Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Homogenere kwaliteit zal avocadoconsumptie verhogen"

Op de avocadomarkt bevinden we ons momenteel op een kruispunt. "De avocado's uit onder meer Mexico, Colombia en Chili die in de winterperiode in Frankrijk te vinden zijn, zijn al een paar maanden op de markt aanwezig en staan op het punt weer van de markt te gaan. Daarna beginnen we met het importeren van de avocado's uit mediterrane landen als Marokko, Israël en Spanje. Op dit moment zijn er dus avocado's uit zes verschillende landen op de markt aanwezig," vertelt François Bellivier van Capexo.

Heterogene kwaliteit
De kwaliteit van de avocado's die op de markt verkrijgbaar zijn verschilt en is afhankelijk van de herkomst. “We hoeven ons geen zorgen te maken over de kwaliteit van de mediterrane avocado's.
Marokko, Spanje en Israël kunnen bijvoorbeeld namelijk profiteren van een directere logistiek en kortere transporttijden. Als gevolg hiervan zijn de producten die op de Franse markt arriveren een stuk verser dan de producten uit de andere landen. Op dit moment regent het echter veel in Marokko en Spanje, waardoor de oogst is vertraagd. Daarnaast zou er zomaar nog een koudegolf voorbij kunnen komen. Maar: voorlopig hebben we al veel goede feedback van onze klanten gekregen over de kwaliteit van deze avocado's."

Bij de avocado's uit Mexico kunnen kwaliteitsproblemen zich juist wél en ook vaker voordoen. “Er zijn maar 3 of 4 vrachtwagendagen nodig om avocado's van Mexico naar de Verenigde Staten en op de Amerikaanse markt aan te bieden, terwijl er 3 tot 4 weken per boot nodig zijn om de producten naar Europa te vervoeren en ze vervolgens op de Europese markt aan te bieden. Het rijpen is echter erg belangrijk en bepalend voor de kwaliteit van de avocado. Dit gaat niet altijd even goed, waardoor we geen constante kwaliteit aan kunnen bieden. Om wel een constante kwaliteit aan te kunnen bieden, zou het aantal avocado's moeten worden verhoogd en zouden de avocado's moeten worden gesorteerd."

Hoewel de avocado's uit Chili ook enkele weken per boot nodig hebben, zijn ze van een constantere kwaliteit. “De producten uit Chili zijn van zeer goede kwaliteit. Ze zijn echter ook het duurst, omdat de interne markt zeer ontwikkeld is." Verder zijn de avocado's uit Colombia dit jaar, in vergelijking met voorgaande jaren, van een goede kwaliteit.

De kwaliteit van de avocado's op de markt is dus erg heterogeen en afhankelijk van de herkomst. “Dit is precies het probleem in Frankrijk. Naar mijn mening is het creëren van  een iets stabielere kwaliteit van avocado's van essentieel belang voor het stimuleren en verhogen van de avocadoconsumptie in Frankrijk in de toekomst.”

Kleinere maten zijn populairder
Sinds het begin van het jaar lijken de prijzen beetje bij beetje te stijgen. De avocadoconsumptie bleef tijdens de feestdagen echter stabiel. "Omdat avocado's nu het hele jaar door worden geconsumeerd, zijn consumenten niet meer geneigd om ze enkel met Kerst te kopen. De consumptie was daarentegen redelijk goed, vooral dankzij het feit dat verschillende merken die regelmatig reclame hebben gemaakt en kortingen op hun producten hebben gegeven. Wel hebben we gemerkt dat de vraag naar kleinere maten al ongeveer twee weken aanhoudt, vooral op de Noord-Europese markt. Van een dergelijke vraag is in Frankrijk weer geen sprake, daar wordt maat 22 bijvoorbeeld maar met moeite afgezet, omdat de de horeca hiervoor de belangrijkste klant blijft."

Voor meer informatie:
François Bellivier
Capexo
Vaste telefoon: +33 1 41 73 23 00  
Mobiele telefoon: +33 6 75 03 76 54 
f.bellivier@capexo.fr     
www.capexo.fr   

Publicatiedatum: