Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
RetailSonar analyse retailjaar 2020

"Explosieve groei online omzet terwijl shoppingcentra & centrumsteden grote verliezers zijn"

Trend 1: Online omzet groeit explosief, wisselwerking met fysieke winkels geeft extra boost
Webshops van retailers deden in 2020 gouden zaken. Zowel food retailers (+186%),  als non-food retailers zagen hun online omzet sterk stijgen (+92%). Bovendien winkelden maar liefst 7 op de 10 klanten voor het eerst online.

Wat ook opvalt is dat retailers significant meer online verkopen in gebieden dicht bij hun fysieke winkels (halo-effect). Corona bracht deze bestaande trend in een stroomversnelling. Retailers met een dicht en strategisch opgezet fysiek winkelnetwerk hebben zo een unieke troef in de concurrentiestrijd met pure online spelers zoals Amazon en Bol.com. Niet voor niets investeert internetgigant Coolblue steeds vaker in fysieke winkels.

Trend 2: Convenience levert retailers 35% extra omzet op
Waar tijdens de eerste lockdown thuisbezorging het hardst groeide, nam in de tweede lockdown de populariteit van click-en-collect het sterkst toe.

Als retailer maak je in 2021 het verschil met een prettige, gestroomlijnde winkelervaring. Tot 35% extra omzet levert het je op als je wachtrijen weet te beperken, intuïtieve zelfscans inzet, de toegankelijkheid vergroot, openingstijden goed aanpast op de lokale activiteit, de parkeerdruk laag houdt en de juiste oppervlakte / capaciteit biedt.

Trend 3: Grootste omzetgroei in kleine gemeenten (+12,5%) en periferie (+6%)
Klanten gaven massaal gehoor aan de #kooplokaal en #blijfthuis oproepen. Hierdoor zagen winkels in kleine gemeenten – die jarenlang kwakkelden – hun omzet met 12,5% stijgen, net als de makkelijk bereikbare winkels in de periferie (+6%).

Trend 4: Grootste omzetverlies in grote steden (-32%) en winkelcentra (-29%)
Winkels op de twee duurste retail locaties (grote stadscentra en winkelcentra) verloren in 2020 gemiddeld 32% respectievelijk 29% omzet. De voor deze locaties zo belangrijke traffic (funshoppers, kantoorpersoneel en toeristen) viel door corona in één klap vrijwel helemaal weg. Het is voor de detailhandel bang afwachten of deze trend zich in 2021 verder door zet.

Trend 5: Retailers zonder juiste buren lijden tot 93% omzetverlies
Samen staan retailers sterker! De juiste buren zijn voor retailers van levensbelang. Het zijn traffic builders die klanten aantrekken met hetzelfde profiel en koopmotief.

In 2020 was het omzetverlies vooral groot voor winkels die sterk afhankelijk waren van kantoorpersoneel (tot -93%), horeca (tot -91%), toerisme (tot -87%), openbaar vervoer (tot -93%), scholen/universiteiten (tot -72%) en grensoverschrijdende shoppers (-69%).

Trend 6: Lager aantal faillissementen. Hoe lang is dat houdbaar?
2020 gaat de boeken in als een jaar met extreem weinig faillissementen. De gemiddelde concurrentiedruk van de 100 grootste Belgische retailers is sinds corona nog niet significant veranderd. De verwachting is dat wanneer de steunmaatregelen ophouden, het aantal faillissementen, fusies en acquisities sterk zal toenemen. Dit gaat een ongekende impact hebben op de lokale dynamiek van winkelcentra en binnensteden.

Conclusie: inzicht in klantgedrag & retaillandschap cruciaal om in 2021 te overleven
Het lijkt een onmogelijke opgave: strategische (locatie)keuzes maken in tijden waarin niemand weet wat volgende week brengt. Klanten, concurrentie & het lokale retaillandschap veranderen razendsnel. Alleen retailers die niet de winkels, maar de klanten en hun gedrag centraal stellen, kunnen het koop- en verplaatsingsgedrag voorspellen. En zo de slimste toekomstbestendige keuzes maken.

Klik hier voor het hele rapport op RetailSonar.com

Voor meer informatie:
Pieter-Jan De Smet
RetailSonar
Ottergemsesteenweg-Zuid 808
9000 Gent, Belgium
+32 (0)9277 77 63
pieter-jan.desmet@retailsonar.com  
www.retailsonar.com    

Publicatiedatum: