanje vergroten en ze verdedigen met de prijzen die ze verdienen”.

"Ons doel is daarnaast om onze aanwezigheid in supermarktketens te vergroten, want die zijn vaak op zoek naar een betrouwbare service met zoveel mogelijk referenties bij een en dezelfde leverancier", besluit de CEO van Fruta de Autor.

Voor meer informatie:
Manuel Baides
Fruta de Autor SL
Tel: +34 961 018 189 (Spanje)
Tel: +33 613 952 672 (Frankrijk)
comercial@frutadeautor.com 
www.frutadeautor.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven