Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Demyttenaere, REO Veiling

“Ondanks corona sluiten we 2020 af met 207 miljoen omzet”

Tholen – Ondanks de coronacrisis sluit REO Veiling het jaar 2020 af met een jaaromzet van afgerond 207 miljoen euro. “Dit betekent een omzetdaling van 0,4% in vergelijking met het recordjaar 2019, maar we blijven mooi op niveau. Daarnaast is het belangrijk dat we een verdere volumegroei zien van ongeveer 2%. Met 42,5 miljoen verpakkingen groenten en fruit is 2020 meteen het sterkste jaar in de geschiedenis van de REO Veiling”, vertelt algemeen directeur Paul Demyttenaere. “We kunnen terugkijken op een geslaagd jaar. We zien een verdere groei van de aanvoer van vruchtgroenten met als grootste trekker de tomaten, gevolgd door komkommer en courgettes. Daarnaast stellen we een stabilisatie vast in de productie van serresla en champignons. Als belangrijke regio voor openluchtgroenten blijven we ons zorgen maken over de regionale en lokale regelgeving die de teelt van een aantal herfst- en wintergroenten stilaan onmogelijk maken. Een delokalisatie naar de ons omringende landen is hierbij niet denkbeeldig.”


Algemeen directeur Paul Demyttenaere

“Het afgelopen jaar, onder druk van COVID-19 en de lockdowns die het gevolg hiervan waren, zijn veel mensen zelf in de keuken aan de slag gegaan met vooral verse groenten. Dit was één van de weinige positieve gevolgen van COVID 19. Het virus heeft gelukkig weinig negatieve impact gehad op de werking van de veiling. Wel hebben we permanent de werking van onze coöperatie aangepast rekening houdend met het voortschrijdend inzicht bij zowel de overheid als binnen de organisatie. Ik wil hier dan ook heel uitdrukkelijk alle medewerkers, producenten en kopers danken voor de vlotte samenwerking om, soms bijna op dagbasis, de noodzakelijke procedures en werkwijzen te implementeren op de werkvloer van de REO Veiling om veilig samen te werken.”

De REO Veiling zet 80% van haar productie af op de thuismarkt, met name de Benelux en Frankrijk. “We zetten al jaren in op onze thuismarkten: de Benelux en Frankrijk. We zijn fier dat we samen met onze producenten één van de sterkste spelers zijn in de korte keten van verse groenten en fruit. Dit is onder andere gedreven door een duidelijke groei van de afzet van verse groenten en fruit via de retail. Dit startte tijdens de eerste lockdown en hield het volledige jaar aan”, vertelt Rita Demaré, voorzitter van REO Veiling. “Toch heeft het virus ook enkele klappen uitgedeeld. Vooral de nicheproducten voor de horeca kregen het bijzonder moeilijk. De telers van deze producten hebben het moeilijk gehad in de eerste, maar ook in de huidige lockdown.”

Tomaat grootste product
Het grootste product op de veiling is ook in 2020 tomaat. Deze is met een omzet van bijna 53 miljoen euro goed voor een vierde van de totale jaaromzet van REO Veiling. De aanvoer van tomaat steeg tot 70 miljoen kilo. “Mede dankzij de nieuwe serres aan de overkant van de veiling is de omzet van tomaten met 8% gestegen”, aldus Rita Demaré. Prei en aardbeien vervolledigen de top drie van grootste producten. “De belangrijkste vollegrondsgroente prei kende een aanvoer van bijna 57 miljoen kilo, dat goed was voor een omzet van ruim 30 miljoen euro. Aardbeien komen op de derde plaats en kenden een goed seizoen, ondanks wat tegenvallende producties. De aanvoer van aardbeien bedroeg ruim 9 miljoen kilo met een omzet van ruim 19 miljoen euro.”

Op de vierde plaats staat witloof. De aanvoer is in 2020 met 10% gedaald. Hierdoor kwam dit product in een sterke vraagmarkt en werd 2020 afgesloten met een  sterke omzet van ruim 19 miljoen euro. Witloof wordt gevolgd door champignons, serresla, en komkommer. Op de achtste plaats staat courgette met een aanvoer van 30 miljoen stuks. De aanvoer van courgette daalde met 7%, maar vanwege een betere prijsvorming steeg de omzet naar bijna 7 miljoen euro.

MAP6
Ondanks dat prei nog steeds in de top drie staat van grootste producten is Directeur Paul Demyttenaere nog altijd bezorgd over de toekomst van prei en andere openluchtgroenten in Vlaanderen. “De strenge MAP6-wetgeving blijft nefast voor nagenoeg alle openluchtgroenten. Deze regeling houdt geen rekening met de specifieke noden van de meeste openluchtgroenten. We zijn bereid om samen met de overheid op zoek te gaan naar oplossingen, zoals het bufferen van water, wat meteen ook oplossingen biedt voor de droge periodes waar we de laatste jaren meer mee geconfronteerd worden. Maar we denken ook na en laten onderzoek uitvoeren over de mogelijkheden van de teelt van hydro-prei als een oplossing voor de toekomst.”

  Product  Omzet Aanvoer
1 Tomaat € 52.996.660 69.240.212 kg
2 Prei € 30.745.618 56.858.459 kg
3 Aardbei € 19.737.674 9.454.388 kg
4 Witloof € 19.713.881 16.606.580 kg
5 Champignons € 16.664.971 9.486.310 kg
6 Serresla € 12.779.721 33.766.600 stuks
7 Komkommer € 11.551.889 37.714.350 stuks
8 Courgette € 6.877.047 30.093.697 stuks
9 4de Gamma € 4.578.686 5.374.574 kg
10 Bloemkool € 4.154.120 4.164.592 stuks

Voor meer informatie:
Paul Demyttenaere
Rita Demaré
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101 
8800 Roeselare, België
+32 (0)51 231 211
info@reo.be       
www.reo-veiling.be