Voor de pilot 'smart big bags' maakt HZPC gebruik van het Internet of Things om kennis te delen en meer grip te krijgen op het leveringsproces van pootaardappelen. In de periode van december en april zullen er 1.100 big bags voorzien worden van een intelligente chip. Klanten kunnen hun smartphone tegen deze chip houden wanneer zij deze ontvangen, waarna zij eenvoudig teeltadviezen voor de betreffende rassen kunnen downloaden. Bovendien zullen 100 van de chips worden voorzien van een microsensor die de temperatuur gedurende het transport registreert.
Inzicht in transportcondities
"De pilot is een vervolg op een proef met 80 slimme big bags die vorig seizoen werden geleverd aan klanten in Spanje. Dit bleek een groot succes te zijn en daarom breiden we deze proef nu uit," vertelt marketingspecialist Hans Langedijk. "Om te uit te vinden of het downloaden van de rasseninformatie overal even goed verloopt, zenden we dit keer 1.100 slimme big bags naar Bulgarije, Frankrijk, Italië, Portugal, Servië, Spanje en Turkije. Bij het uitlezen van de chips via hun smartphone kunnen klanten het bijbehorende teeltadvies meteen in hun eigen taal ontvangen. Op deze manier maken we het delen van informatie zo eenvoudig mogelijk."
Nieuw in deze pilot is dat een deel van de chips is voorzien van een temperatuursensor. Langedijk: "We vroegen ons af of de slimme big bags ook bruikbaar zouden zijn voor het meten van de transportomstandigheden, aangezien deze informatie ons in een later stadium zou kunnen helpen bij het afhandelen van eventuele klachten over het pootgoed. Partijen kunnen wekenlang naar telers onderweg zijn, waarbij zij soms overgeladen worden naar vrachtwagen, trein of schip. Temperatuurwisselingen zijn echter niet gunstig voor de kwaliteit van het pootgoed. Om deze reden zouden we graag meer inzicht krijgen in de omstandigheden gedurende het transport. Tijdens deze proef richten we ons uitsluitend op de temperatuur maar we denken erover om in de toekomst sensoren te gebruiken voor het meten van de luchtvochtigheid, CO2 en shock-intensiteit."
Internet of things
Volgens ontwikkelaar Niels Postma, van Tapp.online, zijn de mogelijkheden van de smart chip eindeloos. Hij is erin geslaagd om de bestaande Near Field Communication (NFC)-technologie, die wordt gebruikt voor contactloos betalen, in papier te integreren. Dit maakt het relatief eenvoudig om technische informatie naar plaatsen en producten te brengen waar het Internet of Things voorheen niet beschikbaar was. "Het gebruik is zeer toegankelijk," zegt Postma. "Iedereen met een smartphone kan het magnetische veld van de chip activeren en zo de informatie downloaden en dat overal ter wereld. Deze technologie biedt echter nog meer voordelen. De afgelopen maanden zijn we erin geslaagd om een microsensor in de chip te integreren om de temperatuur gedurende het transport te kunnen monitoren. Als deze applicatie goed blijkt te functioneren in de pilot van HZPC dan kunnen we ook andere functionaliteiten toevoegen."
Geprinte accu
De innovatieve papieren chips van Tapp.online functioneren geheel zonder stroom. De nieuwste chips met microsensor hebben een minuscule geprinte accu. Deze accu's geven geregeld stroomimpulsen af. "De temperatuur met regelmatige intervallen geregistreerd en opgeslagen," legt Postma uit. "We zullen de informatie die we hiermee genereren gaan visualiseren. Via een digitale kaart kunnen we zien waar de big bags zich bevinden, wat het temperatuurverloop is en of klanten de teeltadviezen na ontvangst met kun smartphone kunnen uitlezen. Het is belangrijk voor HZPC om hier een goed beeld van te krijgen want hoe beter de klant is geïnformeerd, hoe groter de kans dat zij op de juiste manier met het pootgoed omgaan. Op deze manier halen zij het optimale uit hun HZPC-rassen."
Nadruk op nieuwe rassen
‘We gebruiken de slimme big bags in de pilot met name voor onze nieuwe rassen," gaat Langedijk verder. "Als telers niet bekend zijn met een pootaardappelras dan kunnen ze de informatie over het ras en de teelt sneller downloaden waardoor de bereidheid om er meer over te weten te komen toe zal nemen. Met name voor nieuwe rassen is het van belang om het gehele proces nauwlettend te monitoren, inclusief de omstandigheden gedurende het transport. Op deze manier kunnen we praktische knelpunten sneller identificeren. Het is essentieel om onze verkopers en distributeurs bij dit proces te betrekken. Zij zijn daarom nauw betrokken bij deze pilot en moedigen lokale klanten aan om de smart bags na ontvangst uit te lezen. De eerste proef in Spanje is uitstekend verlopen en we zijn allemaal benieuwd of de pilot ook op grotere schaal goed uit zal pakken."
Stap voor stap groeien
De eerste slimme smart bags zijn al onderweg en ze zullen nog tot april 2021 worden geleverd. Hierna worden de resultaten geëvalueerd. Langedijk: "Als deze proef onze positieve verwachtingen bevestigt dan hopen we de mogelijkheden van het Internet of Things geleidelijk verder te benutten voor ons leveringsproces. Of we deze slimme chips in de toekomst standaard zullen implementeren, hangt deels af van de kosten, die nogal op kunnen lopen gezien de tienduizenden zakken die er jaarlijks geleverd worden. Wanneer deze innovatie echter breder op de markt wordt toegepast dan zullen de kosten automatisch dalen. In de tussentijd investeren we in onze pilot omdat we onze kennis graag delen en hopen op deze manier meer inzicht in de transportomstandigheden te krijgen."
Voor meer informatie:
HZPC
Tel: +31 (0)513 48 98 88
Email: info@hzpc.com
www.hzpc.com