Met de pilot ‘smart bigbags’ zet HZPC het internet of things in om kennis te delen en meer grip te krijgen op het leveringsproces van pootgoed. Tussen december en april worden 1100 grootverpakkingen voorzien van een intelligente chip. Klanten kunnen daar bij ontvangst hun smartphone tegenaan houden, om zo heel eenvoudig de teeltadviezen te downloaden die bij het gekochte ras horen. Bovendien zijn 100 van deze chips uitgerust met een microsensor die tijdens het transport de temperaturen uitleest.
Inzicht transportcondities
De pilot is een vervolg op een proef met 80 slimme bigbags die vorig seizoen bij klanten in Spanje werden afgeleverd. ‘Dat bleek succesvol, daarom schalen we nu verder op’, vertelt marketing specialist Hans Langedijk. ‘Om erachter te komen of het downloaden van rasinformatie overal even goed wordt opgepakt, zenden we dit keer 1100 slimme bigbags naar Bulgarije, Frankrijk, Italië, Portugal, Servië, Spanje en Turkije. Bij het uitlezen van de chip via de eigen smartphone krijgt elke afnemer onze teeltadviezen direct in de eigen taal. Zo maken we het delen van informatie zo makkelijk mogelijk.’
Nieuw in de pilot is dat een deel van de chips is uitgerust met een temperatuursensor. Langedijk: ‘We vroegen ons af of de slimme bigbags ook inzetbaar zijn om transportcondities te meten, omdat die informatie ons kan helpen om eventuele klachten over het pootgoed later beter te herleiden. Partijen kunnen weken onderweg zijn naar consumptietelers, met soms overslag tussen vrachtwagen, trein en boot, terwijl temperatuurschommelingen de kwaliteit van het pootgoed niet ten goede komen. Daarom willen we graag meer inzicht in de condities tijdens verzending. In deze pilot focussen we alleen op de temperatuur, maar voor de toekomst denken we ook aan sensoren voor het meten van luchtvochtigheid, CO2 en schokintensiteit.’
Internet of things
Volgens ontwikkelaar Niels Postma van Tapp.online zijn de mogelijkheden van de slimme chip eindeloos. Hij slaagde erin om de bestaande techniek Near Field Communication (NFC) – dat o.a. wordt toegepast bij contactloos betalen – te verwerken in papier. Hierdoor kun je technische intelligentie relatief eenvoudig op plekken en producten brengen waar het internet of things eerder nog niet aanwezig was. ‘Het gebruik is heel toegankelijk’, stelt Postma. ‘Iedereen met een smartphone kan het magnetische veld van de chip activeren en zo informatie downloaden. Waar ook ter wereld. En er is méér uit deze techniek te halen. Afgelopen maanden zijn we erin geslaagd een microsensor in de chip te integreren voor het monitoren van de transporttemperatuur. Als de toepassing ervan goed uitpakt in de pilot van HZPC, dan kunnen we ook andere functies gaan toevoegen.’
Geprinte batterijen
De innovatieve papieren chips van Tapp.online fungeren volledig zonder stroomvoorziening. De nieuwste chips met toegevoegde microsensor beschikken wel over minuscule geprinte batterijen. ‘Die geven af en toe kleine stroomstootjes. Volgens een bepaalde interval wordt de temperatuur gemeten en opgeslagen’, legt Postma uit. ‘De data die we hiermee genereren, gaan we visualiseren. Via een digitale kaart kunnen we zien waar de bigbags zich bevinden, wat de temperatuurschommelingen zijn én of klanten na ontvangst de teeltadviezen uitlezen met hun smartphone. Voor HZPC is het belangrijk om daar goed zicht op te hebben, want: hoe beter afnemers geïnformeerd zijn over het betreffende ras, hoe groter de kans dat zij zorgvuldig omgaan met het pootgoed.’
Focus op nieuwe rassen
‘We zetten de slimme bigbags in deze pilot vooral in bij onze nieuwe rassen’, vult Langedijk aan. ‘Als telers nog onbekend zijn met een pootgoedras, dan zullen ze de ras- en teeltinformatie eerder downloaden en is de bereidheid om te leren groter. Bovendien is het vooral bij jonge rassen van belang om het totale proces goed te monitoren – inclusief factoren als transportcondities – zodat we eventuele knelpunten in de praktijk beter kunnen achterhalen. De inzet van onze salesmanagers en distributeurs in dat proces is onmisbaar. Zij zijn daarom nauw betrokken bij deze pilot en stimuleren lokale afnemers om de slimme bigbags bij ontvangst uit te lezen. De eerste proef in Spanje liep goed en we zijn allemaal benieuwd hoe de pilot uitpakt op grotere schaal.’
Stapsgewijs uitbreiden
De eerste slimme bigbags zijn al onderweg en de uitlevering gaat door tot april 2021. Daarna volgt evaluatie van de uitkomsten. Langedijk: ‘Als deze pilot onze positieve verwachtingen bevestigt, dan hopen we de mogelijkheden van het internet of things stapsgewijs verder uit te breiden in ons leveringsproces. Of we in de toekomst standaard slimme chips gaan integreren, hangt mede af van de kosten, want die kunnen met vele tienduizenden bigbags per jaar flink oplopen. Maar als deze innovatie breder aanslaat op de markt, dan daalt de prijs vanzelf. Intussen investeren wij in de pilot omdat we graag kennis willen delen én meer inzicht hopen te krijgen in de transportcondities.’
Voor meer informatie:
HZPC Holding
+31 (513) 48 98 88
info@hzpc.com